Orter och församlingar

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Orter och församlingar

Av Gunnar Jonsson (M00707) Fredagen den 29 februari, 2008 - 10:32:

Sånt där är alltid svårt när församlingar delas och slås samman, men eftersom Skäggetorp bildades först 1989 så ska väl Ullevi in under S:t Lars. Skulle du forska fram i tiden och hamna i Ullevi efter 1989, så ska orten in under även den församlingen.

Skäggetorp bildades genom utbrytning ur Linköpings domkyrkoförsamling dit S:t Lars inkorporerades 1911.

Av Niklas Lundin Fredagen den 29 februari, 2008 - 15:51:

Tack Gunnar

Av Andreas Jansson Måndagen den 29 december, 2008 - 23:06:

Hej!

Jag hittar i födelseboken för Ängelholm (CI:7 Sid 37) en plats som jag uttyder "S Vång". Denna plats kan jag inte hitta husförhörsprotokoll för. Någon som vet var man ska leta?

(Jag anser för övrigt att det "Anbytarforum" som ni hänvisar till här, för efterlysningar, är en dålig lösning. Motstridiga uppgifter och märkliga kategoriseringar som "Förbundsforum" (vad är det!?) som ska vara gratis, men vad är det för vits om man inte når att diskutera i de vanliga grupperna? Jag är medlem i DIS och skulle gärna se att det gick att diskutera i valfria grupper.)

Med vänlig hälsning Andreas

Av Gunnar Jonsson (M00707) Tisdagen den 30 december, 2008 - 11:35:

Andreas, som tur är står sidnumret i födelseboken. Så i Ängelholm AI:32 p473 finns orten i fråga, dock inte stavad på samma sätt. Här står det "Norre Wärn". Volymen finns med hos Genline, GID 1728.61.12800

Av Andreas Jansson Onsdagen den 31 december, 2008 - 10:06:

Ja, ser man på! Det missade jag helt. Tack så mycket Gunnar!

Av Lennart Pettersson Tisdagen den 5 oktober, 2010 - 09:43:

Jag söker en person, som enl. husf.boken Skeda A:1 7 sid 110 är född i Sörby 1768-12-24 men ..
Var hittar jag födelseboken för Sörby år 1768??
Sörby församling gick samman med Mjölby 1791 men var fanns den 1768?
Personen i fråga är min mf ff m Maja Greta Pärsdotter och kom till Skedaberg från Slaka 1791 så rimligtvis bör Sörby vara i Linköpingstrakten.
Mycket tacksam för hjälp
LP

Av Joel Vogler Tisdagen den 5 oktober, 2010 - 15:38:

Enligt Skatteverkets förteckning över Sveriges församlingar förstördes Sörbys församlings arkiv helt i en brand 1771-05-28, så födelseboken 1768 torde bland de dokument som försvann då.

Av Lennart Pettersson Tisdagen den 5 oktober, 2010 - 16:36:

Tack för ditt snabba svar Joel. Jag får väl ge upp denna tråd

mvh Lennart P

Av Magreth Aidell Tisdagen den 5 oktober, 2010 - 17:57:

Är det någon som känner till Eric Lind Eriksson från Rågtvet Kilanda Älvsborg född 1763 gift1804 med Karin Olofsdotter ev Westman född 1780-05-26.
Jag saknar Eriks föräldrar
Magreth Aidell

Av Sten Magnusson Söndagen den 10 oktober, 2010 - 02:18:

OBS!
Efterlysningar kan även göras bl.a. i Arkivguidens Forum här http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/agf.shtml

Det enda som krävs är ett användarkonto, men det är inte så komplicerat som på Anbytarforum.

Mvh/Sten Magnusson

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: