Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 9 januari, 2003 - 22:59: |
4 milj poster står det i sidrubriken vid utskrift från Internet. Dax för en liten uppdatering!
Av Anne-May Linderholm Söndagen den 12 januari, 2003 - 06:40: |
Varför har vidare kopling till familjen tagits bort? Jag tyckte den var värdefull.
Av Marianne Munktell Söndagen den 12 januari, 2003 - 11:07: |
Anne-May!
Om du menar kolumnen "Info om" där du sedan kan klicka på "Familj" i sökresultatet så har den kopplingen inte tagits bort. Klicka på "Familj" så får du upp ansedlar där du sedan kan klättra vidare i familjeträdet.
Du kanske använder fel användarnamn och lösenord? Har du själv skickat in DISBYT-utdrag och fått nytt användarnamn och lösenord?
Av Olof Cronberg Måndagen den 13 januari, 2003 - 23:37: |
Hej!
Tack för påminnelsen, Sten-Sture. Jag skall rätta till det vid tillfälle.
Vad gäller Anne-Mays fråga:
Om du går in med det enklare användarnamnet som börjar på dis... får du bara upp uppgifter om en person i taget.
Om du går in med det bättre användarnamnet som börjar med m... som du fick när du skickade in material till DISBYT, heter länken Familj och du får upp en familj i taget.
/Olof C
Av Kjell Johansson Onsdagen den 12 februari, 2003 - 12:15: |
Hej!
På RÖTTERs hemsida finns ett par olika uppgifter om hur många poster Disbytbasen innehåller. Det är väl läge för uppdatering.
Kjell
Av ingele Lördagen den 2 augusti, 2003 - 10:27: |
Den senaste uppdateringen jag sett är lite över 6,5 miljoner.
Mvh
Inge
Av Lennart Persson Tisdagen den 9 september, 2003 - 19:59: |
Är det fler än jag som tycker att sökmotorn till Disbyt är dålig. Varför finns inte möjligheten att söka på ett exakt födelseår, vigselår eller varför inte på en föräldrakombination?
Jag kan för att illustrera detta, ta ett exempel med en påhittad familj.
Säg att jag har en familj, inflyttad till socken X där jag har mannens och hustruns namn och två barn födda utanför socknen och ingenstans framkommer varifrån denna familj härstammar.
Söker jag rikstäckande på mannens namn t.ex. Erik Andersson född 1750 och anger period 1750-1750 så får jag ca:900 träffar. Resultatet som visas är ingen precisering enbart på personens födelseår, utan alla med detta namn och som levde under detta år kommer med. Att sitta och bläddra igenom alla för att kanske hitta en Erik A. i passande i ålder, som dessutom har rätt hustru tar väldigt lång tid.
Om man istället kunde söka på en föräldrakombination där bådas namn anges skulle antalet träffar bli betydligt färre, men desto större chans att hitta rätt.
MVH / Lennart
Av Olof Cronberg Torsdagen den 9 oktober, 2003 - 23:18: |
Hej Lennart!
FrŒgan om sškning pŒ ett exakt Œrtal har varit uppe tidigare, och kommer att lšsas pŒ ett eller annat sŠtt framšver. Det kommer att ske nŠsta gŒng jag hinner justera programmet pŒ webben, vilket sannolikt inte kommer att bli fšrrŠn till julledigheten.
NŠr det gŠller sška pŒ fšrŠldrakombination, sŒ krŠver det en mer avancerad databasstruktur Šn vad vi har idag. DIS Norge som ju har systerbasen DIS-Treff, hŒller pŒ att utveckla denna nya struktur. Det projektet tror jag dock att man fŒr se pŒ lŠngre sikt.
/Olof C
Av Olof Cronberg Torsdagen den 9 oktober, 2003 - 23:20: |
Hej Lennart!
Ibland blir inte ÅÄÖ som man vill, så jag gör ett nytt försök...
Frågan om sökning på ett exakt årtal har varit uppe tidigare, och kommer att lösas på ett eller annat sätt framöver. Det kommer att ske nästa gång jag hinner justera programmet på webben, vilket sannolikt inte kommer att bli förrän till julledigheten.
När det gäller söka på föräldrakombination, så kräver det en mer avancerad databasstruktur än vad vi har idag. DIS Norge som ju har systerbasen DIS-Treff, håller på att utveckla denna nya struktur. Det projektet tror jag dock att man får se på längre sikt.
/Olof C
Av Christer Lason Tisdagen den 23 december, 2003 - 14:50: |
Jag heter Lasson och jag har ett antal Lassöner registrerade och insända till Disbyt. Om jag söker på Lasson får jag svar med ett antal Lassesson men inga Lasson. Metoden att normalisera namnen tycks alltså vara enkelriktad. Problemet torde inte vara unikt - samma kombination borde uppstå för andra.
Jag kan nämna att jag hittar Lassöner genom att gå in med ett annat namn och sedan gå vidare i släktträden, vilket ju visar att namnen finns.