Av H P Wiehen Onsdagen den 25 december, 2002 - 18:35: |
Jag har haft lite svårt att hitta något relevant område för min fundering varför jag framställer den här. Jag har samlat på mig en del dokument och bilder som efter en tid har blivit så många att jag har börjat tappa överblicken. Jag hoppas nu att någon som har varit med om detsamma har kommit på ett fiffigt sätt att dels registrera och dels förvara allt material. Hur märker resp. registrerar man dokumenten konsekvent så att man lätt hittar alla som hänför sig till en viss person? Eftersom formatet på dokument och bilder tydligen kan variera i det oändliga, jag har inte funnit något lämpligt förvaringsalternativ heller ute i handeln. Som sagt, om någon har kommit på något bra sätt för arkivering tar jag gärna del av det.
Av Gunnar Jonsson Torsdagen den 26 december, 2002 - 10:31: |
Det finns en del litteratur om ämnet. I bland annat "Släktforska! Steg för steg" finns en litteraturlista med lämpliga böcker under rubriken "Vård av arkiv mm". Det finns bl a en liten en som heter "Ordna ditt släktarkiv" av Bergman/Carlsson/Nilsson, som väl ger en hel del tips.
Av H P Wiehen Lördagen den 28 december, 2002 - 14:06: |
Tack för tipset.
Av Kurt Jacobsson Torsdagen den 5 februari, 2009 - 11:08: |
När jag hittar en intressant sida i t.ex. kyrkoarkiven har jag inte skrivit ut den som en papperskopia utan som en PDF-fil, det är då lättare att gå tillbaka och titta igen. Finns det någon möjlighet att lägga in en länk till filen i t.ex. Notiser för att koppla den till en bestämd person?
Av Sten Magnusson Lördagen den 10 juli, 2010 - 09:50: |
Angående godkända förvaringsmedel, se här:
www.museiservice.se
Släktforskarförbundet sålde sådana förut, men slutade med det för några år sedan med hänvisning till att det var för besvärligt att hantera den verksamheten.
Mvh/Sten Magnusson