Säkerhetskopiering

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Säkerhetskopiering
Av Stig Hansson Måndagen den 5 oktober, 2009 - 12:18:

I sista numret av Diskulogen läser jag med stigande förvåning
Sid 3 "Lite nervös var jag innan jag hade plockat ut hårddiskarna och sett att alla infomation fanns kvar"
Sid 17 Jag hade en hårddiskkrach utan säkerhetskopia för några år sedan. Så jag håller på att mata in allt på nytt"
Hur i herrans namn kan man sitta i åratal och forska och sedan lagra resultatet på ett sätt som gör att allt kan försvinna på ett ögonblick!
Ni som ännu lever farligt måste omgående skapa er säkerhetskopior.

Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 5 oktober, 2009 - 12:48:

Problemet er vel at man ikke husker på å ta backupen til annnen disk.

Men det kan også være annet materiale på en disk enn akkurat bare slektsforskingsmateriale, og ikke alt har man kanskje lov til å lagre andre steder av ulike årsaker.

Av Rolf Carlsson Söndagen den 11 oktober, 2009 - 20:56:

Skilj på arbetskopia och säkerhetskopia.

Om DISGEN kopieras till hårddisken med programmet för säkerhetskopiering kan det på sin höjd kallas en arbetskopia.

För att kunna definieras som säkerhetskopia måste det lagras på annat medium (tex USB eller extern hårddisk), som förvaras fysiskt så långt ifrån datorn att det "inte kan omfattas av samma olycka". Det måste inte vara bankfack - sommarstugan eller garaget - om det ligger tillräckligt långt från datorn duger gott.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: