Av Christina Lindaryd Måndagen den 9 juli, 2007 - 09:46: |
I senaste Diskulogen finns en bra artikel om cd som bara funkar på PC. Vi är säkert många som skulle vilja ha t ex Dödboken på en cd som gick att köra på Mac och jag blir upprörd när Släktforskarförbundet enligt artikeln säger att vi som kör Mac får skylla oss själva!!!
I artikeln påstås att vi är ca 500-800 av DIS 20 000 medlemmar som använder Mac, men att inga siffror finns. Vore det inte på tiden att göra en enkel enkät om detta, t ex här på DIS hemsida eller via Diskulogen? Jag har uppfattningen att det blir fler och fler Mac-användare (bl a beroende på att Mac-datorerna inte utsätts för virusangrepp och inte kräver ständig support); om det visar sig att vi är tillräckligt många så blir vi förstås intressantare som kundgrupp för kommande cd-skivor.
Av Kristian Jerméus Tisdagen den 10 juli, 2007 - 01:05: |
Säger detsamma om Ubuntu Linux som jag använder. Man önskar ibland att inte allt var till Windows, utan att dom fixar programmen så dom även går att köra på både Mac och Linux.
Dock så finns det programvara för Linux som gör så att det går att köra Windowsprogram där.
Tänker mest på Wine som är gratis.
Finns dessutom ett program som heter Cross-Over som tyvärr kostar pengar. Detta fungerar även till Mac.
Med dessa program så har jag lyckats installera dödboken, sveriges befolkning 1890, 1900, 1970 och 1980 m.m.
http://www.codeweavers.com/products/cxmac/
Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 10 juli, 2007 - 07:04: |
Vi välkomnar artiklar i Diskulogen som beskriver möjligheterna att köra t.ex Disgen på maskiner med Mac-OS och Linux. Det finns ett stort kunnande bland våra medlemmar, så jag hoppas att några vill och kan bidra med sina erfarenheter.
Av Kristian Jerméus Fredagen den 13 juli, 2007 - 10:47: |
Ska se om jag inte kan knåpa ihop någon artikel om Linux. Dock så är jag datorlös mestadels nu i sommar så det får bli en senare fråga.