Diskulogen

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Diskulogen

Av Ann Sjöberg Söndagen den 17 april, 2005 - 21:06:

Vad menar du med att du har lagt ut det på Internet?
Kan du inte förklara lite närmare så att det är lättare att hjälpa dig?

/Ann

Av charlotte Bäcklund Måndagen den 18 april, 2005 - 21:17:

Tack för att du såg mig men i min vånda så satte jag in en sökning på anbytarforum också och har blivit något lugnad: Jag tryckte på HTML och så stod det sending(tror jag) men det kom ingen lucka som frågade om min mammas e-mailadress, och ingen ångerknapp. Någon på anbytarforum lugnade mig emellertid och skrev att uppgifterna förmodligen ligger kvar i min egen dator. Har dock inte hunnit kolla ännu. Men som sagt! Paniken har lagt sig. Tusen tack för uppmärksamheten i alla fall med hopp om en fin vår! Mvh Charlotte Bäcklund

Av Paul Nyman Måndagen den 15 januari, 2007 - 10:35:

Jag är nybörjare och undrar hur man skall registrera en släkting som bodde i en by som blev egen socken 1864, men som därför innan hörde till en annan socken.
Ex.Byn heter Marnäs och ligger i Envikens socken som blev egen socken 1864. Innan hörde Marnäs till Svärdsjö socken och släktingen finns moa i kyrkböcker från Svärdsjö

Av Niklas Lundin Måndagen den 15 januari, 2007 - 11:30:

Hej Paul

Jag gör så att jag skriver in född (eller vad det nu gäller) i byn till vilken socken den hör idag. Då blir det rätt vad det gäller kartan och position. Sedan kan man i en textnotis skriva förhållandet som du beskriver ovan.

Med vänlig hälsning
Niklas Lundin
medlem 30055

Av Elisabeth Thorsell, medlem 19 Lördagen den 20 januari, 2007 - 11:36:

Hej Paul,

Jag tycker nog att man ska använda det sockennamn som gällde när när någon händelse (födsel, vigsel, dop) inträffade. Då har man en rak ingång i kyrkböckerna och vet var man ska hitta uppgifterna direkt. Sen kan man förstås alltid använda textnotiser till att notera förändringar av olika sort. Jag anser det nog viktigare att lätt hitta rätt kyrkböcker och annat material för tiden före 1864 än att hitta på en nutida karta.

Av Christer Ljung Torsdagen den 15 oktober, 2009 - 16:41:

Hej! Jag har My Heritage där jag lagt in släkten,
men skicka gedcom därifrån funkar ej! Får upp ett meddelande om att filtypen ej stöds eller att avkodningen ej är korrekt!
Kan någon tala om vad som är fel?
Tacksam för hjälp! Mvh Christer

Av Sten Magnusson Torsdagen den 11 mars, 2010 - 08:45:

Har du prövat alla GEDCOM-alternativ?
1. Ansel (GEDCOM standard)
2. ANSI (Windows, ej standard)
3. IBM-PC (DOS, ej standard)

Förut var det så att endast alternativ 2. fungerade vid import till DISGEN om man ville ha med å,ä,ö.

Sedan har ju GEDCOM två olika versioner. 4 och 5.5.

Citerar här ett stycke ur hjälpfilen för DISGEN8.
"Ansel - Den teckenkod som anbefalls av GEDCOM-standarden. "Prickar och ringar" över bokstäver skrivs som separata tecken i denna kod

Ansi - Den teckenkod som används i Windows och som DISGEN 8 också använder.

IBMPC - Den teckenkod som används av DOS-program."

Ovanstående tre punkter torde nog kunna tillämpas på de flesta släktforskarprogram.

Mvh/Sten Magnusson

Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 11 mars, 2010 - 09:57:

Dem store ulempen med IBMPC-tegsettet er at den er såkalt Codepage-sensitiv.

Samme tegn skrevet med svensk tastatur vil se annerledes på en norsk skjerm som et eksempel

Og da man gikk over fra DOS til Windows var svært mange maskiner feil satt opp mhp. codepage og mange mistet helt ä, æ, ö, ø og å i sine tekster fordi disse tegn ikke finnes i amerikansk standard codepage 437 som de fleste maskiner var satt opp med den gangen.

I Norge var det så mye problem med dette at jeg måtte skrive artikkel i Slekt og Data om hvordan man skulle gå frem for å få med seg slike u-amerikanske tegn :-)

Av Sten Magnusson Lördagen den 13 mars, 2010 - 00:46:

Jag vill här påpeka att alternativ IBM-PC "DOS-alternativet" är väl enbart för den som till äventyrs har gamla versioner av WINDOWS. Alternativ 2. ANSI torde väl vara det säkraste för ett svenskt program (förresten har väl även det tyska språket å,ä,ö?).

Mvh/Sten Magnusson

Av Niklas Lundin Söndagen den 14 mars, 2010 - 21:29:

Ser ett tre år gammalt inlägg från mig ovan och måste korrigera mig själv.
Jag gör som Elisabeth Thorsell förespråkar och har gjort så länge.
Tydligen lär jag inte som jag lever ;)

Av Britt Johansson Lördagen den 12 juni, 2010 - 13:39:

Läste någonstans att man nu kan gå in på Genline
och hitta födda, vigda och döda mellan
1921-1937. Har försökt på Kopparbergs län,
ludvika församling, varför lyckas jag inte?

Mvh Britt Johansson

Av Gunnar Jonsson (M00707) Lördagen den 12 juni, 2010 - 16:36:

Hej Britt.
Du ska inte välja Ludvika bland församlingarna utan _scb Kopparberg.
Gör du det under "Sök plats" kan du dessutom söka fram Ludvika.

Av Olof Ålund Torsdagen den 14 oktober, 2010 - 17:45:

Ancestry är ju det bästa sökprogram om personer som har utvandrat från bla. sverige.
Det enda felet är att det är dyrt att prenumerera på,hur vore det om DIS kunde pren.på detta program
så det blev tillgängligt för medlemmarna via nätet.
Vi är nu 27000 medl.och om medlemsavg.höjdes med 1kr.
skulle det troligtvis räcka till en prenumereration.
Mvh.Olof Ålund

Av Å Källstrand Fredagen den 15 oktober, 2010 - 09:02:

Det faller säkerligen på upphovs- och licensvillkor. Tanken är ju inte så dum annars!
Medl 12410


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: