Av Kaj Larsson Fredagen den 16 juli, 2004 - 13:35: |
Hej Olof
Jo det måste vara den slamkryparen som transporterat mina döda anfäder till annan ort i någon slags virtuell teleportation.
Skall göra ett nytt Disbyt-utdrag nästa vecka och skicka in så kanske det löser sig.
Kaj
Av Jan Faith-Ell Tisdagen den 27 juli, 2004 - 03:54: |
Hej Olof!
Vid sökning på Andersson, Rö församling och Stockholms län får jag helt riktigt upp 25 av 64 träffar. När jag trycker på "Fler" får jag upp 26-50 av 1001 träffar. I det senare fallet får jag upp församlingar, som innehåller "rö" någonstans i församlingsnamnet. Kommentar, tack.
Mvh Jan Faith-Ell
Av Olof Cronberg Tisdagen den 27 juli, 2004 - 23:09: |
Hej Jan!
Du är uppenbarligen den förste som hittar den buggen, trots att den rimligen funnits med i fem år. Det ser ut att vara en slamkrypare som jag fundera noggrannare på varför problemet uppstår.
Det enda du kan göra i dagsläget är att i sökformuläret välja att få 100 träffar direkt.
/Olof C
Av Gunnar Engström Onsdagen den 28 juli, 2004 - 22:47: |
Hej!
I kväll råkar jag ut för ett liknande fenomen. Jag söker på Anna Johannesdotter i Skaraborgs län och väljer att få 25 träffar.
Jag får då: Det blev 30 träffar, varav de första 25 visas.
När jag sedan klickar på Flera träffar, får jag: Det blev 206 träffar, varav här nummer 26 till 50.
De 30 första har Anna som enda förnamn (dock tre som heter Anna Lotta) medan nummer 31 och följande heter Anna och ytterligare något namn.
Hälsningar / Gunnar Engström
Av Kjell Arnesson Onsdagen den 4 augusti, 2004 - 16:02: |
Ett något störande fenomen i presentationen i Disbyt är de fall där personen är född i en församling och döpt i en annan. Då visas två födelsenotiser, och där har man ingen möjlighet att avgöra vad som är vad.
Finns det några planer på att på något sätt skilja dessa ifrån varandra?
Av Olof Cronberg Torsdagen den 5 augusti, 2004 - 22:35: |
Hej Kjell!
Det är ett känt problem, och finns med på förbättringslistan. Det är dock inte alldeles enkelt löst. Man skulle kunna tänka sig en lösning att bara ha med födelseuppgiften om den finns, men det är inte alltid den angivna födelseorten är en församling och då skulle uppgiften inte komma med.
Syftet är dock att via kontakter med andra släktforskare kunna byta uppgifter. Lösningen i närtid är att ta kontakt med forskaren ifråga, men på sikt kommer säkert en lösning.
/Olof C
Av Olof Cronberg Torsdagen den 5 augusti, 2004 - 22:38: |
Hej Gunnar!
När det gäller problemet med att för mycket uppgifter visas när man har angett förnamn och trycker på flera uppgifter har jag känt till länge. Jag har dock inte förstått mig på felet. Med Jan Faith-Ells kommentar som säkert beror på samma sak kommer det att bli enklare att finna felet.
/OLof C
Av Rose Bech Tisdagen den 17 augusti, 2004 - 12:47: |
Hvem kan hjælpe mig med at finde:Carl Persson Winblad født i Halmstad ant.år 1837.
Han udvandrede til København, blev gift Sant Pauls Kirke 1860 med: Ingrid Mathilde Berggreen, som også var født i Halmstad Sverrige, ant samme år 1837.
Det har været et mysterie for familien, fordi de aldrig senere har nævnt noget om deres familie i Halmstad. Var de forældreløse - eller hvad lå der til grund for dette?
Alle oplysninger modtages med stor taknemlighed.
venlig Hilsen Rose B.
Av Olof Cronberg Onsdagen den 18 augusti, 2004 - 19:39: |
Hej Rose!
Det är egentligen inte meningen att man skall skriva efterlysningar här. Jag tror att du har större chans att få svar på din fråga om du ställer den i Släktforskarförbundets Anbytarforum. Gå till http://www.genealogi.se och välj Anbytarforum och lägg in frågan under Landskap - Halland - Halmstad eller under Släkter - Winblad.
/Olof C
Av Rose Bech Onsdagen den 18 augusti, 2004 - 20:17: |
Hej Oluf C.
Tak fordi du svarede mig. Ja jeg vil prøve at gøre det som du anbefalede mig.
det var nærmest et tilfælde jeg kom ind på denne link - sådan er det når man er amatør -
Hav er fortsat god sommer.
ønsker Rose B. Danmark