Av Sara Malm Lördagen den 25 januari, 2003 - 00:40: |
Det här forumet börjar ju likna RÖTTER's Anbytarforums klassiska sk. "pajkastningsforum"!
Skärp er, ni är väl ändå vuxna människor!
Vore synd att lorta ned detta forum med en massa påhopp.
Vi är väl ändå här för an-byten????
Sara
Av Malin Lyktberg Onsdagen den 16 april, 2003 - 19:55: |
Hejsan!
Är det inte brukligt att DIS besvarar e-mail man sänder till dem?!
Blev jäkligt upprörd över att min moster som (föddes 1951 dog 1990)! är uthängd här utan någon tillstymmelse till redigering från DIS sida, trots att jag påpekat detta via mail, borde det väl vara praktiskt möjligt för DIS att radera dessa uppgifter fast det inte är den tidpunkten i månaden då de skall korrigera inlägg!
Dessutom tycker jag inte att det är för mkt. begärt att man skall bli besvarad tillbaka via mail, när det gäller sådana här angelägna saker!!!
Om inte detta korrigeras snarast skall jag anmäla DIS -då detta strider (sol-)klart och tydligt emot PUL!
Av Gunnar Jonsson Torsdagen den 17 april, 2003 - 10:29: |
Malin, var på DIS sidor är din moster "Uthängd", och vilka uppgifter är det som finns om henne där?
Frågan ställd av anledningen att PUL inte gäller harmlösa uppgifter och dessutom inte avlidna personer såvida inte uppgifterna är av särskilt slag.
Av Ann Sjöberg Lördagen den 19 april, 2003 - 18:50: |
Hej Malin.
Menar du Disbyt?
För i så fall är det galet att det har kommit med. Så här står det i anvisningarna på sidan om hur man skickar in ett utdrag här på Internet: "Alla uppgifter äldre än 90 år medtages. Uppgifter yngre än 90 år medtages endast om de rör en person som avled för mer än 25 år sedan. Denna avgränsning sker automatiskt, så det behöver du inte tänka på vid exporten."
Hälsningar
Ann
Av Marianne Munktell Söndagen den 20 april, 2003 - 07:56: |
Ann!
Det var inte så i tidigare versioner av DISGEN 8. Då kunde man välja att ta med dem som var avlidna oberoende av när de var födda. Den som har skickat in DISBYT-utdraget med Malins moster (Malin själv?) har i så fall valt det alternativet. Jag har gjort så själv och fått med släktingar som avled under 1990-talet.
Av admin Onsdagen den 23 april, 2003 - 10:55: |
Hej Malin!
Vi har inte fått något email från dig till expeditonen. Därför har vi inte kunnat svara.
För att kunna göra detta måste du ge oss mer information. Vem har du tillskrivit? Vi behöver också veta exakt var du har funnit dina fakta om din moster? På DISBYT, en medlems hemsida?..
Vi behöver också ha mer konkret information om vad som inte är riktigt.
Med vänlig hälsning
Urban Windahl
DIS expedition
Av Olof Cronberg Söndagen den 18 maj, 2003 - 22:56: |
Hej!
Vad gäller tidigare Datalag och PUL finns inga begränsningar vad gäller avlidna personer. Däremot fick jag av och till frågor som denna. Vi har därför valt att sedan ca år 2000 filtrera bort alla uppgifter yngre än 90 år hos dem som avlidit de senaste 25 åren. Eftersom det i sig inte är otillåtna uppgifter (De finns ju även med på dödskivan.), så har vi valt att inte ta bort uppgifter retroaktivt. Det innebär att det kan finnas äldre material (före 2000) som har kvar modernare uppgifter.
Om man finner felaktiga uppgifter i DISBYT, bör man i första hand kontakta uppgiftslämnare och informera honom eller henne om den felaktiga uppgiften. Man får också be vederbörande att skicka in uppgifter på nytt. Vi har tyvärr inte tid och möjlighet att gå in och rätta enskilda uppgifter. Är det dessutom så att uppgiftslämnaren inte har fått information, så kommer ju den felaktiga uppgiften med på nytt vid nästa inskick.
/Olof C
Av Stig Karlsson Söndagen den 11 oktober, 2009 - 10:19: |
Hej
Funderar över varför de uppgifter man sänder in som Dis-bytutdrag förändras så radikalt när de sedan finns sökbara i Disbyt ?
t.ex.en ana som föddes på gåden Hult i Norra Vi socken E.-län har ändrats och man finner honom.
noterad vara född i Hults sn.F-län.Ett annat ex.
en man som jag noterat som född beräknat 1729 på okänd ort har registrerats som född i Oklahoma USA 1729 och det kan väl vara spännande i och för sig,men helt vilseledande. Varför kan inte de uppgifter man sänder in registreras helt oförändrade nu får man i stället figurera som en pajas på Disbyt där andra forskare måste fundera över om mina uppgifter har någon trovärdighet alls,har inte kontrollerat om fler av mina uppgifter är ändrade men man kan väl på goda grunder misstänka att så är fallet,ser det inte som meningsfullt att sända in ytterligare utdrag där ett idiotiskt program kommer att förvanska de flesta uppgifterna.
m.v.h.Stig
Av Niklas Lundin Söndagen den 11 oktober, 2009 - 17:10: |
Kanske skulle den som behandlar Disbytutdraget kontakta inlämnaren och ge denna en chans att se över vad som kan tänkas vara fel före utdraget publiceras på Disbyt?
Vem som validerar avvikande resultat vet jag inte, men Linköping accepteras inte som ort och Victor accepteras inte som efternamn.
Niklas
Av Rolf Eriksson Måndagen den 12 oktober, 2009 - 15:22: |
Det där att vara disbytombud är inte alltid helt lätt. När vi får in ett bidrag körs en kontroll innan det körs mot stora basen. Det brukar vara en hel del varningar i efternamnsrutan där Disbyt föredrar ETT efternamn och man måste behandla andra på visst sätt. Om möjligt tar vi bort extraord som gift och född. Vi stryker också t ex dödfödd son och liknande som man inte behöver ha sökbart i basen. Skiljetecken och onödiga mellanslag tar programmet bort automatiskt.
Så kommer vi till orterna. Här vill Disbyt ha de församlingar som fanns 1989. Det är de församlingar som finns i Disgens ortsdatabas och de orter som är inklickade via denna blir det ingen varning för. Skriver man in orten måste man avgränsa gård från församling med ett komma. Annars tror programmet att församlingen är gårdsnamnet och varnar. Här är det lätt för oss disbytombud att göra en felrättning, något som jag inte förnekar händer. Det finns heller ingen backfunktion och har man rättat 120 av 150 fel vill man kanske inte börja om utan det får rättas nästa gång filen uppdateras och det förhoppningsvis rättats av forskaren själv.
Det är bättre att lämna ortsrutan tom än att skriva okänd ort. I det här fallet har antagligen normeringen känt av Ok som förkortning till Oklahoma/US och gjort ändringen.
Beträffande Niklas förslag att man skulle få veta felen innan de läggs ut på internet så är det ju faktiskt så i de allra flesta fall.
Själv brukar jag köra och redovisa inom ett dygn men det är klart att får jag filen dagarna innan jag uppdaterar mitt inkomna material blir tiden knapp. Man skriver lämpligen ut B-filen, gör rättningarna och skickar in en ny fil och hinner man inte före uppdateringen hinner man före nästa uppdatering och felet ligger endast ute runt en månad. Beträffande Victor så är det väl inte så att det inte godkänns. Det är ju ett förnamn egentligen och vår dator har inte någon fantasi utan frågar om det inte möjligen är så att för- och efternamnen förväxlats. En bra funktion för de som ibland gör detta.
Slutkläm: Klicka in orterna via ortsdatabasen. Då blir det rätt!
Av Eva Dahlberg Måndagen den 12 oktober, 2009 - 17:18: |
den här gamla artiklen kanske fortfarande kan vara till viss hjälp för att förbättra det man skickar in - med att t.ex. tydligt ange länsbokstäverna för orterna även i andra program än Disgen, vilket har fördelen med ortträdet - som automatiskt ger rätt län (om man godtar 1989 års indelning - det som det egentligen är problem med när det gäller den indelningen är de få församlingar som bytt länstillhörighet före 1989 - uppgifter från senare tid än 1989 är såpass nya att de kanske ändå inte platsar i Disbyt) -
läs här för tips om Disgen, MinSläkt och Holger - i den dagliga forskningen såväl som vid Disbytinlämning:
Diskulogen Nr 63 dec 2003 sidorna 20-23. En del saker blir inte för gamla
Det är klart att det kan bli problem för Disbytombuden. men vi kan alla underlätta genom att vara så tydliga som möjligt. Jag har själv några "Torneå" som blivit Övertorneå i Disbyt, det är min uppgift att rätta dem eller tydliggöra dem till nästa gång jag lämnar in - och att när jag skickar mitt nya bidrag vänligt påpeka för Disbytombudet att jag gjort vissa justeringar av det som feltolkats enligt den fil jag fått tillbaka (B-filen som Rolf nämner).
Hälsnignar,
Eva Dahlberg
medlem 7851