Av Bengt Holm Lördagen den 17 februari, 2007 - 19:21: |
Jag har hittat ett antal problem i Disgen (jag har 8.1b med den senaste uppdateringen av språkfilerna inlagd) som jag behöver hjälp med. Jag vet inte om det är handhavande-problem eller brister i programmet. Det kanske rent av är kända problem som kommer att åtgärdas. I så fall
vore jag tacksam att få information om det eller om hur jag kan komma runt problemen.
A). Men först en fråga. Vad menas med upprepade personer? Begreppet används dels när man ska bygga en stamtavla dels när man gör inställning för utskrift av stamtavla i tabellform. I ingetdera fallet begriper jag vad som menas med 'upprepade personer'. (Har förgäves letat i både manualen och i hjälpfönsterna i Disgen utan att hitta en förklaring till begreppet). I fallet med att bygga en stamtavla har jag inte sett några problem eftersom jag inte skriver ut dessa tavlor, utan det är när jag ska göra utskrift av stamtavla i tabellform.
B) När jag gör inställningar för stamtavlor, i menyrutan 'ändra notiser för upprepade personer', tar jag bort samtliga notiser, d.v.s. inga notiser skrivs ut. När jag sedan skrev ut en stamtavla för en man som levde på 1700-talet, förekom det på 1800-talet att två systrar i rakt nedstigande led från huvudpersonen för tavlan, var gifta med samma man (fastän i tur och ordning). Då kom mannen med två gånger med samtliga sina notiser (eftersom det var många var det väldigt irriterande).
När jag sedan gjorde en stamtavla med en av mannens anor som huvudperson, då kom systrarnas föräldrar med alla sina notiser med två gånger i mannens tabell trots att jag i 'Inställningar för stamtavlor' angett i rutan 'Notiser för upprepade personer' att inga notiser ska skrivas ut. Jag testade också att skriva ut en stamtavla med en person på kvinnosidan som huvudperson men då upprepades mannens samtliga notiser i vars och ens av systrarnas tabell.
Hur kan jag undvika dessa dubbleringar?
C). Jag har också hittat ett annat problem. Vid utskriften av stamtavlan begär jag att hänvisning ska ske till sidnummer, men vid mina utskrifter blir det alltid hänvisningar till tabellnummer. Fel i programmet eller handhavandefel?
D). När jag skriver in en fotnot till en notis, och sedan tar bort den från den första notisen (kopierar den och gör delete) och lägger in den i en annan notis (klistrar in den) så stannar notissiffran kvar på den förstnämnda notisen även efter att jag har stängt Disgen. Enda sättet att få bort den kvardröjande siffran har varit att ta bort den första notisen helt och skapa en ny identiskt lika notis. Handhavandefel eller programfel?
Av Kristian Jerméus Söndagen den 18 februari, 2007 - 11:32: |
Vad jag förstår så får man gå igenom dubbletter själv genom söklistan. Det är mycket jobb och jag önskar att Disgen kunde ha samma funktion som t.ex. Gramps som finns till Linux, där datorn söker efter dubbletter och rankar alla dubbletter från 1 till 5, där 5 innebär samma namn, ort, födelse, död m.m. och 1 att bara namnet är samma.
Skulle inte detta kunna vara en funktion i Disgen?
Jag har exporterat från Disgen via Gedcom-formatet till Gramps bara för att kolla efter dubbletter.
Av Carl-Göran Backgård Söndagen den 18 februari, 2007 - 13:43: |
Upprepade personer är en term som DIS valt att använda om personer som i en stamtavla är ättlingar på mer än ett sätt till probanden. I de vanliga läroböckerna i släktforskning verkar det inte finnas någon term för detta. Att det finns sådana personer beror naturligtvis på att två av ättlingarna bildat familj och fått barn tillsammans.
Handledningen för Disgen vill inte vara en lärobok i släktforskning, men i avsnittet "Och nu till tavlorna..." finns det en ruta som förklarar Anförlust (som ju är ett begrepp i en antavla) och i korthet också nämner att samma situation uppstår i en stamtavla.
Jag håller med dig om att det är irriterande att få samma långa text upprepad som i de fall du beskriver i B). Även om föräldrarna till definitionens upprepade ättlingar bara härstammar på ett sätt från probanden, så blir de ju ändå upprepade i stamtavlan. Det finns kanske skäl att ändra på definitionen.
När det gäller hänvisning till sidnummer kan jag bara hålla med dig om att det inte hjälper att göra den inställningen. Det blir hänvisning till tabell i alla fall.
Även felet med fotnoten kan jag bekräfta. Jag felanmäler dessa båda.
Av Marianne Munktell (M06185) Söndagen den 18 februari, 2007 - 18:01: |
Bengt!
Angående fråga D så undrar jag om du har raderat texten i själva fotnoten genom att markera texten och trycka på delete? Då brukar det bli kvar "tomma" mellanslag. Detta åtgärdas genom att ha markören i början av den tomma fotnoten och trycka på delete-knappen för att få bort dem.
Av Bengt Holm Söndagen den 18 februari, 2007 - 19:33: |
Hej Marianne!
Jo, jag har tänkt på det. Jag brukar alltid göra som Du beskriver, men det hjälper inte.