Sänd in nytt utdrag!!!

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: DISBYT-utdrag: Sänd in nytt utdrag!!!

Av Marianne Munktell Lördagen den 10 september, 2005 - 21:32:

Helena!

Ställ hellre frågan i Rötters Anbytarforum i stället. Under den här rubriken ställer man frågor om DISBYT-utdrag.

I DIS Forum under Efterlysningar står följande: Vi har tidigare haft med efterlysningar i DIS Forum. Vi rekommenderar dig emellertid att i fortsättningen göra dina efterlysningar på förbundets webbplats Anbytarforum.
(Som medlem i DIS är du indirekt medlem i Sveriges Släktforskarförund, och DIS är den största medlemsföreningen i förbundet.)
Genom att utnyttja denna möjlighet kommer du att nå även släktforskare i andra föreningar och sannolikheten att någon kan svara på dina efterlysningar ökar.

Av Lisa lundholm Fredagen den 19 maj, 2006 - 18:14:

Jag ska snart skicka in min forskning, men ska jag själv ta bort info om nu levande personer och tex bosatt och andra noteringar eller gör ni det? Vad jag har förstått så är det bara födda/döda/vigda som ska synas? Ska man bara ta med sånt som har kyrkbokskällor dvs inte muntliga eller från tex familjebibeln och dödsannonser?

Av Olof Cronberg (M00082) Lördagen den 20 maj, 2006 - 09:04:

Hej Lisa!

Vi filtrerar bort uppgifter om nu levande personer och andra notiser som inte skall vara med. Idagsläget tar vi med född, döpt, vigd, död, begr, (samt levde-notiser om du använder DISGEN).
Det är självklart tillåtet att man får ta med andra uppgifter än sådana som är kontrollerade mot primärkällor. Det viktiga är att du vet var du har hämtat uppgiften ifrån, och att du känner att du kan stå för uppgifterna. Efter hand är det också viktigt att du kolla att uppgifterna är korrekta.

/Olof C

Av Lisa Lundholm Söndagen den 18 juni, 2006 - 15:17:

Hej! Jag ska skicka in ett nytt utdrag, men då jag har exporterat (från Min Släkt)och sen vill titta på det så syns inga siffror, alltså inga födelseår och sånt, utan bara namnen. Vad gör jag för fel? MVH Lisa

Av Olof Cronberg (M00082) Söndagen den 18 juni, 2006 - 17:43:

Hej Lisa!

I steg 5 av GEDCOM-exporten i MinSläkt skall du se till att alla händelsenotiser förbockade. Om du inte har använt tillförlitlighetsnoteringar, så skall tillförlitlighet vara okänd.

/Olof C

Av Solveig Jolbäck Tisdagen den 26 september, 2006 - 20:11:

Hej
Jag vill i ett Disbyt-utdrag endast ha med född, döpt, vigd, död, begr och ej levde-notiser även om jag använt DISGEN-orter under dessa notiser.
Hur gör jag detta?
Tack på förhand
Solveig

Av LottaH Onsdagen den 27 september, 2006 - 12:14:

Gör ett gedcom-utdrag där kan du välja vilka notiser du ska ha med.

Av Solveig Jolbäck Onsdagen den 27 september, 2006 - 14:59:

Tack Lotta för hjälpen.
Solveig

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: