Av Malin Lyktberg Lördagen den 25 januari, 2003 - 00:33: |
Hej!
Vill bara ösa ur mig lite bitterhet...
Lämnade för ca. 2 månader in mitt DIS-bidrag.
Då inte mitt bidrag kommit in, börjar man ju bli orolig!
Kontaktade då kvinnan som jag skickat disketten till via mailadressen som låg utlagd-väntade ca. 2 veckor-inget svar!
Kontaktade då Dis@dis.se för att få klarhet i det hela, fick rätt snabbt svar och att vederbörande lovade höra av sig (han talade även om att kvinnan jag skickat disketten till tidigare varit sjuk, skulle han kontakta henne).
Väntar ännu på svar, ifrån mannen på ovanst. mailadr. (väntat ca. 1 vecka snart).Går det verkligen till så här i vanliga fall? Jag har aldrig tidigare (som Ni kanske förstår) skickat in något bidrag, då jag ville ha lite mer samlat innan jag sände in disketten.
Jag kan nästan med säkerhet säga att mitt nya rätt omfattande material, med an-uppgifter, knappast lär skickas in till DIS igen!
Min tanke med att sända in mina uppgifter till DIS var att jag skulle kunna hjälpa andra som söker sina anor, som visar sig ha samma anor som mig...
Skall man bli behandlad så här?
Har någon annan råkat ut för samma sak som mig?
/Malin
Av Marianne Munktell Lördagen den 25 januari, 2003 - 13:45: |
Malin!
Det är synd att du är så bitter på DIS och DISBYT. Det är naturligtvis inte heller OK att du inte fått något svar angående ditt DISBYT-bidrag. Men sjuka eller upptagna på annat sätt kan vi alla bli.
Du måste vara på det klara med att DISBYT-ombuden jobbar helt ideellt och de har ofta även ett arbete att sköta. Ett DISBYT-ombud som jag känner får mellan ett och två bidrag per dag. Varje bidrag tar en till två timmar att bearbeta. Den som har skickat bidraget får därefter resultatet tillbaka med bl.a. träfflista och nytt bättre lösenord.
När bidragen är färdigbearbetade skickas de till Olof Cronberg som uppdaterar DISBYT-basen på nätet. Uppdateringen av DISBYT-basen sker vad jag förstår inte så fort det kommer ett nytt bidrag utan med en eller flera månaders mellanrum.
Som fadder eller DISBYT-ombud är det väldigt tråkigt att höra gnäll och krav på att man ska svara eller leverera omedelbart. Vi jobbar alla ideellt och behöver i stället mer uppmuntran och erkänsla för vårt arbete. Det har hänt flera gånger att jag såsom fadder har lagt ner flera timmar på att hjälpa någon och sen inte ens fått veta om det jag gjort har hjälpt. Då känns det inte särskilt roligt.
Marianne Munktell
Luttrad fadder sen många år!
Av Malin Lyktberg Lördagen den 25 januari, 2003 - 14:22: |
Marianne!
Det var inte min avsikt att "ge någon på pälsen"!
Jag vill inte såra någon, men det är ju klart att jag undrar om vederbörande erhållit min diskett intakt.
Det tar ju ingen tid att skicka ett par ord med mail...
Då jag inte har någon tidigare erfarenhet eller är insatt i hur arbetet går till så är det ju lite svårt för mig att ge "cred".
Bättre information till ikring disbidragen hur det går till, kanske man får lova att åtminstonde få efterlysa, eller?
(Ps. Jag HAR läst på Dis sidor och div. info.Ds.)
Vänligen; Malin
Av dis22737 Söndagen den 2 februari, 2003 - 23:19: |
Åter igen...
Kan uppdatera 2003-02-02 står det idag i almanackan och jag väntar f o r t f a r a n d e på att få mina uppgifter införda!
Av Tommy.Wihlen Torsdagen den 6 februari, 2003 - 23:24: |
Hej Malin
Det är tråkigt att höra hur sur du är, men jag kan förstå att det känns tråkigt om ditt bidrag inte kommit in ännu, men straffa inte andra forskare för det.
Ställ gärna upp i någon av våra föreningar och hjälp till i stället så kanske vi tillsammans kan få det hela att rulla bättre.
Med vänliga hälsningar
Tommt.Wihlén
Av Kjell Johansson Fredagen den 7 februari, 2003 - 18:27: |
Ovanstående lnlägg handlar till största delen vad jag kan se om upplevda problem med databasen DISBYT.
Det finns en annan rubrik För databasen DISBYT.
Om man läser i anvisningarna för DISBYT framgår klart och tydligt att insända utdrag kan dröja innan de kommer med i basen. Varför skicka utdrag på disk när ni tycks ha tillgång till internet?
Av Stig Lövborg Torsdagen den 2 juli, 2009 - 08:59: |
Jag har tidigare använt Holger men bytt till DIS eftersom Holgers Forum "haltade" rejält. Inte några svar och om man fick svar visste man aldrig hur kunnig den personen var. Pedagogiska svar ska vi inte ens prata om.
Nu har ju DIS faddrar och jag har pratat med Jan i Örebro och det var perfekt!!
Annars hoppas jag verkligen att DIS kommer, i kontakter, att fungera bättre än Holger, för den organisationen varnar jag faktiskt för