Lite utanför ämnet: Hjälp med datorn

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Lite utanför ämnet: Hjälp med datorn

Av Tarmo makslahti Torsdagen den 31 augusti, 2006 - 21:58:

Adressboken i Outlook express? Var sparar outlook express filen som innehåller kontakterna som jag har skrivit i adressboken?

Av Niklas Lundin Torsdagen den 31 augusti, 2006 - 22:18:

Hej Tarmo
Om det är spara dina kontakter du vill göra kan du dra dem från Outlook Express till valfri mapp eller direkt till skrivbordet.

/Niklas

Av Tom Barckman Lördagen den 26 juli, 2008 - 10:35:

Fråga om Hårddisken.
Jag har köpt ny dator och laddat in Disgen 8:1e.
Hårddisken, på 160 Gb, är delad i två lika stora partioner, C och D, 80 vardera. Vista m fl program är placerade på C och på D finns tydligen bara några dolda filer. Jag har alltså mest plats på D. Jag har hört att det är lämpligt att placera Programfiler på C och mina egna dokument på D. Men hur gör jag med Disgen?
Skall Dis placeras på C (sker det automatiskt?) och Dg8data på D (måste väl styras av mig). Har sedan de två partionerna kommunikation med varandra?. När Vista laddas in läggs ju mappen Dokument (= tidigare Mina dokument), Bilder etc i C. Skall dessa flyttas över till D. Finns det någon litteratur i ämnet, så jag lär mig behärska två partioner?
Hälsningar.

Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 26 juli, 2008 - 12:26:

Sjekk hvor leverandær har lagt katalogen User hvor alle brukerprofiler legges og katalogen My Documents (på engelsk), Mine dokumenter på norsk.

Under Vista skal dg8data legges i User-katalogen som foreslått ved nyinstallasjon av 8.1e

Det har med brukerrettigheter å gjøre.

En korrekt Vista-installasjon skal ha sperre mot å legge noe som helst på rot på C-katalogen av sikkerhetsmessige årsaker.

På jobb anbefales en minimal C-disk og alt på D-disken.

Noen anbefaler til og med \programfiler lagt på Di-disken, og kun selve operativsystemet på C.

Av Tom Barckman Måndagen den 28 juli, 2008 - 10:53:

Jag har alltså Windows VISTA. Det verkar inte finnas någon spärr för att lägga mina privata filer på C. Allt jag har ligger nu på C. Skall jag alltså manuellt flytta över mappen Användare till D? Och kanske alla mappar som inte är Program till D?
Det innebär att Dis kommer att ligga på C och Dg8 data på D.
Kommer datorn att hitta vilken partion, C eller D, när jag vill skriva något. Jag använder mest World, Exel och lägger in mina bilder, Samt förstås Disgen.
Varma sommarhälsningar!

Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 28 juli, 2008 - 12:19:

Det kunne kanskje misforståes hva jeg skrev.

Mappen Användare blir lagt på plass ved installasjon på enten C eller D.
Den skal ikke flyttes manuelt.

Alt etter hvilken versjon du bruker av Disgen så skal enten DG8data være på rot eller i nyere versjoner, i Användare under brukeren, på engelsk kalt All users, og felles dokumentfolder.

Hvis du bruker brukernavn og passord i Vista, som du bør for å ikke få hele operativsystemet ødelagt av virus etc. så må du passe på at du gir din daglige bruker som ikke skal ha administrasjonsrettigheter, full tilgang til dg8data.

Allere i XP kan dette ellers skape problemer om man ikke passer på å kopiere til katalogen, men flytter data (som da tar med seg evt brukeradgangsperre, mens kopiering gir den tilgang som er bestemt av katalogen man kopierer til)

Men som sagt, er katalogen Användare lagt til C-disken, skal også Disgens data legges dit.

Av Tom Barckman Onsdagen den 30 juli, 2008 - 10:49:

Hej Alf!
Jag har nu via en telefonkontakt fått förklarat och hjälp med att lägga dokument, bilder etc på D. Även Disgen Dg8data har hamnat på D.
Tack för DIN hjälp. Det har hjälpt mig att bättre förstå hur det hela fungerar.
Fortsatt varma sommarhälsningar.

Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 30 juli, 2008 - 11:42:

Hyggelig å høre at du fikk hjelp med det på telefon. Det er enklere å gjøre det da.

Og så får man langt bedre utnyttet disken.

Men, erfaring viser at hva vi kaller Natalie Ramsøys lov gjelder, uansett:

Ethvert skrivebord, uansett størrelse, blir overfylt.

Ha en fortsatt riktig god sommer.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: