Bilder i källhantering

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Källor och citat: Bilder i källhantering
Av Anders Larsson Tisdagen den 23 januari, 2007 - 11:15:

Finns det något knep för att infoga bilder i källmaterialet, t.ex att lägga in en inskannad text eller ett fotografi í ett citat.

Av Stig Hansson Onsdagen den 24 januari, 2007 - 08:26:

Vet inte om jag förstår frågan riktigt men du kan alltid kopiera genom att markera samt trycka på bokstaven C samtidigt som du har CTRL nedtryckt. Därefter går du in i programmet du vill kopiera till. Sätt pekaren där du vill ha in texten/bilden och tryck bokstaven V samtidig som du har CTRL nedtryckt.
Kom igen om det är oklart

Av Anders Larsson Fredagen den 26 januari, 2007 - 09:33:

T.ex. om jag i stället för en text vill ha med en inskannad bild i ett citat (jpg. format). Jag har en del inskannade dokumet (vigselbevis,tidnings klipp,mm) som jag vill få med i mina källuppgifter. Jag har provat kopiera/klistra in med det fungerar inte.

Av Anders Larsson Fredagen den 26 januari, 2007 - 10:12:

Hej igen.
Om det nu inte går att lägga in bilder under citat kan man då i stället lägga in länker till andra dokument som man vill ha med i källmaterialet? För det händer i bland att det runt en person finns väldigt mycket dokumentation som man vill spara. Jag upplever att Disgen har begränsningar beträffande källhantering, framförallt kopplingen till andra dokument. Ett önskemål är att dokumenten går att spara i en egna undermappar i "DgData". Vilket gör att värdefull dokumentation kommer att sparas vid säkerhetskopiering.

Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 26 januari, 2007 - 10:31:

Du kan själv skapa egna mappar under DG8Data. Länkning av externa filer finns inte ännu som direkt funktion i Disgen tyvärr. Jag skrev i Diskulogen nr 66 hur man göra för hand. Se innehållsförteckningen för Disgen-diskussion överst, så hittar du en pdf-fil.

Av Ove Billing, m00895 Fredagen den 26 januari, 2007 - 11:08:

I väntan på att Disgen skall komma med bättre metoder har jag med framgång använt en metod som fungerar utmärkt vid export till Html och som jag beskrivit i Diskulogen 69. Den innebär att jag använder notisen Extra text, 9, för att åstadkomma en knapp efter levnadsbeskrivningen i ansedlar som vid klick direkt öppnar önskat dokument. Presentation i html-format på DVD blir mer och mer gångbart för dem som skall läsa resultatet av våra mödor och är bättre än pappersutskrifter.

Av Anders Larsson Fredagen den 26 januari, 2007 - 13:01:

Tack till Er alla för tippsen. Har kollat i Diskulogen (66 & 69)och tagit till mig förslagen. Ser fram emot framtida versioner av Disgen.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: