Arkiverade (äldre) inlägg fram till 4 juni, 2007

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Uppdatering till 8.1d: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 4 juni, 2007
Av Ove Billing (M00895) Lördagen den 21 april, 2007 - 17:45:

Hej Jon-Eric!
Du måste uppdatera i flera steg: 1. Från 8.0c till 8.1, 2. Från 8.1 till 8.1b och 3. Från 8.1b till 8.1d. Tag därför hem från hemsidan versionerna 8.1, 8.1b och 8.1d och installera dem i nämnd ordning. Då skall det gå bra. Beakta de tips och varningar som finns i samband med nerladdningarna för varje del.

Av Ulf Löfgren Torsdagen den 3 maj, 2007 - 16:35:

Vid uppdatering till 8.1 d, ska "språkfilerna" skrivas över?

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Torsdagen den 3 maj, 2007 - 17:36:

Ja, om du inte själv ändrat i någon av språkfilerna och vill ha kvar den ändringen.

Av Tom Barckman Onsdagen den 30 maj, 2007 - 11:47:

Om uppdatering Disgenorter.
Hej!Jag har Windows XP Pro. Jag har uppdaterat till Disgen ver 8.1d utan problem. När jag skall uppdatera Disgen-orter händer dock följande.
När jag högerklickar på Dis hemsida på filen placeupdate_20070208.upd, får jag inte upp dialogrutan Filhämtning utan den vanliga (i andra sammanhang) ”Öppna, Öppna i nytt fönster, Spara mål som …etc”. Jag testar och klickar på ”Spara mål som” och mappen Disgen Uppdateringsfiler dyker upp. Jag trycker ”Spara” och filen placeupdate… sparas på mappen. Därefter startar jag Disgen och följer instruktionerna helt t o m pkt 14 Öppna kartan och låter programmet uppdatera kartan.
Första gången jag sedan avslutade Windows, fick jag ett meddelande om att Windows cart ….
(tyvärr noterade jag inte exakt vad där stod) inte kunde avslutas och därför blev vissa saker ej sparade. När jag gjorde om hela proceduren med uppdatering av Disgenorter, fick jag inte detta meddelande, men det skedda i ovanstående stycke hände.
Nu är jag osäker på om Disgenorterna har blivit uppdaterade. Kan jag på något sätt kontrollera detta.
Hälsningar Tom

Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 30 maj, 2007 - 17:58:

Hej Tom.
Tyckte också det var konstigt med filen ---.upd.
DISGEN vill, så vitt jag fattade, ha en fil som heter ---.txt. Kanske bara att döpa om, vad vet jag.

Men kolla under Värmland.
Säffle kommun. Ligger Sunnemo socken där?
Hagfors kommun. Ligger Sunnemo socken där?

Det rätta är att den ligger i Hagfors. Sunnemo har RSV-kod 178305. Det var felaktigt förut inmatat 178505 varför Sunnemo hamnade i Säffle.

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Onsdagen den 30 maj, 2007 - 20:56:

Svar till Tom Barckman

Det finns flera sätt att kontrollera om orterna blivit uppdaterade. Här får du en snabbmetod:

Öppna kartan. Välj att visa orten ”Skene kbfd (P)”. Om den visas i kartan med kyrksymbol så har ortsuppdateringen fungerat.

Du har också fått ett mycket bra förslag från Gunnar Jonsson att testa på Sunnemo. Det har emellertid tidigare funnits en allmän felrättelse på just Sunnemo och har man då gjort den så blir det inte någon säker indikation på om ortsuppdateringen fungerat.

Av Anita Canderhed Söndagen den 3 juni, 2007 - 19:36:

Hej!
Har 8.1b och skall uppdatera till 8.1d. och får då till svar:
FilenD:\Program
Files\Dis\Disgen8\HTMLOrig\Disgen9\Tavla2gif
kunde inte öppnas

Vad är detta för något? Har inte haft problem tidigare med uppdateringarna!

Av Tom Barckman Måndagen den 4 juni, 2007 - 11:04:

Till Gunnar oh Ingvar!
Tack för hjälpen. Jag har kollat med båda tipsen, och orterna är uppdaterade enligt båda.
Tom

Av anita canderhed Måndagen den 4 juni, 2007 - 19:35:

Hejsan igen!
Jag har försökt att uppdatera från 8.1b till 8.1d idag igen. Det går inte. Nu svarar programmet att jag inte har Disgen! Jag har nu fört över allt till C:disken och där har jag förutom Disgen 8 (12,9 MB) och Språkfiler 2006-09-28, Dg8Data innehållande Dgcommon-Map-Tmp-Html-HtmlOrig-DgGed-Pic-D-stand. Alla i Dg8Data är tomma förutom Disgen Configuration Settings på 37 kb. Men sedan har jag en -dg8Data_testmapp på 3.24 MB. Jag vet faktiskt inte när den senare mappen dök upp. Det kan ha skett när jag tappade bort programmet och var tvungen att lägga in det från en säkerhetskopiering. Programmet Disgen 8.1b som sådant fungerar utmärkt, men jag kan inte uppdatera det. Något är fel, men vad?

Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 4 juni, 2007 - 21:34:

Hei. Feilen er nok at du bare har lagt programmet tilbake fra en backup og ikke kjørte installasjon av programmet da du mistet det.

Når du legger ting tilbake fra backup får du ikke med data som er registrert i det såkalte registeret til Windows (registry). Der ligger opplysninger om programversjon, hvor dine data ligger etc. etc.

Kjør installasjon av din opprinnelige CD først og så kan du oppdatere til v 8.1d :-)