Importera Html-filer till Disgen.

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: Importera Html-filer till Disgen.
Av Per Mårtensson Måndagen den 16 april, 2007 - 19:49:

Hej.
Min släktforskning har försvunnit från en krånglande dator och säkerhets disketterna har skadats.
Kan jag läsa in html filer för de har jag kvar.
Snälla hjälp mig.

Av C-G Magnusson Måndagen den 16 april, 2007 - 20:09:

Inte utan vidare. Man måste nog skriva ett särskilt program för det och frågan är hur fullständigt resultatet blir. Anders Bergs sökmotor tolkar ex utskrifter från Disgen så han har gjort en del av jobbet, men sedan ska informationen skrivas i en form så att Disgen kan läsa det igen ... Jag gissar att det blir enklare att skriva in allt för hand. Beklagar.

Är verkligen alla disketter ohjälpligt skadade?

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 16 april, 2007 - 20:42:

Säkerhetskopior på diskett.
Ett tips till dem som tar säkerhetskopior på diskett. Kontrollera att disketten fungerar genom att kopiera Dg8data och testa återläsning av säkerhetskopian i kopian på Dg8data. Läs aldrig ner säkerhetskopian i ordinarie Dg8data om man inte är hundra på att att säkerhetskopian fungerar.

Av Anders Berg Tisdagen den 17 april, 2007 - 10:42:

Jag har möjlighet att läsa vissa av Disgens html-filer och skapa tabellerad information (som i Personsökaren). Jag kan också översätta detta till läsbar form för Disgen. Hör av dig till min mail, Per, så kanske jag kan hjälpa dig till en del. Det blir en väldigt begränsad överföring, eftersom bara basinformation som namn, född och död följer med och alla kopplingar mellan personer måste göras för hand efteråt. Dina htmlfiler måste också vara skapade av Disgen 8 eller senare.

Mvh
Anders
M01397

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: