Av Inge Frisk Lördagen den 28 december, 2002 - 22:23: |
Varje gång jag skickar in ett utdrag till DISBYT lyser mina öron röda av genering. Första svenska dataprofessorns, Börje Langefors, ord i slutat av 70-talet om att det finns risk att det blir "rundgång" i datasystemen rungar i mina öron. Han hade redan då uppmärksammat att uppgifter inmatade i ett datasystem kunde okritiskt överföras till nästa system, till nästa osv för att sedan återkomma till det första systemet i förvanskad form.
Jag har använt DISBYT för att snabbt etablera stukturer och anträd bakåt i min forskning. Efterhand som jag har tillfälle att hämta information från Riksarkivet, Genline och andra pålitliga källor förfinar jag mitt material. Jag för noggranna referenser om var jag hämtat mitt material i det släktforskarprogram jag använder. Exempelvis vet jag i alla lägen om källan är DISBYT eller inte.
Helst skulle jag vilja undvika att återexportera material som har DISBYT som källa.
De släktforskarprogram jag har använt saknar funktioner för att undvika "återexport".
Skulle DISBYT kunna förses med någon funktion för filtrerad GEDCOM-import? Dvs att jag skulle kunna ge DISBYT-administratören information om vilka uppgifter som inte skall tas med till DISBYT baserat på en del av en textsträng ur källreferensfältet; om den textsträngen INTE förekommer överförs posten till DISBYT.
Ex vis är mina textsträngar i källreferensfältet av formatet "DISBYT aa", där aa = initial för släktforskaren. Jag skulle vilja kunna ange DISBYT* som villkor för de poster som inte skall tas med.
Synpunkter önskas på ovan beskrivet problem. Finns andra lösningar? Skall DISBYT lösa problemet? Är det släktforskarprogrammens uppgift? GEDCOM standarden?
M v h
Av Inge Frisk Lördagen den 28 december, 2002 - 23:57: |
Varje gång jag skickar in ett utdrag till DISBYT lyser mina öron röda av genering. Första svenska dataprofessorns, Börje Langefors, ord i slutat av 70-talet om att det finns risk att det blir "rundgång" i datasystemen rungar i mina öron. Han hade redan då uppmärksammat att uppgifter inmatade i ett datasystem kunde okritiskt överföras till nästa system, till nästa osv för att sedan återkomma till det första systemet i förvanskad form.
Jag har använt DISBYT för att snabbt etablera stukturer och anträd bakåt i min forskning. Efterhand som jag har tillfälle att hämta information från Riksarkivet, Genline och andra pålitliga källor förfinar jag mitt material. Jag för noggranna referenser om var jag hämtat mitt material i det släktforskarprogram jag använder. Exempelvis vet jag i alla lägen om källan är DISBYT eller inte.
Helst skulle jag vilja undvika att återexportera material som har DISBYT som källa.
De släktforskarprogram jag har använt saknar funktioner för att undvika "återexport".
Skulle DISBYT kunna förses med någon funktion för filtrerad GEDCOM-import? Dvs att jag skulle kunna ge DISBYT-administratören information om vilka uppgifter som inte skall tas med till DISBYT baserat på en del av en textsträng ur källreferensfältet; om den textsträngen INTE förekommer överförs posten till DISBYT.
Ex vis är mina textsträngar i källreferensfältet av formatet "DISBYT aa", där aa = initial för släktforskaren. Jag skulle vilja kunna ange DISBYT* som villkor för de poster som inte skall tas med.
Synpunkter önskas på ovan beskrivet problem. Finns andra lösningar? Skall DISBYT lösa problemet? Är det släktforskarprogrammens uppgift? GEDCOM standarden?
M v h
Av Olof Cronberg Tisdagen den 31 december, 2002 - 12:19: |
Hej Inge!
Det är en klok tanke att man på något sätt skulle begränsa att uppgifter som man själv inte har kollat skickas in till DISBYT igen. Det finns skäl att fundera på hur man skulle kunna lösa det på ett bra sätt, som är enkelt att använda och effektivt på samma gång.
Jag tror att man måste utveckla DISGEN i detta avseende. En variant skulle vara att man hade en kryss-ruta för varje notis (ex Skall kollas), och att man kunde göra utdrag på dessa notiser när man skall till arkiv och forska. Om man hämtar in material från andra forskare via GEDCOM eller andra vägar skulle man kunna markera notisen så tills man har kollat den.
Å andra sidan är det ju så att vi har och skall ha dubbletter på DISBYT, eftersom du som släktforskare får lov att skicka in alla uppgifter som du är intresserad av oberoende om de finns i DISBYT tidigare eller ej.
Framöver har vi tänkt att du som DISBYT-deltagare skall kunna styra hur mycket av dina uppgifter som skall visas, och där skulle källa kunna vara en sådan.
Vi får fundera vidare på detta problem.
Gott Nytt År
Olof C
Av Joel Vogler Lördagen den 4 januari, 2003 - 11:03: |
Vid inmatning av personuppgifter brukar jag enligt anvisningarna markera tilltalsnamn med en asterisk. När mina bidrag dyker upp i DISBYT saknas de förnamn som eventuellt föregår tilltalsnamnet, sålunda presenteras t.ex "Astrid Linnéa* Viktoria" endast som "Linnéa* Viktoria".
De uppgifter databasen lämnar är alltså felaktiga. Kan detta rättas till i DISBYT?
Eller kan jag göra någon inställning så att tilltalsnamnmarkeringen inte följer med när jag sänder in mina bidrag?
Av Per Schröder Måndagen den 3 februari, 2003 - 08:41: |
Joel!
Det är inte bara dina uppgifter som 'ändras' så att enbart namnen fr o m tilltalsnamnen kommer med. Jag har sett det hos väldigt många personer. Om det 'bara' hade varit tilltalsnamnet som hade kommit med hade det varit en sak - dock är det också fel - då det ibland är ett icke dopnamn som är tilltalsnamn (ex Maja i stället för Johanna Maria - då står det bara (Maja*) i förnamnsfältet). Men eftersom namnen efter tilltalsnamnen kommer med är det ett annat fel. Hoppas ansvariga läser detta snart och försöker ändra så att de som skickar in utdrag fr o m ngt datum får med rätt uppgifter.
Per
Av Olof Cronberg Måndagen den 3 februari, 2003 - 21:01: |
Hej Per & Joel!
Ni har noterat en bugg som jag inte sett förrän just nu i julas. Felet består i att alla förnamn före det namn med * strykes. Det kommer nu att ändras så att alla namn tas med, men normeras i vanlig ordning. Jag hoppas att det skall vara bättre. Tyvärr går det inte att åtgärda filer som är insända tidigare, men framöver skall det bli rätt.
Det är bra att jag får in sådana här synpunkter så att vi kan göra DISBYT ännu bättre.
/Olof C
Av Joel Vogler Tisdagen den 4 februari, 2003 - 00:41: |
Tack för det Olof!
Skönt att kunna sända in DISBYT-bidrag igen utan att behöva plocka bort tilltalsnamnsmarkeringarna J
/Joel
Av Joel Vogler Torsdagen den 1 maj, 2003 - 01:26: |
Olof Cronberg:
För säkerhets skull avvaktade jag en och en halv månad efter ditt svar på stjärnproblemet innan jag skickade ett nytt DISBYT-utdrag.
Sedan databasen nu uppdaterats kan jag konstatera att presentationen i DISBYT är lika felaktig som tidigare.
Jag är mycket besviken!
/Joel L
Av Joel Vogler Torsdagen den 1 maj, 2003 - 01:45: |
Jag ser också att smeknamn eller liknande som jag skrivit inom parentes eller citationstecken förvanskats av normeringen så att de i DISBYT visas med liten begynnelsebokstav.
Pinsamt, folk kan ju tro att det är jag som inte har vett på att skriva namn med stor begynnelsebokstav!
Av Olof Cronberg Söndagen den 18 maj, 2003 - 22:47: |
Hej Joel!
Det är riktigt att det beror på det sk skriptet gör att första tecken i varje ord blir versal och övriga gemena. Att det är så beror på att Joel och JOEL skall uppfattas som samma namn.
Jag har tidigare sett att det blivit så, men inte varit så bekymrad eftersom jag har tänkt att folk förstår att det är datorn som gör fel. Jag skall dock sätta upp det på listan som jag skall hinna med att åtgärda i sommar.
/Olof C