Sortering i söklistan

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Sortering i söklistan

Av Per Schröder Fredagen den 27 april, 2007 - 10:44:

Eva!
Det funkar ju inte särskilt bra. Om jag har en Anna Olivia Ingeborg så kanske hon finns som Anna Olivia Ingeborg* och om jag då sorterar på tilltalsnamn kommer Anna Olivia Ingeborg* flera hundra rader ifrån Anna Olivia Ingeborg.

Dubblettkontrollen har jag kört nån enstaka gång - men det funkar ju inte när man inte har något efternamn.

Av Eva Dahlberg Fredagen den 27 april, 2007 - 11:18:

Per, det var ju ungefär som jag angav - du tappar de du vet har ett tilltalsnamn som är andra/tredje namn, men kan du inte begränsa databassökningen till de födda efter 1870 eller något annat lämpligt årtal och använda födelsedatum i alla fall? Tilltalsnamn vet du ju sällan i äldre material.

Jag förstår ditt önskemål om en ändring av Disgen (har du anmält det till en fadder?), men vi försöker föreslå alternativa sökningmöjligheter i nuvarande program. Annars får du testa att göra de sökningarna i ett annat program (Min Släkt - med en gedcom-överföring - rapporten Dubbletter ger en del men för många misstänkta dubbletter).

Hälsningar,
Eva

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Fredagen den 27 april, 2007 - 13:57:

Svar till Per Schröder

Du har helt rätt när du påpekar att asterisken ”*” stör sorteringsordningen. Inte heller de goda råd som du hittills fått och som i alla andra avseenden är mycket bra, eliminerar felet/problemet med stjärnan.
Detta problem med * efter tilltalsnamnet är helt klart att betrakta som orsak till att sorteringsordningen störs och ger ett antal oönskade effekter.
Felet är inrapporterat och kommer att behandlas.

Av Bernth Lindfors Söndagen den 1 november, 2009 - 20:03:

Hej !
Medlemmen kör 8.2 och har fyra flockar. Om han väljer en flock och skapar en söklista så går det inte att sortera i söklistan. Det blir alltid Flk:Ind som blir i sorteringsordning oavsett vilken kolumn han försöker sortera.

Av Ove Billing Söndagen den 1 november, 2009 - 20:17:

Hej Bernth!
Hoppas allt är väl med dig?!
En egenhet med Disgens söklista är att man inte skall markera rubriken utan första posten i den kolumn vill ha sorterad efter. Kolla först att han gjort rätt på den punkten. Funkar perfekt i min 8.2.

Av Bernth Lindfors Söndagen den 1 november, 2009 - 20:28:

Hej Ove!
Ja tack, men hösten är på väg.
Det spelar ingen roll i vilken kolumn eller var i kolumnen jag ställer mig. Markören återgår till översta läget i Flk:Ind med den kolumnen sorterad. Utan flockar fungerar sorteringen perfekt i min egen mapp men alltså inte i andra mappen med medlemmens flockar.

Av Bernth Lindfors Söndagen den 1 november, 2009 - 23:13:

Hej igen !
Efter otaliga försök att sortera söklistor från flockar med avbrott och omstart av såväl Disgen som dator så fungerar plötsligt sorteringen av flockar. Det går nu inte att återskapa problemet igen.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: