Av tommy wihlen Onsdagen den 26 februari, 2003 - 13:46: |
Jag vill återigen påminna alla som forskar att
dela med sig av sitt material.
Skicka in din forskning till disbytbasen.
Du får förhoppningsvis sjufalt igen genom det material du får tillbaka.
Om vi hjälps åt blir det bara bättre och bättre.
Med hälsningar Tommy Wihlén
Medl.nr 8883
Av Kjell Johansson Fredagen den 28 mars, 2003 - 19:15: |
Ovanstående inlägg ska/bör väl ligga under rubrik 2. Disbyt. Det är ju märkligt att det inte finns någon ansvarig som håller ordning här i DIS Forum.
Av Bertil Nilsson Onsdagen den 10 september, 2003 - 15:06: |
Det beror väl på Malin Lyktbergs m fl försvunna forskarmaterial.
/Bertil
Av Maj-Brith i Leksand Måndagen den 16 augusti, 2004 - 14:54: |
Varför alltid klaga på andra ?
Den som kan bör väl i stället ställa upp.
"dra ditt strå till stacken"
Så kanske det med tiden i stället kan bli både "större stack" samt vänligare ton innom vår krets!
Den dagen jag förhoppningsvis KAN skall jag med glädje överlämna allt jag "hittat" och "skapat"
helt utan egen ekonomisk vinning till alla seriösa släktforskare!!!
Får jag be om lite glädje över att vi kan "hitta" det som fordom var.
Med hälsningar Maj-Brith Andersson i Leksand
Av Sten Magnusson Tisdagen den 10 augusti, 2010 - 10:44: |
Att DISBYT-databasen blir större behöver inte med nödvändighet innebära att den blir bättre.
Säg t.ex. att det finns 5 personer som anges heta Jon Persson född 1772 i Hallaryd och en född samma år i Gällaryd och denne person ska enligt uppgift i samtliga fall ha samma ättlingar. Det kan ju vara så att den i Gällaryd är den rätte medan övriga Jon är felaktiga.
Det står ju faktiskt i underst i listan på en DISBYT-sökning att
"DISBYT är en andrahandskälla. Föreningen DIS kan inte garantera att uppgifterna - vare sig släktrelationerna eller släktnotiserna - är korrekta. Vi rekommenderar att alla uppgifter som hämtas från DISBYT kollas mot uppgiftslämnaren eller mot originalkällor."
Mvh/Sten Magnusson
Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 10 augusti, 2010 - 11:00: |
Det er da man kontakter alle sammen og ber dem alle om å sjekke på nytt om noen har registrert noe feil. Mest sannsynlig er vel personen i Gällaryd, men det kan også være de 4 andre som har registrert feil.
Dette er vel også en av hovedhensiktene med DISBYT, å kunne samarbeide om å verifisere samme slekt sammen med personer man vet kjenner til familien, direkte eller indirekte.
Om du formulerer et brev som omhandler begge stedsnavn burde det ikke oppstå at noen tar det som en personlig fornærmelse og går i skyttergraven. Men selvsagt, man kan ikke være sikker :-)
Av Sten Magnusson Onsdagen den 11 augusti, 2010 - 09:27: |
Vad jag tänkte på är att även om man gör som du säger kanske vederbörande struntar i att ändra felaktiga uppgifter. De nya uppgifter man får ska ju kollas upp och det är ju inte självklart att det blir gjort även om man kommer med upprepade påpekanden
Mvh/Sten Magnusson