Arkiverade (äldre) inlägg fram till 2 april, 2007

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Artikelserien - "Lär dig mer om DISGEN 8": Diskulogen 75: Del 16 - Så gör du utdrag: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 2 april, 2007
Av Bengt Sandgren Måndagen den 26 mars, 2007 - 15:49:

Det var en bra artikel som fyller ett behov jag haft.

Jag har valt att göra en egen utdragsbeskrivning. Den fungerar bra första gången jag gör utdraget. Om jag däremot sparar beskrivningen, startar om Disgen, laddar beskrivningen, gör utdrag så upprepas varje person 3 gånger.

Jag kör under WinXPH SP2. Trodde att det var maskinfel men det upprepas likadant i min bärbara.

Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 27 mars, 2007 - 09:29:

M;ärkligt. Sänd gärna utdragsbeskrivningsfilen till mig så kan jag testa.
Hälsn Sten-Sture

Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 27 mars, 2007 - 22:54:

Bengt, nu har jag tittat å utdragsfilen du sände. Två viktiga saker att tänka på:
1)Så här står det i hjälpfilen: "Utdragsfunktionen är generell och flexibel. Den bygger på ett fåtal regler enligt följande.
"Multiplicering" av utdragsrader. Det betyder att om man exempelvis väljer en persons namn och alla dess händelser så kommer det att skapas en utdragsrad för varje händelse, med den händelsens uppgifter men med samma namn.
Du har flera händelser för vissa personer. --> alltså upprepade personer, visserligen ibland med tom källa.
2) Sätt dit ett !-tecken, dvs sätt en bock för obligatoriskt på "Källor ur alla händelser".
-----------------
Sen har den en extra "Källor ur alla händelser" på slutet, ta bort den tycker jag.

(Tyvärr är det lite svårt att kopiera in utdragsfilen här i texten). Om någon undrar hur filen ser ut, så fråga Bengt, så kanske han kan sända över den.

Av C-G Magnusson Onsdagen den 28 mars, 2007 - 10:03:

Finns det någon sida på DIS sajt där man kan utbyta utdragsfiler (och se exempel på resultatet)?

Av runar Hortlund Torsdagen den 29 mars, 2007 - 08:17:

Skriv ett mail till mig så ska jag skicka dig prov på utdragsfiler och ett litet program för att söka dubblerade personer

Av C-G Magnusson Torsdagen den 29 mars, 2007 - 08:37:

Det tycks inte finns någon sådan sida så jag föreslår att en sådan läggs upp, där man kan lägga upp utdragsfiler med exempel på hur resultatet blev. Har DIS funderat på en Wiki för sådant?

Mejl skickat, Runar, tack.

Av Berit Palagyi Måndagen den 2 april, 2007 - 10:46:

Först ett stort tack till de, som skriver ”Lär dig mer om Disgen 8”. Varje avsnitt är mycket lärorikt och jag skulle tro att alla ( kanske förutom faddrarna ) lär sig något nytt.
Då jag för sex år sedan forskade ” åt fel håll”, d.v.s. från ff f och ff m ner till dags dato, ville jag ha olika dagsaktuella utdrag. Utan erfarenhet och kunskap försökte jag snickra ihop tre utdrag. Efter många tester och klickande på Granska – Avbryt – Granska –Avbryt o.s.v. där det ibland blev alldeles tokigt, fick jag till slut ihop utdragen efter mycket lång tid. Det blev relativt bra, men riktigt nöjd var jag inte. Men det fick duga. Därför blev jag mycket glad över lektionerna om Utdrag, särskilt om exporten till Exell. Avslutningsvis ombads vi medlemmar att berätta vad vi tycker och berätta om egna utdrag. Vet ej om mina utdrag är av intresse, men följande utdrag försökte jag få ihop.

Utdrag nr 1: Byggd på Efternamn, Förnamn, Adress, gift/sambo med, Efternamn, Förnamn, Min egen sortering (=specialnotis), Flk. Dessutom ville jag ha hängande utdrag för varje person.
Detta lyckades efter mycket besvär, men den blev omfattande, bl.a. därför att om en person var skild och gift flera gånger. Kunde kanske tagit bort ”gift/sambo med” men det är ju födelsenamnet som kommer med och det är det aktuella efternamnet jag ville ha. Skulle gärna önskat ta bort ”dubletter”. Det kan jag nu via Exell

Utdrag nr 2: Byggd på adresser: Adress (skrivit in adresser som Stad – postnummer- tel.nr. Om det var föräldrarnas adress, skrevs detta också in som ”Föräldrar”.
Detta lyckades riktigt bra, så jag fick adress-notisen på en rad och därunder med indrag alla som bodde på denna adress. (Detta utdrag är bra, då man är ute och reser och kommer till en plats: man ser direkt om man har ”släktingar där!!!!)

Utdrag nr 3: Byggd på födelsedag. Födelsedag – Födelseår - Efternamn – Specialnotis – Flk - gift med – Adress
Lyckade ganska så bra, med adressen indragen på rad två. MEN
A/ om det ev. finns flera adressnotiser, t.ex. bostad-, arbets- och e.post-adress kommer personen med tre gånger. B/ är personen gift flera gånger kommer personen med lika många gånger.
C/ är adressen lång, så den inte ryms på en rad, t.ex. amerikanska adresser, så lyckades jag inte få den tredje raden indragen.
Exell kommer att lösa dessa problem.

Stort tack för ”Lär dig mer om Disgen 8”

Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 2 april, 2007 - 11:39:

Berit! tack för din uppskattning. Tyvärr går det (tydligen) inte att skriva ut utdragspecifikationen så att man dela med sig åt andra om man fått ihop något fiffigt.
Ja, Excel är mycket användbart för att vrida och vända på resultatet från Disgen.
Har du provat att använda filter?
Hälsn Sten-Sture

Av Berit Palagyi Måndagen den 2 april, 2007 - 19:29:

Hej. Filter har jag inte satt mig in i och vet faktiskt inte vad det är eller hur det fungerar.

Som ganska elementär användare av dator, så ser jag två möjligheter att dela med sig av utdragsspecifikation. Om dessa är genomförbara vet jag inte.
1/ Om man vill lägga ner litet tid, så kan man ju skriva ner utdragsspecifikationen i ett Word-dokument och skicka det som fil.
2/ Tag en kopia av fönstret Utdragsbeskrivning (ALT+PrintScreen) - klistra in det i ett Word-dokument. Får man inte med hela specifikationen, får man väl rulla ner den och ta en ny bild och klistra in. Kan sedan skicka Word-dokumentet som fil.
Har jag fattat det riktigt tro?

Av C-G Magnusson Måndagen den 2 april, 2007 - 20:35:

Vet inte om jag missuppfattat saken, men visst kan man spara utdrag som UDR-filer (vanliga text-filer)? Se exempel på innehåll nedan ...

[Extract]
Count=6
[E0]
Type=E
Required=1
AppliesTo=H
[E1]
Type=S
Required=0
AppliesTo=H
Text=', '
[E2]