Frågor som kan dyka upp när man släktforskar

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Frågor som kan dyka upp när man släktforskar
Av Birgitta Rudenius Fredagen den 12 januari, 2007 - 12:23:

När jag sökte i vigselboken kom jag på en födelseannons. Kan det vara så att föräldrarna gifte sig vid dopet? Året det gäller är 1697 och i Korre, Älmeboda (G).

Av Gunnar Jonsson (M00707) Lördagen den 13 januari, 2007 - 16:15:

Nej då, inte alls säkert. Det är långt ifrån den enda notisen som står på fel ställe. Eftersom födde-vigde-döde står i samma fysiska volym kunde det bli fel ibland.

Av Birgitta Rudenius Söndagen den 14 januari, 2007 - 15:06:

Ok, så om man inte kan hitta en födelseannons så skulle man kunna söka i vigselboken och tvärtom.
Tack för svar!

Av Gunnar Jonsson (M00707) Måndagen den 15 januari, 2007 - 13:26:

Jo, visst kan man det. Men oftast är då fallet att notisen helt saknas. Särskilt här i Värmland lär systemet med lösa lappar, som skrevs in i boken vid årets slut, varit vanligt.

Av sara karlsson Söndagen den 6 december, 2009 - 12:19:

Många av mina personer flyttar från t.ex. från Ronneby till Stockholm. Hur i hela friden hittar man dem där bland alla församlingar som finns? Några har jag spårat bakvägen genom CD-skivan Sveriges befoklkning 1890 men några av dem är inte med där (antagligen döda då)
Är det någon som har ett tips?

Av Inger Amnefelt M10065 Söndagen den 6 december, 2009 - 15:10:

Hej Sara

Det är inte lätt att hitta i Stockholm.
Jag brukar använda

http://www.ssa.stockholm.se/sv/Anvand-arkiven/
Vänster Sida
Sökvägar
Mantalsuppgifter
Höger Sida
Välj Vilket Register du vill titta på

Hoppas detta hjälper

Av Joel Vogler Söndagen den 6 december, 2009 - 23:32:

När det gäller perioden 1878-1926 är Rotemansarkivet ett annat tips.

Av saratann Tisdagen den 8 december, 2009 - 18:45:

Tack både Inger och Joel. Jag hittade den länken bland en del andra gamla i går. Har faktiskt varit där någon gång för flera år sedan, men glömt att den fanns.
Nu ska jag kolla ordentligt där. Mantalsuppgifterna har jag inte kollat på, däremot lite i rotemansarkivet och där hittade jag en snubbe. Att bara hitta en kan vara lön för ett antal timmars arbete, jag blir sååååå glad och "gubben" undrar varför jag jublar.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: