Disgen-utskriftsproblem

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Disgen-utskriftsproblem

Av Joel Vogler Fredagen den 25 mars, 2005 - 03:32:

En konstighet vid utskrift i trädform är att presentationen av ingifta beror på förekomsten av eventuella barnbarn. Detta gäller både för stamtavla och för antavla/släktmatrikel.

Om man väljer antal generationer = 1 presenteras alla barn i generationen.
För gift barn visas INTE dess man/hustru om barnbarn FINNS.
Däremot visas dess man/hustru om barnbarn SAKNAS!

Av Bertil Magnusson Fredagen den 25 mars, 2005 - 09:07:

Marianne Munktell skriver ovan "Trädform går inte att skriva ut till RTF-fil eller textfil eftersom den innehåller grafik (strecken i vänster sida" - jag vill därför ge ett tips här även om det i övrigt inte löser de angivna utskriftsproblemen.

Vid Skrivareinställning väljer man som skrivare Acrobat destiller. Då skapas en fil som innehåller grafiska tecken.

Mycket trevligt att ha vid utskrift av t.ex. Släktskapstavla. Den kan då skickas med e-post eller läggas ut på hemsidan.
Se ex. på min hemsida : C:\GLIMTEN\PDF\Krakor.pdf

Den som inte har programmet Acrobat kan prova de gratisprogram som skapar PDF-filer. De hittas ofta på CD:n som följer med olika datortidningar.

OBS! Acrobat är ej lika med Acrobat Reader. Det senare är Adobes gratisprogram för att kunna läsa filer i PDF-format skapade med Acrobat.

MVH / Medlem 0428 Bertil Magnusson

Av Ann Sjöberg Fredagen den 25 mars, 2005 - 09:30:

Var det denna sida du menade Bertil?
http://www.glimten.net/pdf/krakor.pdf

Av Bertil Magnusson Fredagen den 25 mars, 2005 - 15:47:

JA Ann. Tyvärr gjorde jag fel när jag kopierade länken. Tack för att du rättade felet och angav:
http://www.glimten.net/pdf/krakor.pdf

MVH / Bertil

Av Eva Mattsson Söndagen den 27 mars, 2005 - 19:21:

Tack för tipsen. Jag har prövat Mariannes förslag med släktmatrikel och trädform, vilket är en utskrift som jag tycker fungerar.
Ha en fortsatt trevlig påsk.

Av sven Lindskog Onsdagen den 6 april, 2005 - 22:55:

Disgen 8.1 blev en enorm besvikelse för mig. Jag gör ofta utskrifter av släktmatrikel i trädform. Nu upptäckte jag att ingifta i barnlösa giften inte längre kommer med i utskriften. Vore tacksam om en återställare görs i nästa version av Disgen så att dessa barnlösa ingifta återigen inkluderas.

Av Joel Vogler Onsdagen den 6 april, 2005 - 23:51:

Även jag har observerat problemet med ingifta i barnlösa giften.

Under inställningar Antavlor/Släktmatrikel hade jag valt 'Antal nedstigande generationer = obegränsat' för att få med allt.

När jag ändrade till 'begränsad släktskap' men angav ett jättestort antal (1000) så kom plötsligt ingifta i barnlösa giften med!

Jag får alltså ut det jag önskar, men konstaterar ändå att det finns en bug som bör åtgärdas.

Av Kai Thurfors Torsdagen den 7 april, 2005 - 18:56:

Ledsen, Sven, vi håller på att titta på det.

Av Gabriel Frisk Fredagen den 8 april, 2005 - 09:12:

När ni "håller på att titta på det" kunde ni kanske också titta på en annan felutskrift som jag råkat ut för. Jag är dock osäker på om felet ligger i min dator (= skrivarrutiner) eller i programmet (DISGEN 8.xx). Jag brukar göra mina utskrifter formatterade med bindmarginal på innerkanten, alltså så att innermarginalen är större än yttermarginalen. När jag skriver ut en släktmatrikel med grafiska stamtavlor flyttas inte grafiken i sidled utan hamnar in i texten på de jämna sidorna. Det här felet uppträdde hos mej redan på 7.xx-versionens tid, men åtgärdades då, men jag minns inte hur, operativsystemet är utbytt sedan dess (XP). Är det någon annan som har samma problem? Uppdateringen till 8.1 fungerade klanderfritt!

Mvh
Gabriel (som kommer att vara bortrest utan dator en vecka...)

Av Sven Lindskog Söndagen den 2 oktober, 2005 - 12:59:

Det problem med utskrift av släktmatrikel i tädform som jag påpekade 6/4-05 tycks vara eliminerat i version 8.1a. Tack för det.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: