Av Alf Christophersen (M00919) Fredagen den 12 december, 2008 - 15:06: |
Å registrere fødselsnavn og navneskifter har vi norske brukere av Disgen ønsket oss lenge og har vært lagt inn som ønske, men er usikker på som programkomiteen forsto hva som var ønsket i det jeg fikk inntrykk er at det ble gjort om til ønske om flere navnetypefelter.
I andre programmer kan man registrere f.eks. som primært navn
Ole Hansen
og ved overtaking av husmannsplassen Neribakken ble han i kirkeboka kaldt
Ola Neribakken
ved neste dåp heter han så
Ole Hansen Oppigard Sæter
for så å dø på plassen Sveltihjel og kalles da
Ola Hansen Sveltihjel
kulle ønske det var plass til å legge til som separate navn disse variantene og eksportert til gedcom som
1 NAME Ola /Hansen/
1 NAME Ola /Neribakken/
1 NAME Ole Hansen /Oppigard Sæter/
1 NAME Ola /Hansen Sveltihjel/
Av Rolf Carlsson Onsdagen den 14 januari, 2009 - 16:06: |
Sökmotorn kommer upp till diskussion då och då. Det är viktigt att förstå hur sökmotorn arbetar.
Jag har rapporterat in följande post:
Jenny* Alida Olin (Hillared)
Jag får träff vid sök på
Olin /Hillared
Jenny Alida Olin /Hillared
Jennny* Olin /Hillared
Jag får inte träff på:
Jenny Olin /Hillared
Är det så att "*" efter tilltalsnamnet i DISGEN stör sökmotorn?
Finns det någon annan förklaring?
Av Olof Cronberg (M00082) Onsdagen den 14 januari, 2009 - 22:29: |
Hej Rolf!
Sökning sker på följande sätt:
Jenny -> Sökning sker efter fält som endast innehåller Jenny
Jenny* -> Sökning sker efter fält där texten börjar med Jenny och sedan följer noll, ett eller flera tecken
Pehr -> Pehr normeras till Per varefter sökning sker efter fält som endast innehåller Per
Pehr* -> Eftersom Pehr följs av * sker ej normering, utan sökning sker efter fält som börjar på Pehr. Detta bör ge få eller inga träffar eftersom Pehr och Pehrnilla är normerade till Per och Pernilla.
P?r -> ? betyder EN valfri bokstav, dvs sökning sker efter ett trebokstävers namn som börjar på P och slutar på r.
Några faktorer som bidrar till en osäkerhet är:
1) I Disgen används stjärna som markering av tilltalsnamn. Denna visas i Disbyt, eftersom orginalstavning av fältet visas. Den är dock aldrig med i det faktiska sökfältet.
2) Tyvärr så använder släktforskarförbundets CD-skivor en annan standard, där man får träff på allt som börjar som det man har skrivit. Om man skriver Per så får man träff både på Per, Per-Erik och Pernilla. Det motsvarar om man skriver Per* i Disbyt.
I ditt fall när du söker på Jenny Olin i Hillared, så får du inte träff, därför hon heter inte bara Jenny utan Jenny Alida. Det är också därför Jenny* ger träff.
Jag hoppas att detta blev begripligt.
/Olof C
Av Rolf Carlsson Torsdagen den 15 januari, 2009 - 10:43: |
Tack för kommentarerna - det är fullt begripligt.
Jag trodde, men där hade jag tydligen fel, att vid dubbla förnamn sker sökning på namnen var för sig. Detta gäller tydligen bara för efternamn (se Din kommentar 29/11 ovan).
Vore det inte klokt att ha även denna regel för förnamn, annars ger ju en sökning på tilltalsnamn/efternamn inga träffar, då ett andra namn finns registrerat.
Av Ulf Löfgren Fredagen den 16 oktober, 2009 - 15:07: |
Hur kan det komma sig att vissa namn som finns i databasen inte går att hitta vid en sökning?
Om jag, som exempel, söker efter Per Ingemansson, född 1717 i Löderup (M) får jag upp honom och kan då även se att hans far heter Ingeman Thorsson, född 1681 i Löderup (M). Men när jag i stället söker efter Ingeman Thorsson, född 1681 i Löderup (M), finns inte han.
Detta inträffar ganska ofta. För att hitta vissa personer måste jag söka på släktnära personer i stället och därmed hitta personerna i fråga på ett indirekt sätt.
Av Olof Cronberg (M00082) Fredagen den 16 oktober, 2009 - 16:50: |
Hej Ulf!
Tack för ditt påpekande. I Disbyt sker en normering av förnamn och patronymikon i bakgrunden. Namnen normeras vid bearbetningen av Disbyt-utdragen, samtidigt som originalstavningen sparas. I det här fallet normeras Thorsson till Torsson.
Vid sökning normeras de namn du skriver in i sökfälten om du inte använder specialtecken ? eller *. I det exempel som du angav normerades Thorsson fel, varför du inte fick några träffar. Detta är nu justerat.
Generellt är det bra att söka på nära anhöriga om man inte får träff på den person man söker, därför att namn kan skrivas på olika sätt, eller man man kan ha lite olika uppgifter om en person.
Finner du andra exempel som du tycker att Disbyt gör fel får du gärna rapportera dem så tittar vi på dem.
/OLof C
Av Ulf Löfgren Onsdagen den 24 februari, 2010 - 13:03: |
Hur många personer eller namn finns det i DISBYT-databasen? Ibland kan man undra, som efter följande upptäckt:
Sök på Gustav Kruse, Malmöhus län. Vi får då upp en släktforskare med hela 18 registreringar på samma Gustav Kruse! Hur kan detta komma sig? Om detta fenomen är vanligt, då kan man ju fundera över hur många personer som verkligen finns i databasen...
Av Olof Cronberg (M00082) Onsdagen den 24 februari, 2010 - 22:39: |
Hej Ulf!
I det exempel som du refererar till har uppenbarligen medlemmen lagt in samma person tre gånger och denna person finns belagd på sex orter därav 18 registreringar. En person som flyttat runt kan skapa många poster i Disbyt. Å andra sidan blir en person som bott på samma ställe hela sitt liv bara en post.
Nu är det så att vi följer utveckling av Disbyt-databasen på ett annat sätt. Vi gör statistik över antalet födda, dvs varje person som har samma normerade namn och är född ett visst år i en viss församling räknas bara en gång. I den statistiken räknas Gustav Kruse bara en gång, oavsett hur många gånger han finns med i Disbyt. Antal födda i Disbyt 1750-1900 - räknat på detta sätt - uppgick i november 2009 till 7,8 miljoner personer, vilket ska ställas i relation till att det totalt i Sverige föddes 14,4 miljoner personer under denna period. Ökningstakten här har varit konstant de sista tio åren att basen har årligen ökat med 4 % av Sveriges befolkning under denna period.
/Olof C
Av Ulf Löfgren Lördagen den 27 februari, 2010 - 14:56: |
Tackar för dessa klargöranden!