Barn med samma namn

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Barn med samma namn
Av Rolf Carlsson Fredagen den 20 mars, 2009 - 18:29:

Barn i livet med samma namn dyker upp då och då. I några fall verkar det uppenbart att föräldrar har givit barn (båda i livet) samma namn. Generellt är jag mycket skeptisk till detta och ibland finns förklaringar till det som såg uppenbart ut från början.

I andra fall verkar det vara fastställt (båda föräldrarna anges såväl i vigselbok som i dödbok; i den församling jag har forskat mest i anges även föräldrarna i dödboken - en fantastisk information för verifiering).

Har någon råkat ut för liknande förhållanden?

Av Lennart Ekström Söndagen den 22 mars, 2009 - 15:02:

Det är inget ovanligt fenomen att ett barn får samma namn som ett avlidet syskon. Det finns en vaneförställning att det barnet fått ärva sitt syskons namn men så är det inte. Vanligt fick man ett namn efter en avliden nära släkting och för att hedra denna fick barnet samma namn. Ett efterkommande barn som fick samma namn fick namnet av samma orsak. Det var sällan som fler än tre barn fick samma namn. Efter det ansåg namnet som förbrukat.

MVH/Lennart

Av Alf Christophersen (M00919) Söndagen den 22 mars, 2009 - 15:50:

I enkelte distrikter her i Norge, opplagt bl.a. Eiken i Vest-Agder kan man finne to søsken med samme navn, såfall oppkalt etter nylig avdøde besteforeldre som het det samme.

Således har jeg en ane Ole Torufsen Eiken som av alle ting har en bror i live som også het Ole. Hvem av dem som er min ane har jeg aldri funnet ut av, men antar at det er yngstemann.

Har også i Aust-Agder funnet skifte med Store-Kari og Lille-Kari som er begge oppkalt etter sine bestemødre som da var gått bort eller lignende navn hvor begge bestemødre har hett det samme.

På Hvaler fant jeg en søskenflokk hvor man nok hadde gjort flere forsøk på å kalle opp samme person mer enn 3 ganger, men ingen av dem ble så mye som ett år gamle. Da dem 5. eller 6. gangen fikk en sønn og nå kalte ham noe helt annet, så vokste han opp. :-)
(Men årsaken var nok gjentatte inngifte med søskenbarn i flere generasjoner siden Hvaler er et nokså avlukket samfunn i gamle dager hvor det ble mest bare inngifte)

Av Rolf Carlsson Söndagen den 22 mars, 2009 - 18:50:

Namn efter avlidna är OK. Detta förekommer frekvent.
Det jag avser är att ett senare fött barn av samma mor och far får samma namn som ett syskon i livet. Som jag påpekat ovan bekräftas föräldrarnas namn i dödboken liksom av uppgifter i andra böcker.

Det skulle vara intressant att höra om också andra stött på detta förhållande. Är det en lokal egenhet eller förekommer det även på andra håll.

Av Alf Christophersen (M00919) Söndagen den 22 mars, 2009 - 18:56:

Rolf, her finner du et eksempel i FT 1801 for Eiken i Vest-Agder i Norge hvor dette forekommer. En av de nevnte Ole, enten ham på 21 år eller den andre som er 10 år, er min ane :-)

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f1801&gardpostnr=30567&personpostnr=448013&merk=448013#ovre

Som sagt har jeg også sett familier nevnt med også jenter som har vært hetende det samme. I alle tilfeller har det vært slik at begge avdøde besteforeldre av samme kjønn har hett det samme.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Söndagen den 22 mars, 2009 - 19:24:

Har i min forskning i sydvästra Värmland flera gånger stött på att det finns två levande syskon med samma namn. Först vill man ju tro att det först födda har avlidit, men så är alltså inte fallet.

Av Runar Hortlund Måndagen den 23 mars, 2009 - 08:55:

En variant är ju att barnen har två lika förnamn, men olika tilltalsnamn

Av Rolf Carlsson Måndagen den 23 mars, 2009 - 13:07:

Två namn är OK men de fall jag arbetat med ligger på 1700-talet, dvs tiden före flera förnamn. Det vore intressant att höra om fler stött på det här förhållandet.

Av ingera Måndagen den 23 mars, 2009 - 18:45:

Jag har sett detta också.
I mina fall har farfar och morfar samma förnamn.

mvh Inger a ( 10065)

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: