Av Birgitta Rudenius Fredagen den 12 januari, 2007 - 12:23: |
När jag sökte i vigselboken kom jag på en födelseannons. Kan det vara så att föräldrarna gifte sig vid dopet? Året det gäller är 1697 och i Korre, Älmeboda (G).
Av Gunnar Jonsson (M00707) Lördagen den 13 januari, 2007 - 16:15: |
Nej då, inte alls säkert. Det är långt ifrån den enda notisen som står på fel ställe. Eftersom födde-vigde-döde står i samma fysiska volym kunde det bli fel ibland.
Av Birgitta Rudenius Söndagen den 14 januari, 2007 - 15:06: |
Ok, så om man inte kan hitta en födelseannons så skulle man kunna söka i vigselboken och tvärtom.
Tack för svar!
Av Gunnar Jonsson (M00707) Måndagen den 15 januari, 2007 - 13:26: |
Jo, visst kan man det. Men oftast är då fallet att notisen helt saknas. Särskilt här i Värmland lär systemet med lösa lappar, som skrevs in i boken vid årets slut, varit vanligt.
Av sara karlsson Söndagen den 6 december, 2009 - 12:19: |
Många av mina personer flyttar från t.ex. från Ronneby till Stockholm. Hur i hela friden hittar man dem där bland alla församlingar som finns? Några har jag spårat bakvägen genom CD-skivan Sveriges befoklkning 1890 men några av dem är inte med där (antagligen döda då)
Är det någon som har ett tips?
Av Inger Amnefelt M10065 Söndagen den 6 december, 2009 - 15:10: |
Hej Sara
Det är inte lätt att hitta i Stockholm.
Jag brukar använda
http://www.ssa.stockholm.se/sv/Anvand-arkiven/
Vänster Sida
Sökvägar
Mantalsuppgifter
Höger Sida
Välj Vilket Register du vill titta på
Hoppas detta hjälper
Av Joel Vogler Söndagen den 6 december, 2009 - 23:32: |
När det gäller perioden 1878-1926 är Rotemansarkivet ett annat tips.
Av saratann Tisdagen den 8 december, 2009 - 18:45: |
Tack både Inger och Joel. Jag hittade den länken bland en del andra gamla i går. Har faktiskt varit där någon gång för flera år sedan, men glömt att den fanns.
Nu ska jag kolla ordentligt där. Mantalsuppgifterna har jag inte kollat på, däremot lite i rotemansarkivet och där hittade jag en snubbe. Att bara hitta en kan vara lön för ett antal timmars arbete, jag blir sååååå glad och "gubben" undrar varför jag jublar.