Hitta alla sammanlänkade?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: Hitta alla sammanlänkade?
Av C-G Magnusson Torsdagen den 1 mars, 2007 - 21:31:

Funderar på om jag eventuellt ska ta bort olänkade personer ur min databas. Undrar om någon har tips på hur man kan söka fram alla som "sitter ihop" för att exportera/flytta, eller om man går andra vägen och flyttar alla olänkade? Dock kan det finnas flera kluster av sammanlänkade personer där klustren ej är länkade ...

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 1 mars, 2007 - 22:12:

Olänkade personer.
Om Du med olänkade personer avser personer som ej tillhör släkten har jag ett förslag.
Kör fram stukturen till en antavla på all generationer, högerklicka på den skapade strukturen, skapa en söklista på de personer som ingår i antavlan, högerklicka i söklistan, utöka söklistan med alla som är släkt. Flytta dem som finns i söklistan till en ny flock. Nu borde de som är kvar icke vara släkt.
Innan Du gör det här experimentet kopiera Dg8data och kör en test i den kopian.

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 1 mars, 2007 - 23:21:

C-G, söker du s.k. löshästar utan någon relation alls, dvs. som helt saknar koppling till någon anhörig? I så fall hittar du dem genom att använda Statistik - Orelaterade personer.
Men om du har små länkade familjer som är fristående från en större släktsamling fungerar inte det.

Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851

Av Ove Billing, m00895 Fredagen den 2 mars, 2007 - 00:28:

Jag har skrivit en del om detta och mycket annat matnyttigt, ursprungligen i DIS SYD:s skrift DISkutabelt. Nu finns det mesta på deras hemsida, www.dis-syd.se, under Rubriken Hjälp till medlemmar>Disgen. Leta upp stycket om Lösa förbindelser. Samma stycke (nästan) finns också i manualen för Disgen 8, sid 74 eller 77, beroende på utgåva.

Av Niklas Lundin Fredagen den 2 mars, 2007 - 02:57:

Bra tips där Ove, men jag tycker ändå att Disgen (med någon knapptryckning) borde kunna finna lösa familjer.

Niklas

Av Eva Dahlberg Fredagen den 2 mars, 2007 - 07:06:

Niklas, har du förslag på hur det skulle kunna låta sig göras?

Hälsningar,
Eva


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: