Uppdatering till 8.1d

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Uppdatering till 8.1d
Här diskuterar vi uppdatering till version 8.1d från version 8.1b.

Av Hans Malmström Fredagen den 11 januari, 2008 - 17:43:

Jag har köpt 8.1e och då måste man ju avinstallera tidigare versioner. Men det går inte.När jag klickar på avinstallera kommer det upp en ruta där det står:Kan ej öppna filen INSTALL.LOG. Har installerat om den gamla versionen men det hjälper inte.Kan man radera det manuellt?

Av Ingvar Kärrdahl Fredagen den 11 januari, 2008 - 22:05:

Svar till Hans
Ring mig vid lämpligt tillfälle. Tfn-nr finns i Diskulogen.

Av Ove Billing, m895 Söndagen den 13 januari, 2008 - 22:23:

Det har ju sagts att man bör installera Dg8Data under All users/AllaAnv. Vad är skälet till detta?
För mig som Vista-användare blir det komplikationer med sådant som ligger utanför mig som användare. Det blir extra steg av behörighetsskäl åtminstone med mitt program, Acronis True Image. Jag har provat att lägga en av mina databaser under mitt namn och det ser inte ut att ställa till några problem i Disgen vad jag kan se vid en hastig koll. Kan jag fortsätta?

Av Olle Fåk Måndagen den 14 januari, 2008 - 19:41:

Hej Ove!
Det främsta och viktigaste skälet är att på Windows XP och Vista så får man inga problem med behörighet för någon användare om man placerar Dg8Data där. Är du ensam användare och vet vad du gör så kan du placera mappen nästan var som helst.

Av Hans Malmström Onsdagen den 16 januari, 2008 - 11:21:

Hej Ingvar Kärrdahl,
Jag har löst mitt problem.
Tack ändå.
MVH Hans Malmström

Av Gun Sahlin Fredagen den 8 februari, 2008 - 10:31:

Jag har uppgraderat 8.1b till 8.1d. Nu vill programmet inte hämta psd-filer scannade i Photoshop Limited Edition från Dg pic. Bilden blir blank när jag försöker hämta till notiser. Jag har försökt med markering på Bildfiler och Alla filer.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Fredagen den 8 februari, 2008 - 17:35:

Hej Gun!
Ja, du har nog inget annat att göra än att spara filen i ett annat format, ett format som DISGEN eccepterar och med den komprimering du önskar. Se Handledningen under Porträtt och bilder. Sidan 25 i 2001-2005 års upplage.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 16 februari, 2008 - 12:55:

Uppdateringar av Disgen.
Jag som fadder får ofta frågan har man skall göra med all Disgen program som finns registrerade i Windows "Lägg till och ta bort program"
Man har uppdaterat Disgen ett antal gånger och varje gång fått det registrerat som en ny installation med markeringen hur stort utrymme de olika versionerna tar.
Det måste vara ett fel i Disgens uppdatering att man registerar det som en installation när det bara är en uppdatering av ett program som redan är installerat.
Vid uppdateringen av Disgen får man en fråga om man vill spara den gamla versionen av programmer i mappen Backup. Denna funktion är förmärkt varför de flesta nog använder den helt i onödan för det är här man tar extra utrymme helt i onödan. Ändra default till NO.

Av Daniel Berglund Söndagen den 17 februari, 2008 - 20:26:

Håller med. Till nästa version av DISGEN byter vi nog ut installationsprogrammet och då är det läge att ordna upp den här sortens frågor.

Av Lennart Ekström Fredagen den 7 mars, 2008 - 16:44:

Jag har sedan 8.1d kom denna versionen installerad på datorn. När jag tittade i kontrollpanelen över vilka program som var installerade så ligger följande DISprogram
8.0 (234,88 MB)
8.0d (84,88 MB)
8.1 (84,88 MB)
8.1a (297 MB)
8.1b (320 MB)
8.1d (255 MB)

Behövs verkligen alla dessa. När man uppdaterar skriver inte det uppdaterade programet över och tar bort det gamla?

Kan jag kast något? Räknar man ihop MB så är det ju 1.2 GB, men man kan kanske inte räkna så.

//Lennart

Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 8 mars, 2008 - 09:33:

Rätt Lennart det gamla programmet byts ut så de här markeringarna är falska. Det är ett fel som Disgen gör att markera det som en installation. Så gör inget åt detta, skall inte tas bort.
En annan sak att tänka på är att inte spara det gamla programmet vid uppdatering som installationen föreslår för då sparas den gamla koden i katalogen "Backup" helt i onödan.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: