Av Susanne Boström Liedgren Torsdagen den 4 december, 2008 - 20:51: |
Hejalla snälla som engagerar sig så!
Jag har provat allt som ni föreslår, men det fungerar inte.
Jag får helt riktigt fram både Filnamn (DBmittmedlemsnr.txt) och Mappens namn:
C:\Dg8Data\DgTmp när jag gjort utdraget i DISgen.
Problemet är att det "hoppar" aldrig över dit i Dokumentfilen. Jag har för säkerhets skull kollat både i Dokument och i Delade dokument. Har även tittat bland "Nyligen ändrade" där allt hamnar, och även sökt på Mappnamnet. Mysteriet kvarstår... Såg att någon undrade om versionen på Disgen, jag kör 8.1e.
Mvh
Susanne
Av Ove Billing , m895 Torsdagen den 4 december, 2008 - 21:50: |
Eftersom det står så (C:\Dg8Data ..) när du gör utdraget så skall din fil inte finnas under Dokument. Klicka på Start-knappen nere till vänster och välj Dator så får du upp den s.k. Utforskaren med mappträdet till vänster och filnamn t h. I mappträdet ser du under rubriken mappar Dator med en pil på vänstra sidan. Klicka på pilen och du får därunder fram innehållet med C: överst också den med en pil. Klicka den och mapparna i C: visas. Bland dem skall Dg8Data finnas, vars pil du klickar på för att expandera den mappen också, där du skall hitta DgTmp, som du markerar.
Nu visas i högra delen av rutan alla filer i den mappen och bland dem din skapade fil.
Enklast är nu att högerklicka på filen och välja Skicka till och sedan i undermenyn E-postmottagare. I ditt e-postprogram återstår att skriva in en adress och kanske någon frisering av texten om du vill.
Den tidigare diskussionen har uppstått därför att du inte har din Dg8Data-mapp på standardstället, men det går ju bra så här också.
Av Susanne Boström Liedgren Torsdagen den 4 december, 2008 - 22:32: |
Åh så bra! Det fungerar perfekt precis som du beskriver det! Tack för hjälpen. Nu slipper jag att gå en massa omvägar för att överhuvudtaget få ut mina DISBYT-utdrag.
Tack för hjälpen Ove (och även till er andra inblandade)
Av Micke Forsgrem Tisdagen den 10 februari, 2009 - 20:35: |
Hej!
När jag uppgraderade Disgen till 8,1e så jag kan köra det med Vista på min lap top,
så dök det upp ett problem.
Jag kan nämligen inte se all den info jag vill i familjeöversikten.
Det kan jag på min andra dator. (den har XP)
T.ex Sven Svensson f.1838-03-17 d.1890-05-24.
Blir Sven Svensson Född,Död.
Kan någon hjälpa mig med detta problem?
Har kontaktat en fadder men än så länge har vi inte löst problemet.
Tack på förhand
Av Daniel Berglund Tisdagen den 10 februari, 2009 - 21:31: |
Ja, det är kompabilitetsinställningarna för gamla versioner av Windows som blivit aktiverat. Högerklicka på ikonen för Disgen, Välj Egenskaper, fliken Kompabilitet, kryssa ur allt. Klart.
Det är okänt varför detta inträffar.
Av Micke Forsgren Torsdagen den 12 februari, 2009 - 17:56: |
JÄTTE TACK DANIEL.
Att det skulle vara ett så enkelt problem.
Mycket tacksamma hälsningar Micke
Av Hasse Svensson Onsdagen den 11 mars, 2009 - 15:54: |
medlemsnummer 36548
Har gjort en ominstallation av Disgen på min "bärbare" Här hade jag inte varit tillräckligt ordentlig, började om från början genom att avinstallera programmet
Installerade om det från skivan 8.1, laddade ned uppdatering. Kör Vista och har betalt in 08-03-31 för denna uppdatering men hittar inte något program
När jag startar Disgen får jag svaret att "Släktforarprogrammet har slutat fungera"
Vad gör jag?
MVH
Hasse Svensson
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 11 mars, 2009 - 17:31: |
Hej Hasse!
Har Du beställt Disgen för Vista så kommer det en skiva som Du installerar, det är ingen uppdatering.
om du kör Disgen som administratör ska det fungera även nu.
Karl-Edvard
Av Ingvar Kärrdahl Onsdagen den 11 mars, 2009 - 21:44: |
Svar till Hasse S.
Om det står Disgen 8.1e på ikonen på skrivbordet så ska du egentligen inte få detta meddelande.
Prova följande: Högerklicka på ikonen och i snabbmenyn klickar du på alternativet "Kör som administratör". Därefter ska du godkänna på två frågor. Nu bör Disgen starta annars finns något fel hos dig som kan ha uppstått vid installationen.
Av Stig Pilnäs Torsdagen den 24 september, 2009 - 18:31: |
Disgen 8.2 har börjat krångla för mig de sista dagarna.
Operativsystemet är Windows Vista Home Premium.
Efter att ha arbetat i Disgen har jag satt datorn i viloläge.
När jag sedan skall börja arbeta med Disgen igen, svarar icke programmet.
Måste då stänga av dator. Jag loggas ut, men i nästa steg, kan Windows icke avsluta utan står bara och "tuggar".
Då återstår bara att dra ur kontakten i väggen.
Så håller det på. Hur skall jag komma ur detta dilemma?
Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 24 september, 2009 - 23:07: |
Det låter mer som datortrassel än Disgentrassel. Jag har ingen lösning på detta (man får nog titta på datorn på plats för att kunna lösa det), men skulle Disgen eller något annat program inte svara, så kan du ta ihjäl det med Aktivitetshanteraren utan att behöva starta om datorn.
1) Tryck Control-Alt-Delete.
2) Välj Starta Aktivitetshanteraren.
3) Gå till fliken Program.
4) Leta rätt på Disgen i listan, markera, och tryck på knappen Avsluta aktivitet.
Hjälper inte det, gå då till fliken Processer, leta rätt på disgen.exe i listan, markera, och tryck Avsluta process.
Jag låter själv datorn sova över natten med Disgen och hundra andra program igång samtidigt, och det fungerar bra, så jag är rätt säker på att disgen klarar den hanteringen i sig.
Av Alf Christophersen (M00919) Fredagen den 25 september, 2009 - 00:00: |
I en tidligere versjon av Windows skjedde slikt med hvilket som helst program om jeg hadde aktivert at disken skulle også slåes av etter en viss tid.
Var kun mulig å vekke til live med restart av hele PC.