Installation av version 8.1d

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Installation av version 8.1d
Här diskuterar vi installation av version 8.1d från CD-skiva.

Av Kurt Larsson Torsdagen den 26 april, 2007 - 17:23:

Jag och min fru Solveig har fått DISGEN 8.1d i
present från våra barn och jag har försökt in-stallera programmet i Vista Home Premium utan
framgång.
Är det möjligt? Tacksam för hjälp.

Kurt

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 26 april, 2007 - 18:13:

DISGEN är inte helt klar för VISTA. Gåin på DIS hemsida http://www.dis.se/dgeindex.htm och läs kommentarerna under länken
Om du har DG8
- Senaste uppda-
tering 07-04-04
Tips och råd

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 26 april, 2007 - 21:46:

Hej Kurt!
Det har varit många inlägg här om problemen med Vista men det går att installera. Du kan söka här under forum 3 på Vista och se diskutionen.
Se till att installera programmet som Admin och kör det under Admin.
Om det inte går tag kontakt med en fadder som kanske kan hjälpa dej.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Fredagen den 3 oktober, 2008 - 17:57:

Installera flera DISGEN.
Jag har för mig att jag läst någonstans att man kan installera flera upplagor av DISGEN. Man kan då köra ex. 2 st med varsin datamapp aktiv. Hittar inte detta nu och kan inte få det att fungera. Någon som vet?

Av Daniel Berglund Fredagen den 3 oktober, 2008 - 19:23:

Det går inte att starta två exemplar av Disgen samtidigt även om de är installerade i skilda upplagor. Det enda du vinner med att installera två upplagor är att var och en kommer att komma ihåg sin egen senaste använda datamapp, om du förstår vad jag menar.

(Jag är inte säker men möjligen kan man gå runt detta genom att köra fjärrskrivbord till sin egen maskin...)

Av Kjell Weber Fredagen den 3 oktober, 2008 - 19:27:

Gunnar.
Det räcker att ha en Disgen, men du kan ha fler datamappar om du behöver det. Du växlar mellan datamapparna under Inställningar - Systemet - Ändra.

Av Alf Christophersen (M00919) Fredagen den 3 oktober, 2008 - 20:10:

Så lenge dere bruker Flashfiler så tror jeg Disgen vil krasje i det siste tilfellet med å åpne via remote skrivebord på egen maskin.

Flashfiler internt er ikke-reentrant som det heter og vil krasje fordi den forsøker å åpne sin egen ressurs på nytt.

Hadde det i stedet vært en databaseserver installert burde denne løsninngen kunne gått.

(Har samme aktuelle problem med FF2 og ActiCalc32 og ActiReg_view :-( Der blir løsningen å starte en servermodul om denne ikke er aktiv, ved oppstart av programmet.)

Av Gunnar Jonsson (M00707) Lördagen den 4 oktober, 2008 - 10:23:

Jo jag vet att man kan ändra datamapp under inställningar-systemet. Problemet för mig är att jag vill kunna kolla uppgifter i en datamapp samtidigt som jag jobbar i en annan. Jag har nu löst det med en html-export som jag kan kolla i.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: