Av Lars-Erik Åström Onsdagen den 11 april, 2007 - 14:45: |
Jag kör Dg8.1d (men har också DGVisa installerat). Windows XP Professional.
När jag höll på med sökfunktionen i DG8.1d blev det strömavbrott i huset.
När jag sedan startade datorn och Dg igen fungerar inte Sök-->Personer. Den funktionen hittar numera aldrig någon person, och när jag klickar OK på informationsrutan "Inga personer har hittats, därför kan ingen söklista skapas" får jag en felmeddelanderuta med feltext från Disgen "Error creating table", samt uppmaning att genom knapptryck skapa en fil med intern programinformation för programmerarens felsökning samt kontakta en fadder.
På försök övergick jag till en färsk backup av Dg8Data, men felet kvarstod.
Jag antog då att själva Disgen-programmet är skadat och började fundera på av- och återinstallation från Dg8.0-skivan + uppdateringar.
Men jag provade den andra Disgenversionen som jag har installerad, DgVisa. Även den arbetar med samma Dg8Data. Och även då kvarstod felet på samma sätt.
Därav slöt jag mig till att det blivit fel på någon/några filer som bägge installerade Disgen-programmen använder, och som behövs för sökfunktionen. Någon som vet hur sökfunktionen jobbar och kan tipsa om hur jag kan göra för att byta de skadade filerna?
Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 11 april, 2007 - 14:52: |
Prova med att återskapa sökfilerna. Gå till Verktyg/Sökindex och markera Efternamn och förnamn och tryck på Skapa (ev återskapa).
Av Lars-Erik Åström Onsdagen den 11 april, 2007 - 19:06: |
Tack för tipset, men det funkade tyvärr inte helt i mitt fall. Sökning funkar nu när jag söker med den där rutan "Välj person" som kommer när Dg startas. Den med flikarna "Bland senaste", "Med nummer" och "Sökning".
Men sökningen från DG:s "grundfönster", det med rubriken typ "Disgen 8.1d" och rullgardins-menyn "Sök" utlöser fortfarande felet när jag kör Sök --> Personer, antingen jag där söker med Villkor-flikarna eller med Individnummer-fliken.
Det är vackert så att jag nu, efter ditt tips, över huvud taget kan söka, men det vore ju kul om även sökningen från "grundfönstret" funkade.
Av Åke A Källstrand Tisdagen den 1 januari, 2008 - 20:21: |
Jag har precis råkat ut för exakt samma fel som Lars-Erik Åström ovan. Men i mitt fall fungerar ingen av sökmetoderna. Bara "bland senaste" och "med nummer" går att använda. Har även provat tipset från Sten-Sture ovan. Vad göra?
M 12410
Av Daniel Berglund Tisdagen den 1 januari, 2008 - 23:59: |
Börja med att variera Sten-Stures tips genom att gå till Verktyg/Sökindex och ta bort samtliga, så får vi se om det har någon effekt...
Av Daniel Berglund Onsdagen den 2 januari, 2008 - 00:10: |
Hmm, vänta, det blir alltså så även för dig att när jag klickar OK på informationsrutan "Inga personer har hittats, därför kan ingen söklista skapas" får jag en felmeddelanderuta med feltext från Disgen "Error creating table", samt uppmaning att genom knapptryck skapa en fil med intern programinformation för programmerarens felsökning samt kontakta en fadder.
I så fall skulle jag vilja se den filen med intern programinformation. Kan du emaila den?
Av Ingvar Kärrdahl Onsdagen den 2 januari, 2008 - 00:12: |
Svar till Åke
Om Daniels förslag inte heller hjälper så kan du försöka med nedanstående felsökning.
Det här är troligtvis ett fel som uppstått i din dator orsakat av t.ex. ett strömavbrott. Jag ska ge dig några tips på hur du kan felsöka och rätta till felet. Tyvärr kan jag inte lova eller garantera att det löser ditt problem.
Felet, alt 1, kan finnas i din installation av Disgenprogrammet. I så fall är det fullständig avinstallation och ominstallation som är lösningen. Felet, alt 2, kan ligga i din databas och då måste du hitta det Det kan också vara fel i båda, alt 1+2.
- Börja med att ta en säkerhetskopia som du namnger med dagens datum.
Nu bestämmer du själv om du väljer att börja med alt 1 eller 2.
Här får du mitt förslag på alt 2:
- Kör: Verktyg - Kontrollera Disgens filer
- Kontrollera om felet kvarstår
Felet kvar:
- Kör in senaste säkerhetskopia där du är säker på att allt fungerade
Felet kvar:
- Kör in en ännu äldre säkerhetskopia
Felet kvar:
- Avinstallera programmet via Kontrollpanelen. Radera sedan mappen C:/Dis/Disgen8. Byt namn på datamappen, Dg8Data, till t.ex: Dg8Data_old
- Gör en nyinstallation av Disgen
- Kontrollera om Disgen fungerar
- Om JA – Kör in senaste säkerhetskopia där du är säker på att allt fungerade
Om felet är borta så finns det i dina data och har uppstått efter det datum du har på den aktuella säkerhetskopian.
- Meddela här på forum att det är löst
Om felet fortfarande kvarstår så finns det troligen i din datamapp och kan ha hängt med länge utan att du observerat det.
- Kontakta mig – e-adress och tel-nr finns under faddrar.
Av Daniel Berglund Onsdagen den 2 januari, 2008 - 00:33: |
Fast försök gärna få fram den nyssnämnda "buggfilen" först, så kanske vi kan fixa problemet i DISGEN också. Även om det är trasiga filer (vilket jag hoppas att det inte är!) så borde DISGEN hantera detta bättre.
Den röda felrutan ska aldrig komma upp, helt enkelt.
Av Åke A Källstrand Onsdagen den 2 januari, 2008 - 10:10: |
Tack för snabb och utförlig information. Provade Daniels tips och nu fungerar: "Sök - personer".
Men fortfarande inte: "Välj person - sökning". Då får jag upp röda varningsfönstret. Buggfil skickad till Daniel. Ingvars utförliga instruktion har jag ännu inte provat.
M 12410
Av Daniel Berglund Torsdagen den 3 januari, 2008 - 21:02: |
Om någon annan har eller skulle få Åkes problem, så hjälper det att ta bort filen ShortSkl.ffd från arkivmappen. Det får man göra med Explorer så man får vara försiktig.
DISGEN ska ju inte krascha när sådant här inträffar, så det får vi fixa till nästa version.
Av Inger Amnefelt M10065 Lördagen den 17 oktober, 2009 - 21:39: |
Gör man en sökning mot DISBYT och står i Giftas fältet så får man fram att Felmeddelande att flockfilen är skadad. Avbryter man så avslutas programmet , med Fortsätt så går det bra att fortsätta. Kontroll av flockfiler ger inga fel.
Detta måste vara en bugg i 8.2.
Om man gör samma sak i 8.1d så får man fram ett tomt sökfönster.
Det är väl så programmet bör göra.
Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 18 oktober, 2009 - 22:50: |
Riktigt, det är en bugg. Jag gör en felrapport...