Arkiverade (äldre) inlägg fram till 25 November, 2002

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Scanner som klarar av glasplåtar: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 25 November, 2002
Av -. Fredagen den 8 november, 2002 - 11:24:

hej vet någon en bra scanner som klarar av glasplåtar?????

Av Mats Åsenius Fredagen den 8 november, 2002 - 20:32:

Agfa Snapscan 1236s klarar glasplåtar galant.

Av Migranternas Hus Fredagen den 22 november, 2002 - 08:26:

Hej! Nå´n som vet hur stora glasplåtar (transparenta) Afga SnapScan 1236s klarar av?????

Av Charlotte Börjesson Lördagen den 23 november, 2002 - 10:45:

Hej Mats

Har du glasplåtar med negativ o/e positiv bild, typ diabild?

Jag håller f.n. på och skannar in glasnegativ i måtten upp till 13x18 cm. Jag använder antingen Primax Colorado Direct 9600 eller Canon CanoScan 1240u. Till detta har jag sedan en Mustek Transparency Adapter IV, modell LB6080. Adaptern tror jag inte tillverkas längre men det finns andra och du kanske använder någon liknande. Jag skannar in bilden som negativ. I t. ex Adobe PhotoShop gör jag sedan om den till positiv för jag tycker resultatet blir bättre då.

Av Mats Åsenius Lördagen den 23 november, 2002 - 18:43:

Hej Charlotte!
För att skanna glasplåtar och andra genomsiktsbilder, negativa eller positiva måste Du även ha ett tillbehör, "Diabildsenheten", ett lock med utrustning för genomlysning med tillhörande mjukvara. Jag har själv inte haft anledning att använda större format än 6x9 men såvitt jag kan förstå kan man arbeta med format upp till A4.
Mats

Av Mats Åsenius Lördagen den 23 november, 2002 - 18:55:

Hej igen Charlotte!
I utrustningen ingår avmaskningsramar med följande öppningsmått: 35x35mm, 58x58mm, 95x120mm och 205x255mm.

Av Charlotte Börjesson Lördagen den 23 november, 2002 - 21:08:

Hej Mats
Genomlysningen, en s.k belysningsramp är min Mustek Transparency Adapter och den motsvarar det lock du syftar på. Jag behöver inte ha någon mjukvara/program för detta och vad jag förstår så kan jag använda vilken scanner som helst. Jag har en avmaskningsram till den som gör att jag kan ha en glasplåt på upp till 15x18 cm.

Hoppas jag får möjlighet att jämföra inskanningarna någon gång med det du förklarar att Agfan kan. Tack för den upplysningen om Agfan, för det kände jag inte till att den klarar dessa större mått.

Av Migranternas Hus Måndagen den 25 november, 2002 - 10:14:

Hej

Ví har en Canon CanoScan D660U den klarar av dia och 135 neg film, Vi vill kunna scanna glasplåtar som är 12x17 finns det något annat lock till den eller belysning ???????????? vad kan man få itag på det och pris??????

Av Migranternas Hus Måndagen den 25 november, 2002 - 10:14:

Hej

Ví har en Canon CanoScan D660U den klarar av dia och 135 neg film, Vi vill kunna scanna glasplåtar som är 12x17 finns det något annat lock till den eller belysning ???????????? vad kan man få itag på det och pris??????

Av Gunder Grünning Måndagen den 25 november, 2002 - 11:17:

Jag tror inte att Agfa tillverkar bordsscanner längre. Det skulle vara om man får tag på en begagnad i så fall.