Arkiverade (äldre) inlägg fram till 16 juli, 2004

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: DISBYT på Internet: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 16 juli, 2004
Av Olof Cronberg Tisdagen den 23 december, 2003 - 22:35:

Hej Christer!

I varje fall i Skåne uppfattades Lasse som ett förnamn skilt från Lars. Jag har exempel på barnkullar med barn som är döpta till Lars resp Lasse. I förlängingen av detta skapades patronymikon till Lasse. Det kunde bli såväl Lassesson som Lasson eller Laxson. Därför är tanken att dessa namn skall normeras ihop.

Tydligen funkar inte det som förväntat. Jag kan inte just nu säkert säga vad det beror på utan får återkomma. Det kan vara fel i databasen, men det kan också vara fel som uppstår vid normeringen.

Om man vill söka på ett onormerat namn kan man ersätta sista bokstaven av ett frågetecken, dvs skriva Lassdotte? iställer för Lassdotter. Då sker sökning utan att sökordet normeras.

God Jul

Olof C

Av Christer Lasson Tisdagen den 30 december, 2003 - 13:35:

Hej Olof
Om jag söker på Lasso? och i hela landet får jag några svar på gotlänningar som heter Lassor men fortfarande inga Lasson. Säreget! Söker programmet på normerade namn? Det låter som ett intressant problem :-)
Gott nytt år
Christer L

Av Olof Cronberg Tisdagen den 6 januari, 2004 - 23:32:

5{
Jag har nu haft möjlighet att kolla databasen, och det visade sig att Lasson av misstag har normerats till Larsson. Jag tror mig ha rättat till det, och i bästa fall skall det fungera korrekt efter nästa uppdatering på webben.

/Olof C

Av Christer Lasson Torsdagen den 15 januari, 2004 - 15:43:

Hej Olof
Strålande! Nu fungerar det! Dock kan jag inte söka med Lasso?, men det är betydelselöst.
Christer Lasson

Av Olof Cronberg Torsdagen den 15 januari, 2004 - 23:15:

Hej Christer!

Det beror på att Lasson numera är normeras gemensamt med Lassesson. Lasso? ger bara träff på eventuella Lasson som av misstag inte har normerats.

/Olof C

Av Kaj Larsson Torsdagen den 15 juli, 2004 - 12:35:

Ett underligt fenomen har dykt upp. För någon tid sedan skickade jag in ett nytt Disbyt-utdrag. När jag tittat på Disbyt finner jag att en mängd personer har fått andra födsel och dödsorter, i detta fall Österfärnebo. Ingen av personerna har fötts eller dött i den socknen, jag tror inte ens att jag har någon i min databas som har anknytning till Österfärnebo.
När jag kollar i databasen är uppgifterna korrekta.
Vad gör man?

Kaj

Av Alf Christophersen Fredagen den 16 juli, 2004 - 00:07:

Hei, sjekk om du ikke finner at barn til de nevnte personer er født i nevnte sokn på nevnte tidsrom.

Tviler sterkt på at det står f.1780 Österfärnebo, men f.eks. 1780 Österfärnebo som betyr at vedkommende har vært i nevnte sokn på nevnte tidspunkt, men ikke pga. å bli født (f.) eller død (d.)

Det er vel vanlig at mora er til stede på samme sted som barnet blir født :-) (Som oftest var vel også faren i nærheten også, men ikke så sikkert)

(Unntak gjelder ant. for adopterte barn, men det var neppe noen regelmessig forekomst i tiden som DISBYT dekker.)

(Hilsen Norsk DIStreff-koordinator og GEDtreff-utvikler, norsk motpart til Disbyt's db2000 ekstraksjonsdel, programmet som lager KMP-filen og data som legges inn i DISBYT/DIStreff-databasen og forslagsstiller om å trekke ut barns fødselsdag/sted som begivenhet for foreldre.)

Av Kaj Larsson Fredagen den 16 juli, 2004 - 08:38:

Hej Alf

Nej så enkelt är inte problemet. Gör en sökning på Engman Gävleborgs län mellan 1850 och 1920 så ser du att personerna uppges vara födda och döda i Österfärnebo. De Engman som jag matat in har aldrig haft något med Österfärnebo att göra, i varje fall har dom inte fötts, gift sig eller dött i den socknen.

Kaj

Av Olof Cronberg Fredagen den 16 juli, 2004 - 09:27:

Hej Kaj!

I samband med att förbättringar av hanteringen av ortnamn gjordes kom en slamkrypare med som gör att det i vissa lägen kan bli helt fel orter. Det felet är identifierat och åtgärdat och bör således inte uppstå igen. Jag får be dig att skicka ett nytt DISBYT-utdrag till ditt DISBYT-ombud, så blir det automatiskt rättat.

/Olof C

Av Alf Christophersen Fredagen den 16 juli, 2004 - 09:42:

Hvis ingen barn er født i Österfärnebo, så kan det være at du har kun registrert et gårdsnavn på disse som henføres av en eller annen grunn til Österfärnebo, eller at DISBYT-fadder har trodd at stedet eller sockenet du har registrert hører til Österfärnebo
Foreslår at du kontakter din fadder om hva han/hun har gjort, eller evt. kontakter Olof Cronberg direkte.