Av Morgan Wesström Måndagen den 29 juli, 2002 - 22:41: |
Jag är intresserad av att veta hur ni andra gör. Ett praktiskt exempel hämtat från Kalmar län.
Harby Rote, Öbbestorp nr. 1
Lägger ni upp detta som 1, 2 eller 3 nivåer? Själv har jag hittills lagt upp det som en nivå och inte tagit med rote-namnet. Det slog mig dock att vid eventuellt utbyte med andra forskare kanske man borde anpassa sig efter någon vedertagen standard.
Mvh
Morgan
Av Gunnar Jonsson Fredagen den 2 augusti, 2002 - 09:04: |
Hej Morgan.
Risken är väl att det även i detta fall finns olika metoder. Men jag tror inte att du ska ta med roten. Det är inte säkert att roten är en kontinuerlig företeelse, dess gränser kan nog ändras.
Så under Ljungby socken lägger du byn Öbbestorp. Sedan på nästa nivå lägger du gårdar och torp som hör till Öbbestorp.
Resultatet blir således: Nr 1, Öbbestorp, Ljungby (H)
MVH
Gunnar
Av Morgan Wesström Onsdagen den 7 augusti, 2002 - 18:30: |
Sådär, fick beställt mig ett ex. av Rosenbergs handlexikon på CD så nu är t.o.m. stavningarna rätt. Jag behöver dock hjälp med hur jag lämpligast registrerar en bostad i en stad. Jag har en släkting som bodde i Kalmar i mitten på 1850-talet. Malm Roten nr. 51 står det i hfl. Att bara lägga "nr. 51" under Kalmar domkyrkoförs. verkar inte helt lyckat. Här borde jag väl egentligen mata in gatuadressen antar jag? Om jag nu inte lyckas hitta den vad blir då rekommendationen?
Mvh
Morgan
Av Ulf Widén Onsdagen den 1 januari, 2003 - 19:25: |
Hej, en fråga angående Disgen-orter. Hur hanterar jag bäst församlingar, som under senare tid bytt namn. Ett ex. är Ny-Huggenäs som finns med i Disgen, som innan 1970-talet bestod av två församlingar, Södra Ny och Huggenäs. Dessa slogs då ihop. Under den tid som är mest intressant ur forskningshänseende så är de två olika församlingar.
Hälsningar / Ulf Widén
Av Gunnar Jonsson Onsdagen den 1 januari, 2003 - 22:19: |
Dessa bör läggas in som separata församlingar.
För att det ska fungera gör följande (som jag gjort själv). Byt namn på Ny-Huggenäs till Södra Ny. Skapa en "Ny nästa nivå". Namn i översikten/utskrifter: Huggenäs (S), slag av ort: Socken, Koordinater: x=6560969 y=1339860.
Orsaken till att lägga Huggenäs under Södra Ny är att Huggenäs koordinater måste hamna under Södra Ny för att kartan ska fungera.
Nackdelen är att ingen av församlingarna kommer att godkännas av DISBYT utan ge ett felmeddelande, men det kanske kan fungera på nåt vis ändå.
Av Lena Lif Söndagen den 9 februari, 2003 - 16:01: |
Hej! Har precis börjat lägga in personer i DISGEN.
Jag undrar nu vad det är för skillnad på t.ex
Skellefteå landsförsamling (AC) och Skellefteå
landsförsamling kbfd (AC)? Vad är kbfd?
Hälsningar
Lena Lif
Av Elisabet Bergkvist Söndagen den 9 februari, 2003 - 16:41: |
Kbfd = kyrkobokföringsdistrikt.
Om man läser om Skellefteå på SVARs hemsida, finns en lång utläggning, bl. a:
"Namn: -1913 Skellefteå,1913- Skellefteå lfs....
...
..1957 indelad i två kbfd: Skellefteå lands- församlings kbfd och Bolidens kbfd,1962- utbrutet Boliden, varvid kyrkobokförings- distrikten upplöstes....."
Så det verkar som S. kbfd fanns en kortare tid.
mvh Elisabet
Av Paul Olsson Torsdagen den 12 februari, 2004 - 11:27: |
Hej!
Jag har fått kritik från en historieintresserad person för mitt sätt att registrera Disgen-orter. Jag har lagt byar under den församling som gäller idag enl Disgens ortträd. Han menar att om orten vid tidpunkten för händelsen låg under en annan socken borde den registreras där. Det skulle betyda att samma ort måste registreras på flera ställen, dvs under flera socknar. Finns någon erfarenhet eller några tips om hur man skall göra?
Av Gunnar Bengtsson Torsdagen den 12 februari, 2004 - 22:49: |
Hej.
Jag tror att båda sätten är användbara. I vilket fall som helst måste man vid registreringen tala om under vilken tid byn finns i resp. socken. I ditt fall kan du påtala det i ortsbeskrivningen. Om man registrerar orten i flera socknar måste årtalen finnas med i fältet "Namn i översikten"
Gårdarna i byn kan ha flyttats ut vid storskiftet och får då en ny placering på kartan. Även detta gör att man får lov att precisera sig på samma sätt
Av E-K Rosenberg Onsdagen den 8 mars, 2006 - 19:48: |
Hej!
Har det arbetats fram någon standard ännu i detta (med tanke på att det gått 2 år sedan senaste inlägg). Jag känner mig väldigt osäker på hur jag ska göra när församlingen bytt namn, delats eller byar flyttats mellan församlingar. Ska jag skapa både Malå (ort) under Arvidsjaurs förs i Norrbotten OCH en egen Malå förs. i Västerbotten eller hur gör man?