Av Annastina Sekunde Lördagen den 20 maj, 2006 - 21:46: |
Hej Olof!
Tack - det börjar klarna.
Trevlig helg!
Annastina
Av Anders Berg M01397 Torsdagen den 20 mars, 2008 - 16:37: |
I DISBYT på nätet finns länkar till DISPOS. Tidigare har jag sett att man använt en bok som symbol för länken, men nu finns länkar både med boksymbolen och med Genlines logga. Bägge länkarna går dock till DISPOS-sidan.
Vad är skillnaden, varför ha olika symboler på länkarna? Måste också fråga varför just Genline får ha sin logga som symbol på en länk som går till en sida med samlad information från många olika "instanser" (SVAR, DigiArkiv, FamilySearch, Eniro, Lantmäteriet, Rötter osv).
Glad påsk!
Av Olof Cronberg Måndagen den 24 mars, 2008 - 21:21: |
Hej Anders!
Orsaken att vissa länkar har Genline-logga är att källan innehåller en exakt länk till Genline-sida. Den sidan är ju oftast en kyrkobokssida, men kan i detta fall även vara en husförhörslängd. I övriga fall där boken finns som symbol, uppskattas sidan på basen av årtal för händelsen och andra medlemmars uppgifter.
I övrigt funkar det likadant oavsett om det är boken eller Genline-loggan som visas.
/Olof C
Av Anders Berg M01397 Måndagen den 16 juni, 2008 - 19:43: |
Hej Olof (och andra intresserade),
Jag tycker DISPOS-sökningen är väldigt begränsad i och med att man ska söka på en ort och ett årtal. Då får man förvisso mycket nyttig information, men jag tycker man kunde utnyttja den databas som finns och som byggs upp genom fler sökmöjligheter.
Speciellt att kunna översätta GID-nummer till en bättre källhänvisning vore bra. Alltså att gå in med ett GID och sedan spottar DISPOS ut information om vart detta nummer pekar.
Är all information om enskilda sidor inlagda av användare eller har DIS tillgång till Genlines hela serier, alltså även den tredje siffran i GID-numret? Är den tabellen tillgänglig på något sätt? På Genlines hemsida kan man titta i databasen på
http://genline.se/databasen/walk3.php
men där ser man endast de två första siffrorna.
De volymer som DISPOS meddelar, är det Genlines beteckningar eller arkivens? Som bekant skiljer dessa sig åt en del, eftersom Genlines bygger på mormonfilmerna.
Mina frågor har att göra med att finna sätt att komma ifrån GID som källhänvisning och att enkelt kunna översätta dessa till mer arkivmässiga hänvisningar.
Av kjell c. Lördagen den 12 juli, 2008 - 18:51: |
hej!
(först o främst hoppas jag att min fråga hamnat under rätt rubrik - annars hoppas jag att ngn ansvarig flyttar detta till rätt ställe)
jag har 2 frågor/synpunkter på disPOS:
1. pga av ngn klockarkärlek tycks det endast handla om företaget genlines id.nr, vilket innebär att man inte vet VAR man skall leta, i andra media. Hur lägger man f.ö.in dessa i dispos, ifall man vill komplettera uppgifter med andra detaljer?
2.annan fråga, konkret ex:
jag undrar ifall ngn annan släktforskare i sverige har stött på ingrid persdotter, född i skedevi (E) den 2/6 1770?
när jag söker i disBYT får jag hela 7 svar på namnet och socknen, vilka uppges födda 1770 och gifta med anders köhler i sörmland år 1814.
MEN, vilken ingrid är detta?
enl dispos, kopplat till de inl uppgifterna, är det näml id....77400, vilket innebär år 1780 ! där finns visserligen en ingrid, men fadern heter Eric !
vissa har lämnat uppgiften "sid 146", vilket är år 1770, men här heter ingrids far Lars!
så frågan är ju VEM anders köhler gifte sig med?disposlämnar inget svar på den frågan !
mvh
kjell c.
medl 23965
Av Olof Cronberg Måndagen den 14 juli, 2008 - 11:07: |
Hej Kjell!
1) Målsättningen är att vi från Dispos ska kunna hänvisa direkt även till andra kyrkoböcker hos Svar eller ArkivDigital, men tyvärr har vi inte de kopplingarna ännu. I många fall får man en hänvisning till volym och kyrkoboksida. Dessa kan naturligtvis användas hos Svar och ArkivDigital också, men nyttan blir ju inte så stor, när det inte går automatiskt.
När det gäller material från södra Sverige finns till exempel hänvisningar till Digiarkivs material på CD-skivor.
2) Dispos ger en ungefärlig sida baserad på vilken information om andra sidor som finns. Ibland blir det helt rätt sida, ibland kan den slå fel på flera år, och tyvärr ibland hamna helt fel. Om du är intresserad av en person som är född 1770, ska du naturligtvis titta efter år 1770 i kyrkoboken. Om du tycker att en hänvisning blir helt tokig, kan du hjälpa till att förbättra Dispos genom att lägga till rätt sida. Då trycker du på länken Lägg till i rutan Genlines GID-nr till kyrkoböcker.
3) När det gäller Ingrid Persdotter verkar inga föräldrar vara inlagda till henne i Disbyt. Jag skulle dock kontakta de andra släktforskarna som är intresserade av henne för att se om man kan lösa problemet med gemensamma krafter.
/Olof C
Av kjell c. Torsdagen den 31 juli, 2008 - 15:27: |
hej Olof !
tack för svaren!
1)jo, jag föstår att ni börjar i genline-ändan (och att man där skall kunna klicka direkt till motsv sida/avsnitt i gl). om några år kanske man lyckas lägga in även svar:s och ad:s sid/bildhänvisningar?
2)själv har jag f.n. svar (pga av mtl o gen.mstr.rullor) och ad (pga ffa skärpan).
kan jag lägga in dessa sid/bilduppg på ngt sätt i dispos redan nu?
3)jag går naturligtvis till 2/6 1770-sidan och ser att uppg stämmer (så jag har väl kommit till hennes ff ff, eller så); det var väl snarast FELRISKEN jag ville påpeka.
4)ursäkta "telegramstilen", men jag har 1,5 musarm, så jag skriver bara med vä pekf (ung som poliser i gamla franska filmer)
mvh
kjell
Av Ulf Löfgren Fredagen den 3 oktober, 2008 - 15:13: |
Poängen med DISPOS är jag inte klar över ännu, men först måste det fungera och det gör det inte. Efter att ha valt en person i DISGEN, klickar jag på bokikonen och får därmed upp ett sökfönster med ifyllda uppgifter. "Född" är vald som händelse och därefter klickar jag på Sök. Jag kommer då in i DISPOS men inga uppgifter finns noterade, sidan är blank. Överst står: DISPOS - Söker efter i Ortnamn. Rimligen borde där stå Söker efter Födda i Ortnamn följt av en tabell. Någon riktig koppling till DISPOS sker alltså inte. Om jag i stället väljer att leta efter DISPOS via DISBYT går det dock bra. Vad gör jag för fel?
Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Fredagen den 3 oktober, 2008 - 23:01: |
Ulf!
Troligen har du inte rätt länk till Dispos. Läs om detta i senaste Diskulogen, nr 82. Korrekt länk kan du hämta på Dis hemsida.
Mvh
Ingvar
Av Ulf Löfgren Lördagen den 4 oktober, 2008 - 09:05: |
Jag hade inte fått med hela den nya länken, därav problemet. Nu ser det snyggt ut!
Tack för hjälpen!
Mvh
Ulf
Av Ulf Löfgren Fredagen den 10 oktober, 2008 - 12:31: |
Efter genomläsningen av den utmärkta redovisningen i Diskulogen/81 av DISPOS, har jag ett par frågor:
- Varthän skall ett klick på Visa*-knappen leda? Ingenting händer nämligen när jag klickar på den.
- Vid registrering av nya uppgifter i DISPOS skall kyrkbok anges "exempelvis C1". Men Genlines program använder inte sådana beteckningar. Kan jag då i stället använda årtal, exempelvis (om det handlar om födda) 1823-1861?
Av Daniel Berglund Lördagen den 11 oktober, 2008 - 00:05: |
Visa-knappen ska göra så att Genlines program, om det är igång, bläddrar till rätt sida. Är det programmet inte igång händer ingenting. FÖr att det ska fungera får man göra ett val i inställningarna i det programmet.
Din andra fråga passar jag på eftersom jag inte vet hur inskickade data behandlas. Genline har ju i de flesta fall volymsignum, men det kan vara gamla beteckningar. I vissa trakter (t ex Blekinge) har Genline inget signum alls. Man kan med lite besvär slå upp signum hos SVAR och/eller i NAD.
Av Ulf Löfgren Lördagen den 11 oktober, 2008 - 11:28: |
Tackar för hjälpen, Daniel!
Problemet jag har med den här Visa-knappen ligger i att den inställning jag gör i Genlines program GFF 2.4.4 (Arkiv -> DISPOS-inställning) inte är beständig. Av någon anledning försvinner min inställning efter varje användning av programmet vilket gör att jag måste göra den här inställningen varje gång. Detta problem gäller för övrigt även andra inställningar i GFF, exempelvis "Använd mushjulet till att zooma (inte scrolla)". Inte heller dessa inställningar är beständiga, vilket ju är irriterande.
När det gäller beteckningarna har jag nu skrivit in årtal i stället för exempelvis C1 eftersom årtal är det som Genline använder sig av.