Av Christer Lasson Lördagen den 18 augusti, 2007 - 11:06: |
Min farfar hette Nils Victor Lasson. Jag kan se honom t ex i notisen för min farfarsfar, men får ingen träff om jag söker på honom. Han hade tilltalsnamnet Victor och har alltså i mitt material en asterisk efter detta namn. Oavsett om asterisken är med eller inte får jag ingen träff. Alltså kan ingen annan heller få uppgifter (från mig) om honom på direkt sökning.
Varför? Hur ska jag ange honom?
Av Gunnar Gustafsson Söndagen den 19 augusti, 2007 - 13:01: |
Hej Christer
Jag tror inte att det är något fel på dina uppgifter, snarare är det något med DisByts normering av efternamn som inte fungerar. Så vitt jag kan förstå normeras Lasson till Lassesson, men det verkar inte fungera fullt ut. Vi får hoppas att Olof C kan kolla på detta.
Som exempel, söker jag efter Nils Viktor Lasson eller Lassesson får jag en träff. Använder jag däremot joker-tecken (* eller ?) som i Nils Viktor Lasso? får jag tolv träffar.
/Gunnar
Av Olof Cronberg Måndagen den 20 augusti, 2007 - 22:24: |
Hej Christer & Gunnar!
Tack Gunnar för att du såg var skon klämde.
Lasson ska samsorteras med Lassesson. Jag har för mig att jag har fixat till detta tidigare, men det visar sig nu när jag söker i basen att ungefär hälften står som Lasson och hälften står som Lassesson.
Det visar sig vara en riktig slamkrypare, som jag får fixa till när jag hinner.
/Olof C
Av Olof Cronberg Måndagen den 20 augusti, 2007 - 23:31: |
Hej Christer & Gunnar!
Tack Gunnar för att du såg var skon klämde.
Lasson ska samsorteras med Lassesson. Jag har för mig att jag har fixat till detta tidigare, men det visar sig nu när jag söker i basen att ungefär hälften står som Lasson och hälften står som Lassesson.
Det visar sig vara en riktig slamkrypare, som jag får fixa till när jag hinner.
/Olof C
Av Stellan Jacobsson Lördagen den 25 augusti, 2007 - 11:37: |
Hej,
I DISBYT anges först förnamn (i den översta rutan) och i rutan därunder efternamnet. Det händer att jag råkar skriva tvärt om. Det går då att finna t.ex. personer som heter Svensson i förnamn och Sven i efternamn, och en massa andra inmatade underligheter.
Har DISBYT fudnerat på att införa någon annan typ av sökmotor? T.ex. a la Google (och andra websökare) där man söker med boolska operatorer på den samlade textmassan.
(detta har kanske varit uppe till diskussion tidigare, men jag kan inte finna något sådant bland tidigare inlägg)
/Stellan
Av Christer Lasson Söndagen den 26 augusti, 2007 - 22:08: |
Hej Olof
Ja, jag har bråkat om detta med Lasson tidigare, och trodde att det fungerade. Nu ser jag fram emot att det blir bättre.
Christer
Av Eva Dahlberg Lördagen den 15 mars, 2008 - 07:48: |
15/3 -08: Full tillgång till Disbyt för alla medlemmar under Släktforskningens dag
Under Släktforskningens dag den 15 mars kommer du som Dis-medlem ha full tillgång till Disbyt oavsett om du har skickat in material till Disbyt eller ej. Du loggar in med samma lösenord som du använder till DisForum.
Passa på att testa hur det ser ut att klättra i släktträden, använda blädderpilarna eller se en hel antavla åt gången. Om du känner att du har nytta av Disbyt får du gärna sedan skicka in ett Disbyt-utdrag till något Disbytombud.
"Happy hunting" som de amerikanska släktforskarna säger!
Hälsningar,
Eva Dahlberg (styrelsenmedlem)
PS. Enligt statistik framtagen inför årsmötet förra helgen är ca 40 % av alla som föddes i Sverige under åren 1750-1900 med i databasen Disbyt och ca 6 000 av Föreningen DIS 25 000 medlemmar har lämnat in material till databasen.
Av Anders Berg M01397 Måndagen den 16 juni, 2008 - 19:50: |
Disbyt på abc har legat nere i flera timmar nu.
Av Anders Berg M01397 Tisdagen den 17 juni, 2008 - 16:35: |
Är det bara jag som uppmärksammar detta? Det går fortfarande inte att söka i Disbyt!
Av Daniel Berglund Tisdagen den 17 juni, 2008 - 17:25: |
Nu står det en liten notis på söksidan i alla fall!