Ordna mitt släktarkiv Digitalt ?

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Ordna mitt släktarkiv Digitalt ?
Av Dan Johansson Tisdagen den 4 november, 2008 - 15:39:

Jag vill ordna mitt släktarkiv Digitalt . Jag använder min skanner flitigt, och vill för det första ha ett bra program/databas för min egendel att kunna på ett smidigt sätt hålla ordning på min bilder,dokument mm mm . och det ska ju vara möjligt att skriva vad dokumentet i fråga innehåller som personer eller dylikt och för det andra så vore det ännu roligare om man kunde lika smidigt göra materialet tillgängligt för andra .
Är det någon som har en bra lösning ?

Av Niklas Lundin Onsdagen den 5 november, 2008 - 12:35:

Om du inte har ett släktforskningsprogram, prova Disgen. Där kan du spara inskannade bilder (ja, vilka bilder som helst), skriva text och göra forskningen tillgänglig för andra t.ex. genom HTML-export.
Hoppas jag uppfattade din fråga korrekt.

Niklas

Av Dan Johansson Torsdagen den 6 november, 2008 - 08:42:

Jag håller på att prova disgen .. men jag hittar bara att man måste gå in på en berson och knyta en bild till någon ..Det jag saknar är en bildkatalog , om jag tex kommer över en kartong med bilder och jag skannar dom det är 100 bilder en del står det skrivet på tex årtal, namn (som jag inte känner till ännu )och jag vill ha ordning på dom och det ska vara sök bart . med tex årtal mm mm ..finns det i disgen ?

Av Niklas Lundin Torsdagen den 6 november, 2008 - 11:14:

Dan

Till varje bild man lägger in på en person kan skrivas både bildtext och anteckningar. Det som står där är sökbart och ett tips vore att där ange vilken person det gäller med årtal osv. för att kunna hitta det vid senare tillfälle. Jag tror inte bilderna i sig är sökbara (här får någon rätta mig om jag har fel)

Av Niklas Lundin Torsdagen den 6 november, 2008 - 11:25:

... skulle också sagt det att du kan skapa en egen mapp (katalog) på datorn där bilderna sparas. Gäller det 100 bilder på kanske en och samma person kan det vara en lämplig åtgärd. Då hittar du dem, om inte genom Disgen, i alla fall skannat på din hårddisk under utforskaren...

Av Dan Johansson Söndagen den 9 november, 2008 - 10:25:

Jag hitta det här ! http://heritagecollector.com/
är det någon som har provat det eller om det finns något liknande program .
Mvh Dan Johansson

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: