Av Gunnar Molin Måndagen den 15 januari, 2007 - 11:09: |
Holger 7 är ett dåligt program. Jag hade stora problem att få det att fungera när jag köpt det och problemen fortsätter. Just nu kan jag inte få upp adresslistan utan får enbart felmeddelande och dessutom går det inte att stänga databasen eller programmet utan att använda sig av CTRL ALT DEL.
Det spelar ingen roll med reparation eller import från säkerhetskopia. Felet finns där hela tiden. Någon hjälp av Holger Data får man inte heller. Har skickat flera mail men får inte något svar. Jag vill därför varna för Holger 7 som släktforskningsprogram. Jag använder mig numera endast av Min Släkt som ALLTID fungerat perfekt. Jag söker kontakt med andra släktforskare som har problem med H7.
Av Niklas Måndagen den 15 januari, 2007 - 11:36: |
Hej Gunnar
Jag undrar seriöst om du skojar?
/Niklas
Av Gunnar Molin Tisdagen den 16 januari, 2007 - 06:24: |
Hej Niklas!
Nej jag skojar inte men det verkar som jag är ganska ensam om dessa problem tydligen. Som släktforskningsprogram är det ett fantastiskt program men för mig krånglar det mycket och har gjort mest hela tiden. Det är därför jag skrev mitt "lite desperata" inlägg för att höra om någon har något bra tips på hur man får det att fungera bra. Att ständigt göra nya databaser ska man väl ändå inte behöva göra med ett så fint och avancerat program!!?? Jag har ALDRIG haft några som helst problem med mitt andra program: Min Släkt, så man börjar ju undra. Jag tycker det är oerhört synd för jag gillar verkligen H7 i övrigt. Är det fler som har/haft problem eller är jag bara "otursförföljd".
Av Niklas Tisdagen den 16 januari, 2007 - 11:46: |
Hej Gunnar
Mitt tips till dig är att använda Min Släkt om det nu alltid fungerar perfekt. Varför hålla fast vid ett program som aldrig fungerat.
Detta är nog det närmaste en hjälp du kan få då du ber om hjälp på DIS forum som har ett helt annat och eget program till sina medlemmar.
Niklas
Av Kristian Jerméus Onsdagen den 17 januari, 2007 - 00:47: |
Hej Gunnar
Ger kanske bättre resultat om du ställer frågan på Rötters hemsida:
http://genealogi.aland.net/discus/messages/274/32473.html
Av Eva Dahlberg Onsdagen den 17 januari, 2007 - 06:36: |
Niklas, DIS har faddrar även för andra program än DISGEN, så på det sättet är det inget märkligt att en medlem frågar efter andras erfarenheter av t.ex. Holger här (numera kan ju endast medlemmar göra inlägg här).
Hälsningar,
Eva Dahlberg
Av Gunnar Molin Onsdagen den 17 januari, 2007 - 12:26: |
Niklas!
Jo, det ligger mycket i det du skriver, men jag envisades/envisas med H7 för att det som program är mycket bra och avancerat. Där är jag fullständigt nöjd då det har många oerhört bra funktioner som inte finns i Min Släkt. Det är därför jag lite drastiskt ville "få igång" en diskution om H7 så de som står bakom detta utmärkta släktforskningsprogram även måste se till att det fungerar perfekt rent tekniskt. När det blir helt blockerat och omöjligt att arbeta med så kan man åtgärda det genom att skapa en helt ny databas men det blir inte bara tröstlöst att hålla på med detta utan jag är orolig för att det kan ske förödande förändringar i databasen som man kanske inte upptäcker. Ett exempel av flera tekniska fel som uppstår: Jag har 8.300 personer i min bas och ville lägga ca 1000 personer i en särskild grupp. Ett mycket mödosamt och tidsödande jobb. När jag stängt databasen och öppnade den igen dagen därpå så hade jag visserligen 2 grupper men 8.300 i den ena och ca 7300 i den andra som skulle innehålla ca 1000 personer. Då blir man frustrerad. Allt tidsödande arbete var ju meningslöst. Skulle vara intressant om det finns flera som har dessa och andra problem med H7 som kanske kan tipsa om hur de gör i sådana situationer. Jag mailade om detta och ville ha hjälp av Holger men hörde aldrig av dem.
Av Marianne Munktell (M06185) Onsdagen den 17 januari, 2007 - 13:21: |
Gunnar!
Har du tagit kontakt med Holgerfaddern Kenneth Mörk, 733 32 SALA, tel 0224-77572, kmsalaATsheab.net?
Nu är jag ingen expert på Holger men det verkar vara mer ett datorproblem än ett Holgerproblem.
Även på Rötters Anbytarforum kan du ställa frågor om Holger, det är nog fler som läser där. Anbytarforum: Datorprogram och teknik: Datorprogram (för släktforskning): Holger 7
Av Niklas Lundin m30055 Onsdagen den 17 januari, 2007 - 14:12: |
Hej Gunnar
Jag visste inte att DIS hade fadder även för programmet Holger.
Ber om ursäkt för mitt kanske bryska svar, det var inte illa menat.
Lovar att läsa på bättre innan jag lägger mig i någon diskussion i fortsättningen.
Niklas
Av Gunnar Molin Torsdagen den 18 januari, 2007 - 20:04: |
Niklas! Tack. Det är lugnt. Marianne! Ska kontakta honom.
Gunnar