Uppgifter till Disbyt

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: DISBYT-utdrag: Uppgifter till Disbyt

Av Lisa Lundholm Torsdagen den 8 juni, 2006 - 16:49:

Hur gör man om man ser fel i det man skickat in, men inte ser felen i sin databas?

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 8 juni, 2006 - 17:08:

Hej Lisa, Om det är t.ex. orterna så kan du se till att du verkligen anger korrekt län för dina orter och inte bara församlingsnamnet (om du gjort utdraget från DISGEN så kan du först se till att du konverterar till DISGEN-orter så hamnar församlingarna automatiskt i rätt län - när det finns församlingar med samma namn i t.ex. N och BD-län :)). En artikel om konvertering hittar du här: i Diskulogen nr 68, ur artikelserien om DISGEN.

När det gäller felaktigheter i årtal kan du köra en kontroll av din databas, tips både för DISGEN och för Min Släkt finns i en artikel i Diskulogen nr 63, december 2003, sidorna 20-23. Det kan vara något som gjort att det står B189 t.ex. för vigselår.

När du gjort dessa kontroller och rättelser (titta även i medföljande fil med ditt utdragssvar vad ombudet skrivit att han/hon gjort) så skickar du ett nytt DISBYT-utdrag till samma person, och skriver i mejlet att han/hon ska vara uppmärksam på att du ändrat orterna, annars används kanske samma fil med ortnamn som senast, och du är kvar i fel län. Det är vikigt att se till att man anger länet för sina församlingar.

Det är även en fördel om du lägger in alla 1900-talsföddas dödsår från Sveriges dödbok 1947-2003.

Hälsningar,
Eva

Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 8 juni, 2006 - 18:21:

En annen årsak til helt feil ort er at man i stedet for forsamling etc. har registrert kun et gårdsnavn eller et sted i en forsamling som kanskje er navn på en forsamling et helt annet sted. Da vil fadder tro du mener vedkommende forsamling, mens du mente noe annet.

Det motvirker du ved alltid å registrere forsamling i tillegg, og evt. lenskode.

Det er en god ide å bruke stedsdatabasen i Disgen (ortsregisteret) da du da får med korrekt forsamling og lenskode

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 8 juni, 2006 - 21:33:

Hej igen, jag glömde länka till tidningen från 2003, den finns liksom alla äldre tidningar här på webben, under rubriken Diskulogen på startsidan.

Hälsningar,
Eva

Av Lars Skillius Tisdagen den 29 augusti, 2006 - 20:09:

För ungefär 1 % av de personer, som jag har registrerade i DISGEN har jag hittills inte lyckats finna några källhänvisningar. Det är uppgifter – inte sällan erhållna i Rötters Anbytarforum - som förefaller rimliga och trovärdiga. Jag har t.v. tilldelat dessa personer det extra efternamnet ”Osäker”. Alltså t ex ”Sven Håkansson Osäker”. (Också Svens ev. anor har då givetvis fått namnet Osäker.) Om jag på längre sikt inte finner någon källa, som verifierar dessa uppgifter, avser jag naturligtvis att radera dem. Nu till mina frågor:
- Vad händer med dessa uppgifter om jag skickar in ett s.k. DISBYT-utdrag?
- Något bättre sätt att markera overifierade uppgifter som likväl förefaller värda att registrera och undersöka?
/Lars

Av Olof Cronberg (M00082) Tisdagen den 29 augusti, 2006 - 21:41:

Hej Lars!

Om du inte gör något kommer personerna att komma med i DISBYT med Osäker som ett efternamn. Den bästa lösningen på det problemet är att göra ett DISBYT-utdrag från en söklista, dvs gör på följande sätt:
1) Skapa en söklista genom att trycka på kikaren i meny-raden med knappar.
2) Kryssa i "Ta med alla som inte uppfyller villkoren". Skriv "*Osäker" som efternamn. Välj om du vill söka i alla flockar eller bara vissa och tryck sedan på Sök.
3) Du bör då ha fått en söklista som består av alla personer utom de som har Osäker som efternamn.
4) När du sedan göra DISBYT-utdrag, så välj att göra det från söklistan.

/Olof C

Av Lars Skillius Onsdagen den 30 augusti, 2006 - 07:39:

Tack, Olof!

Ditt tips visar att det är ändamålsenligt, både för mig och DISBYT, att kalla overifierade individer för Osäker.

/Lars

Av Charlotte Börjesson (M08350) Måndagen den 15 mars, 2010 - 09:58:

Jag har en medlem som inte vill ha med notisen Döpt i sitt utdrag från DG8.2-2

Jag har försökt att hitta var hon kan ta bort bocken men inte lyckas.

Jag har gått in på Inställning för en ansedel resp under Utdragsbeskrivning, Inställningar, Ändra för Händelsenotiser...... och tagit bort bocken. Jag får med döpt ändå när jag gör ett utdrag.

Hur gör man?

Hälsningar
Charlotte

Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 16 mars, 2010 - 21:59:

"Utdragsbeskrivning, Inställningar, Ändra för Händelsenotiser" verkar fungera för mig.

Är det ett eget utdrag eller ett standardutdrag? Vad (vilka rader) vill hon ska skrivas ut i utdraget?

Av Charlotte Börjesson (M08350) Tisdagen den 23 mars, 2010 - 10:03:

Hej Daniel

Det är ett Disbyt-utdrag som ska göras utan att ta med notisen Döpt.

Både jag och medlemmen får med Döpt när vi följer
"Utdragsbeskrivning, Inställningar, Ändra för Händelsenotiser".

Finns det något moment som jag missar att göra?

Charlotte

Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 23 mars, 2010 - 21:59:

Aha. Det går inte att styra vad som hamnar i disbyt-utdraget. 'Eget utdrag' påverkar inte som du redan har märkt.

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 23 mars, 2010 - 22:07:

Man kan vel i dette tilfellet gå via Gedcom og der fjerne de hendelsestyper man ikke vil ta med.

db2005 skal jo også fungere med andre slektsprogram som ikke har disbyt-eksport uansett :-)

Av Charlotte Börjesson (M08350) Fredagen den 26 mars, 2010 - 06:22:

Hej och tack Alf.

Exporterar jag till Gedcom så får jag valet att välja vilka notiser som ska vara med.

Charlotte

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: