Projektarbete om släktforskning

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Projektarbete om släktforskning
Av Dan Johansson Söndagen den 19 december, 2004 - 20:01:

Hej!
Jag sysslar med ett projektarbete om släktforskning där jag ska presentera mina anor.
Jag skulle vilja ha hjälp med vad mer man kan ha med i presentationen förutom ansedlarna och själva antavlan.

Jag har funderat på att relatera årtal till historiska händelser, exempelvis i levnadsbeskrivningen.

Men det är kanske lite väl lätt. Vad mer man kan ha med?

Av Hans Svedberg Tisdagen den 21 december, 2004 - 10:12:

Hej Dan!
Jag antar att din presentation riktar sig till många som inte vet så mycket om släktforskning. Din idé att på något sätt relatera dina anors liv (och cöd) till omvärldens händelser är något som jag själv tänkt på, men som aldig har förverkligats. Större historiska händelser som franska revolutionen, våra egna kungar och krig samt de stora farsorterna, då ovanligt många dog, kan ge en uppfattning om hur man levde. Ändringar i våra lagar t.ex. vad gällde äktenskapsbrott och dödsstraff hade också betydelse.
Du kan ju också komplettera med bildexempel från kyrkböckerna, som visar både hur de olika anteckningarna från husförhör m.m. kan se ut och som också är exempel på skrivstilar och språk.
Se dan finns naturligtvis en stor mängd bilder och texter på nätet som man kan låna i privat dokumentation. Om du t.ex. har någon soldat i släkten så finns det beskrivningar på hur en indelt soldat levde.

Lycka till!

Av Runar Hortlund Onsdagen den 9 december, 2009 - 21:03:

På TV visades nyligen följderna av ett vulkanutbrott på Island 1783. Människor dog av de svavelhaltiga gaserna på flera ställen i Europa.
Min databas från i huvudsak Norrland med 56.000 personer visar att av dessa dog endast 8 personer det året, medan året innan dog 24 personer och året efter 14 personer. Denna del av landet blev troligen förskonat
Tänk om det gick att ta fram statistik för dödsfall i programmet Disgen

Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 10 december, 2009 - 09:33:

Her kan man lese mer om Laki-utbruddet

http://no.wikipedia.org/wiki/Laki

Island ble svært hardt rammet av hungersnøden som oppsto, ca. 21% av befolkningen, men det skyldtes ettervirkningen av alle svoveldioksydutslippene som altså skygger for sola.

Fravær av slike gigantutbrudd er nok i dag også en medvirkende årsak til at vi idag har oppvarmingsproblemer, men nedkjølingen som vulkanutbrudd av rett sort medfører, har langt større samfunnsmessige virkninger enn oppvarmingen er jeg redd for.

Men utslippene av CO2 og i enda langt større grad NOx fra N2 + O2 + energi fra eksplosjonene i forbrenningsmotorer, spesielt i turboladete motorer hvor temperaturen blir langt høyere (og derfor mer NO+NO2 produsert) samt N2O fra landbruket pga. kalksalpeterbruk og overdrevet fullgjødselforbruk betyr nok mye mer enn vulkanutbrudd dessverre. Både N2O samt NO2 har langt større oppvarmingskapasitet enn CO2.

Litt om det her som en introduksjon:

Så det er langt mer som vi kan gjøre for å unngå en katastrofe enn bare å diskutere CO2-utslipp.

(I den forbindelse, Taigaen fra Sverige over til Stillehavskysten betyr svært mye mer for CO2-fiksering enn skogene i Amazonas da døde furutrær i kjølig klima gir langt mindre CO2 pr mengde trevirke ved nedbrytning enn i tropisk regnskog der omtrent alt materiale nedbrytes og frigjør CO2 ved ånding tilsvarende hos mennesket

http://www.apollon.uio.no/vis/art/1997/4/nitrogen

(Lenken om Laki fikk jeg fra min bror som er utdannet geolog etter å ha sendt Runars innlegg videre til ham som spørsmål om han visste noe om den)

Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 10 december, 2009 - 09:39:

Et tankefrø:

I TMG og et par andre program har man tidslinjer som i Disgen, men de har i den sammenheng noe unikt, nemlig mulighet til å registrere i en database viktige historiske begivenheter etc. og få disse presentert grafisk som vertikale linjer evt. som et område til fra.

I Delphi har man verktøyet Steema tChart som også kan brukes til å presentere tekst og mulig at man kanskje kan kombinere tChart og tTeeTree som følger med kommersiell versjon.

et av de grafiske verktøyene er å lage vertikale linjer og evt. skraverte/fargede områder

Kanskje en slik presentasjonsform kunne være nyttig i et slikt prosjekt som dette ??

Om ikke interesse for det i Disgen tror jeg at jeg noterer meg tankefrøet som mulighet i GEDterff, mitt hjelpeverktøy til å lage Distreff-bidrag til bruk i DIS-Norge og DIS-Danmark som bonus-mulighet (som takk for at medlemmet selv lager sitt distreff-bidrag og ikke sender inn gigantiske gedcom-filer)

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: