Av Lill Tellander Söndagen den 2 maj, 2004 - 15:50: |
Jag skulle vilja ha en utskrift på de källhänvisningar jag har angivit vid inmatning av personer. Jag vill att källan skall anges endast en gång (ex vis Reslöv C:1), annars blir utskriften säkert 1000 sidor. Jag vill alltså ha en lista på alla källor jag har i min forskning. Är det någon som vet hur man skall göra? Verktyget "redigera källor och citat" använder jag inte eftersom jag inte begriper det.
Tacksam för hjälp!
Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 2 maj, 2004 - 16:57: |
Jag kan bara en lite omfattande metod som kräver att du kan göra ett eget sk Utdrag (se utskriftmenyn). Sen tittar man på filen FlkReg.rgu under DgTmp i Dg8Data-katalogen med hjälp av Excel, där man kopplar på filterknappen. Då kan du alla olika källor som du angett.
Om du inte känner dig van vid det ovanstående så får vi avvakta tills det kommer något enklare tips (om det nu finns).
Av Claes Embäck (M11241) Söndagen den 2 maj, 2004 - 18:02: |
HeJ Lill !
Du vill ha utskrifter från källor och citat . Gå in på utskrift. Välj utskrift från "utgående från källor" Sedan följer du anvisningarna du kan välja att skriva ut alla citat eller välja en viss församling eller välja en viss grupp av böcker . Naturligtsvisd hur du har lagt upp det hela. Har du en systematik är detb inget problem.
Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 2 maj, 2004 - 19:40: |
Fint att det funger även för ostrukturerade källor, tack Claes.
Av Lill Tellander Söndagen den 2 maj, 2004 - 22:08: |
Sten-Sture, tack för tipset, det fungerar. Men - hur får jag det på papper? Jag kan bara se källorna i en rullgardin? Har Du fler tips?
Tack också Claes, dock för komplicerat för mig. Det är just det här avsnittet i Disgen som jag inte begriper.
Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 2 maj, 2004 - 23:41: |
Det är väldigt enkelt faktiskt. Gå in under menyn Utskrift och välj Utgående från källor.
Klicka för Tag även med icke-Disgen källor. Klicka sedan på Välj och sedan på Översta gruppen" och OK:a. Nu kan du klicka på Sortera och skriv ut. Resten kan du nog klara av.
Av Claes Embäck (M11241) Måndagen den 3 maj, 2004 - 07:20: |
Lill, Det jag beskrev är mycket lätt metod och utskriften får du på papper utan något problem. Gå till utskrift. Välj "utgående från källor", Sedan kommer du in på källor och kan välja vad du vill. Har du testat det eller tror du att det är svårt? Det är faktiskt mycket lätt om du följer anvisningarna på skärmen. Lycka till hälsningar Claes.
Av Ove Billing m00895 Måndagen den 3 maj, 2004 - 08:44: |
Allra enklast tycker jag är att utgå fråb Sten-Stures förslag om Utdrag men skapa ett Eget sådant med endast !Källa ur alla händelsenotiser som kriterium eller avsnitt och sedan under Inställningar välja 2 el 3 spalter
Av Synnøve Molander Fredagen den 16 februari, 2007 - 10:40: |
Hur får man nya stycken i utskrifterna då man har matat in notiser ej biografi el löpande text. Alltså inte bara funktionen med ny rad för ny notis utan nytt stycke där man så önskar?
Av Niklas Lundin Fredagen den 16 februari, 2007 - 12:12: |
Hej Synnøve
Precis som det står i textnotisen till höger trycker du Enter för nytt stycke.
Niklas