Arkiverade (äldre) inlägg fram till 14 april, 2007

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Uppdatering till 8.1d: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 14 april, 2007
Av Roland Ek Lördagen den 7 april, 2007 - 10:49:

Tack Daniel!

Efter länkbyte fungerar Dispos i samtliga operativsystem! Med EN inloggning! Har vi inte haft detta problem tidigare......

Externt fönster var redan ikryssat.

Problemet med att orterna skiver över varandra i kartan beror väl på att koordinaterna "ärvs" av överliggande ort? Så egentligen är det ens eget fel? Man är för lat att ta reda på den exakta positionen och ändra till denna då man lägger till en ny underliggande gård.

Alternativet blir utan position och då hamnar gården i Lat. 0 Long. 0! D.v.s. Vid ekvatorn! Under redigera kartor finns det en bock med vilken man kan nollställa koordinaterna för orten. Men då ser det konstigt ut vid t.ex. "Fyll kartan med information från söklista" Alla nollade orter ger upphov till en linje söderut!

Roland

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Lördagen den 7 april, 2007 - 13:33:

Svar till Ingegerd Hortlund

Tack för att du upptäckt detta fel! Jag antar att du syftar på ”Samdsjö kbfd (F)” i Nässjö kommun. (Korrekt stavning är: ”Sandsjö kbfd (F)”) Det är ju tråkigt att du inte hittade felet tidigare eftersom det varit enkelt att rätta stavningen i samband med den nu genomförda uppdateringen av ortsdatan.

Uppenbarligen har ”någon” tryckt på fel tangent. Jag gick tillbaka till ver. 8.0 från år 2000 och redan där fanns detta fel. Det här är ett bra exempel på hur svårt det är att upptäcka även de enklaste fel i ett program. Varken du, jag eller någon annan har sett det här felet under de sju år som det funnits. Jag lägger in det som en felrapport inför kommande uppdateringar.

Du kan givetvis utan problem göra rättelsen i ditt eget program.

Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 7 april, 2007 - 15:34:

Søkte på Sandsjö i min database og fant både Sandsjö og Samdsjö :-)

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 7 april, 2007 - 19:57:

Orternas kordinater.
Hej Roland, För att inte få orter utan kordinater, som vi fick de första versionerna med kartor, så lägger programmet in kyrkans kordinater på underliggande nyinlagda orter. Så de nya orterna hamnar på kyrktaket om man inte lägger in de korrekta kordinaterna.

Av Stig Frödeby Lördagen den 7 april, 2007 - 22:16:

Hej,

Någon som fått felmeddelande om att installation av inte fullföljs pga det inte går att uppdatera Disgen.cnt filen?

Har 8.1b som bas för uppdatering.

Vad är det som är fel? Kör Win XP Pro.

M v h
Stig

Av Lars Skillius Söndagen den 8 april, 2007 - 07:53:

Uppdateringen till 8.1d gick bra och låter sig lätt kontrolleras genom att gå in på Hjälp > Om Disgen, där den aktuella versionen framgår.

Men om den därpå följande uppdateringen av Disgen-orterna lyckades vet jag inte. Skillnaden jämfört med tidigare är nämligen inte omedelbar eller påtaglig. Hur kontrollerar jag att också ortsuppdateringen genomfördes korrekt?

Av Sven-Erik Dahlgren Lördagen den 14 april, 2007 - 09:31:

Jag har hämtat uppdateringsfilen 8.1d och installerat den. Fortsätter med att försöka hämta hem filen placeupdate 20070208 men dialogrutan Filhämtning visas inte, jag får en specifikation på vad filen innehåller ! ??

Av Gunnar Jonsson (M00707) Lördagen den 14 april, 2007 - 10:28:

Mystiskt. Högerklicka istället på placeupdate_20070208.upd och välj "Spara mål som" så fungerar det.

Av Åke Bjurström Lördagen den 14 april, 2007 - 17:24:

Jag har nyligen uppdaterat från 8.0c till 8.1d och allt verkar fungera normalt.
En fråga dock; senaste säkerhetskopian i 8.0c innehöll 3.268.902 bytes.
Därefter har jag lagt in ett fåtal nya uppgifter och först säkerhetskopian i 8.1d innehåller 2.446 kb.
Är allt som det ska undrar en med begränsad datorvana.
Mvh Åke

Av Sven-Erik Dahlgren Lördagen den 14 april, 2007 - 17:46:

Det fungerade med att högerklicka!