Av Kerstin Ledin Söndagen den 27 april, 2003 - 22:39: |
Jag letar efter tre syskon som vid olika tillfällen utvandrade till "Amerika". Har hittat en av dem, Olivia, som åkte från Köpenhamn med ett skepp som hette Island 1890 och jag har Idnr och IDkode från den danska utvandrardatabasen. Hur går jag vidare och använder uppgifterna?
Systern Olga åkte med skeppet Hekla från Köpenhamn 1893-04-10 och sedan vet jag att hon bodde i "Amerika" 1916 och hade gift sig med Gustav Adolf Ström.
Brodern Ture Larsson flyttade från "Grufvan" i Norra Vram 1891 till "Amerika".
Jag har letat i olika databaser (och kollade emigrant-cd för några år sedan)Kommer inte vidare nu.
tacksam för hjälp, mvh
Kerstin Ledin
Av Gunnar Bengtsson Söndagen den 18 maj, 2003 - 22:46: |
Hej.
Jag vet inte om du sökt på de amerikanska baserna, men i www.ellisisland.org kan finnas uppgifter om deras ankomst till amerika.
www.ancestry.com ger dig en möjlighet att söka efter personen i amerika.
Den senare lite svårsökt men kan fungera.
www.familysearch.org/ är även den en stor databas där du kan finna invandrade personer.
Lycka till
Av allan eichwurzel Måndagen den 29 november, 2004 - 19:45: |
Vet idag med säkerhet att en gata i Houston Texas har vårat efternamn Eichwurzel La. Det finns kartor där gatan är inritad, med namn och allt.
Har försökt få veta vem av mina släktingar som fått ge gatan vårt namn. Men jag behöver hjälp om vart i Houston jag skall vända mig, för att få fram uppgifter hur det gick till och när gatan fick sitt namn.
Av Eva Dahlberg Söndagen den 12 december, 2004 - 09:37: |
Allan, det kan kanske gå att kontakta släktforskarföreningen i Houston, The Houston Genalogy Forum för att få veta det (se söktips hur jag hittade föreningen nedan).
Genom släktforskarportalen USGenWeb ( adress www.usgenweb.org) kan man nå de flesta föreningar eller andra lokala resurser i USA. Den är fördelad på delstat och sedan county.
I USA förs i stort sett alla register för födda-vigda-döda på county-nivå vilket gör att man måste söka vilket county en stad/ort tillhör. En bra länk då är släktforskarportalen RootsWebs funktion TownSearch, portalen finns på adress www.rootsweb.com och är användbar som ingång till många sidor.
Jag använde TownSearch för att hitta i vilket county Houston, Texas ligger, nämligen i Harris County.
Tillbaka på USGenWeb kan du då klicka dig fram via Texas till Harris County TXGenWeb.
Genom att använda sökmaskinen Google (www.google.se) och sökorden Historical Society Houston, hittade jag även en länk till The Heritage Society i Houston - motsvarar väl ungefär en kombination av hembygdsförening och stadsmuseum och stadsarkiv. De har kontaktuppgifter på hemsidan.
Hälsningar,
Eva Dahlberg
DIS medlem 7851
Av Eva Dahlberg Söndagen den 12 december, 2004 - 09:40: |
Tillägg, ser att jag både stavat fel och bytt namn på släktforskarföreningen, den heter Houston Genealogical Forum -- men länken fungerar i alla fall.
Hälsningar,
Eva
Av allan eichwurzel Fredagen den 17 december, 2004 - 12:30: |
Tack Eva för tipset.Första användbara spåret jag fått
Av leif Nilsson Fredagen den 29 december, 2006 - 21:31: |
Hejsan
Jag vet inte om detta är rätt forum för min fråga En släkting åkte till New York 20/11-1923 från Göteborg med båten Drottningholm som turist (kom aldrig tillbaka har bara skickat brev första året)Min fråga vad kostade en sådan biljett?
Ett stort tack på förhand
leif