Av Niklas Lundin Onsdagen den 12 december, 2007 - 20:14: |
Hej Martin
Det är nog inte bara Min Släkt som genererar "fel".
Jag har 2st ** på flera personer i min forskning bl.a Gustaf Adolf Henriksson f. 1845-12-14 i Landeryd (E).
Källan för hans födelse är upplagd på följande vis:
Sverige
Östergötlands län (E)
Linköping
Landeryd
Födelse och dopböcker
Landeryd församling (E) Födelse och dopbok 1833-1860
1845
Datum: 1845-12-14
Sida: 49
Kvalitet: Primär källa
Citat ur källan: Född: Gustaf Adolf
Genline: 330.20.6000
Känns svårt att bli mer noggrann än så.
/Niklas
Av Olof Cronberg Lördagen den 15 december, 2007 - 12:26: |
Hej Niklas!
Den tredje stjärnan får man om man har angivit volymsignum t.ex. C:3, och det har du inte skrivit i ditt exempel. Det förklarar varför det bara blir två stjärnor i det exemplet.
Som jag skrev ovan, måste man dra gränsen någonstans för hur man avkodar källkvaliteten.
/Olof C
Av Niklas Lundin Lördagen den 15 december, 2007 - 16:48: |
Hej Olof!
Jag använder mig av en variant av den källstruktur som Maria Gällman förespråkar och har det sista året reviderat hela min forskning i detta avseende.
Snälla säg inte att hög kvalitet på sina källor hänger på "C:3"
/Niklas
Av Tony Rödin Lördagen den 15 december, 2007 - 20:26: |
Det verkar ju heltokigt att hänga upp det på volymnamnet! Detta kan ju landsarkiven ändra lite hip som happ! Det har faktiskt hänt...
Det fick jag reda på vid en fadderträff jag varit på.
//Tony
Av Tony Rödin Lördagen den 15 december, 2007 - 20:33: |
Finns även att läsa om här:
http://www.genealogi.se/forbund/pdf/ang03-3.pdf
Av Olof Cronberg Måndagen den 17 december, 2007 - 20:56: |
Hej Niklas & Tony!
Arkivens volymsbeteckningar är ju AI:1, C:3, och liknande, och har ju varit så under många år.
Problemet med att volymbeteckningarna inte är beständiga har ju gällt fr a husförshörslängder i städer, där det funnits flera volymer för samma tidsperiod. De har då hetat AI:11a, AI:11b, osv i vissa serier, men istället kallats för AI:11, AI:12 osv.
Ett annat problem är också att Genline inte angivit volymsbeteckningar, där dessa inte explicit stått på mormonfilmen, och i vissa områden är det vanligt att uppgiften saknas.
Om man ska skrota användadet av de gängse volymsbeteckningarna, så måste ju alternativet vara bättre. Om man skriver "Husförhörslängder 1875-79", så är ju inte det bra nog om det finns tre olika volymer för samma tidsperiod.
Hur vill ni att det ska se ut?
/Olof C
Av Tony Rödin Tisdagen den 18 december, 2007 - 07:28: |
Jag har tyvärr inget bra svar på den frågan Olof...
Men det bästa kanske var att frågan någon Arkivarie som utarbetade en bra lösning, det är ju sinneslöst att ändra på sådant som är inarbetat, jag trodde inte det var sant när jag fick reda på att denna volymbetäckning inte var 100 % bestående och kunde ändras!
Det här är ett svårt problem, borde kanske skötas av Riksarkivet som kom fram med en bra standardisering/förslag.
För min egen del så är det dags att ”börja om” med min forskning och säkerställa alla källor osv. för att ”snygga upp” det hela, jag började på lite smått när jag gick gymnasiet och då vart man inte lika noga med att ange källorna exakt…
Men jag vill få ordning på källstrukturen i Disgen först så man inte behöver göra jobbet fler gånger än nödvändigt.
// Tony
Av Niklas Lundin Onsdagen den 19 december, 2007 - 15:57: |
Hej Olof
Angående "Om man skriver "Husförhörslängder 1875-79", så är ju inte det bra nog om det finns tre olika volymer för samma tidsperiod." så är det väldigt ovanligt att det finns fler böcker under exakt samma period. I vilket fall inte samma källa på t.ex. sida 49. Man kan inte bli mer noggrann än vad böckerna tillåter.
Att ange "C:3" som senare kanske byter namn är ändå inget alternativ i mina ögon.
Niklas
Av Eva Dahlberg Onsdagen den 19 december, 2007 - 22:22: |
Niklas, det är inte ovanligt att sidnumreringen börjar om på 1 i varje volym. Så sidan 49 finns i Nederkalix alla 11 volymer av församlingsboken 1911-1922 (hänvisas då ofta 49/5, 49/2 osv).
Nu är det visserligen vanligare i hfl än med F/V/D med flera volymer per tidsperod.
Jag har fått exempel visade för mig där det är skillnader mellan både volymernas namn och deras omfattning beroende på om det är Genlines eller SVAR:s material man tittar i och även att församlingsnamnen skiljer mellan de två ...
Det är inte så enkelt att det finns en sanning, men om man använder den arkivförteckning som finns i Nationella Arkivdatabasen kommer man närmast tror jag. (www.nad.ra.se)
Hälsningar,
Eva
Av Niklas Lundin Torsdagen den 20 december, 2007 - 18:31: |
Eva, är det samma text på sida 49 i Nederkalix alla volymer av församlingsboken 1911-1922?