Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 januari, 2007

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Text på andra språk: Disgen8 på engelska: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 januari, 2007
Av Martin Norrman Fredagen den 14 april, 2006 - 09:10:

Hur går jag tillväga för att få disgen8 tillfälligt på engelska vid utskrift? Normalt är det ju svensk text, far, mor, född osv men hur gör jag om jag vill att det ska stå Father, mother, Born osv?

Jag har heller inte lyckats publicera släktträdet på hemsidan via html..

Jätteglad för svar

Av Jörgen Fryxell (M00564) Fredagen den 14 april, 2006 - 10:25:

Hej Martin!
Gå till inställningar, välj språk för utskrift, och därefter Engelska.
Du kan återgå till svenska samma väg och välja Svenska.
Lycka till.

Av Jan Rennel Söndagen den 16 april, 2006 - 19:13:

När kommer nästa version av Disgen med översättning av rubrikerna Biografi och Gifte och barn till engelska? Kommer ikonerna Namnregister, Personregister och Ortregister också att översättas?

Av Gunnar Öhrn Måndagen den 17 april, 2006 - 11:57:

Jan,
Vi håller för närvarande på at betatesta DISGEN 8.1b, denna kommer bl.a. att innehålla en hel del förbättringar av språkhanteringen, bl.a. översättning av det du frågar efter. Förhoppningvis kan vi släppa version 8.1b inom en till två månader.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Måndagen den 24 april, 2006 - 21:48:

Martin!
I vilket "läge" är det som du int kan "publicera släktträdet på hemsidan "?.
Kan du inte byga HTML-presentationen lokalt i din dtor? eller är det uppladdningen till din hemsida som inte fungerar?

Av Jan Rennel Fredagen den 28 april, 2006 - 13:48:

Under resa i Chicago med omgivande stater har jag kommit i kontakt med en del avlägsna släktingar som är intresserade av släktforskning. Min fråga är om Disgen endast finns i svensk version eller om den också finns i engelsk? Om inte finns planer på att utveckla en sådan? Förutsatt negativa svar på frågorna, vilket släktforskarprogram bör man rekommendera engelsktalande emigrantättlingar?

Av Inger Amnefelt Söndagen den 28 januari, 2007 - 16:15:

Hej.

Jag försöker just nu att lägga in texter med språkval ( engelska). Det funkar utmärkt överallt utom i FADDRAR. Om jag lägger till språk $1 och $2 i yrke så försvinner första namet.

Går det att använda Språk i Faddrar?

Inger Amnefelt (M10065)

Av Gunnar Öhrn (M11916) Måndagen den 29 januari, 2007 - 09:00:

Inger,

Jag har testat att sätta språkkod på yrke och kommentar, i olika kombinationer, för faddrarna och det ser ut att fungera. Vad är det, mer i detalj, du försöker göra. Kan du beskriva lite mer!

Av Inger Amnefelt M10065 Måndagen den 29 januari, 2007 - 21:01:

Hej Gunnar.
Detta är en kopia från notisen
Fadder: $1Arbetskarl Lundholm ($1och hans hustru $2 and his wife).
Fadder: $1Grendiern Engberg.
Fadder: $1Piga $2Maid Johanna Thoren i Dräggesta, Tortuna (U).

Vid förhandsgranska så försvinner LUNDHOLM
när jag kör engelst text. Vid svensk text så fungerar det. Lägger jag in en engelsk text så försvinner den också.

Det är bara vid faddrar jag har problem.
Jag har även satt språkparametrar på mina htmlkoder som jag lägger i extra text.

Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 29 januari, 2007 - 22:11:

Prøv

Fadder: $1Arbetskarl$2Worker $0Lundholm ($1och hans hustru $2 and his wife).