Av Bengt Holm Torsdagen den 19 juli, 2007 - 17:12: |
I dialogrutan 'Välj person' finns fliken 'bland senaste'. Där hamnar ibland personer som man inte själv medvetet lagt dit. Jag har förgäves letat både i manualen och i hjälp rutorna efter anvisning om hur man tar bort personer från denna lista. Finns det någon som vet?
Av Eva Dahlberg Torsdagen den 19 juli, 2007 - 19:20: |
Jag vet inte hur man rensar den, däremot så hamnar personer där om de är aktiva när du stänger programmet, även om de är "oavsiktligt aktiva" för att du vandrat runt i ett träd.
Jag stänger därför alltid först ner alla personer/fönster (genom det lilla krysset uppe till höger i den grå listen, under det stora röda krysset, eller med det röda krysset i den vänstra lodrätta menyn under skrivarsymbolen), så att jag får ett tomt skrivbord med bara en mängd Disgen-träd på, innan jag stänger av programmet, för att slippa få en "ovanligt sällan använd person" bland de senaste.
Det kan vara en person som är aktiv i en byggd tavla också, som du inte tänker på att du har aktiv när du stänger men som då hamnar i "bland senast".
Slutligen kan de hamna i "bland senaste" om du kopplat loss dem (t.ex. en fru och barn) i familjeöversikten.
Ett sätt att få bort är att välja 18 nya personer du vill lägga dit genom att ta dem en och till centrumpersoner och stänga ner programmet med dem aktiva (jag använder den som en snabbmeny till olika personer i min databas som jag ofta utgår ifrån, föräldrar, far- och morföräldrar, probanden i en annan flock, förfader NN som jag stamträdsforskar osv.).
hälsningar,
Eva Dahlberg
Av Bengt Holm Fredagen den 20 juli, 2007 - 12:08: |
Tack för tipset Eva. Jag visste inte att listan var begränsad till 18 så att man kan "tränga ut" de oönskade namnen från den. De vore ändå bra om man kunde högerklicka på ett namn och radera bort det. Men det går ju inte att få allt i ett program som redan har så mycket faciliteter som DISGEN.
MVH
Bengt Holm
Av Kjell Weber Fredagen den 20 juli, 2007 - 13:36: |
Man kan rensa listan.
Personerna i listan bildar filen Disgen.sav som ligger i det aktuella arkivet, exempelvis i D-stand. Slänger man den filen är listan tom nästa gång man startar, så fylls den sedan på, på tre olika sätt. Två av dom har Eva berättat om ovan, men man kan även beordra någon person till listan.
Man högerklickar på en person i familjebilden och väljer "Till listan över senaste personer".
VH
Kjell
Av Stefan Karlsson Fredagen den 20 juli, 2007 - 19:10: |
Det finns ytterligare en metod för att återskapa listan när någon oönskad person hamnat där. Den förutsätter att man vid ett tillfälle, när listan innehåller de personer man önskar ska finnas där, gör följande:
1. Stäng Disgen.
2. Ta en kopia på Disgen.sav i det aktuella arkivet, exempelvis D-Stand, och spara undan den någonstans.
När man vid ett senare tillfälle råkat få en oönskad person i listan gör man följande:
1. Stäng Disgen.
2. Kopiera in den undansparade Disgen.sav till det aktuella arkivet (dvs. skriv över den Disgen.sav som nu finns där).
När man sedan startar Disgen innehåller listan de önskade personerna igen.
Av Bengt Holm Fredagen den 20 juli, 2007 - 21:30: |
Tack Kjell och Stefan för dessa värdefulla tips. Nu vet jag dessutom vad filen 'Disgen.sav' är för en jycke. Denna fil har länge spelat mig spratt eftersom den då och då brukar dyka upp i mappen 'Mina dokument'. Varje gång detta skett har jag kopierat över den till den tidigare Disgen.sav filen som jag lagrat i min speciella släktforskningsmapp på en extern hårddisk. På så sätt har jag alltid haft den senaste filen där. Från och med nu ska jag bara ha den med den önskade uppsättningen 'bland senaste'.
Varför 'Disgen.sav' dykt upp i mappen 'Mina dokument' har jag aldrig fått reda på. Frågade en fadder för länge sedan men han visste inte. Uppenbarligen har det varit en kopia av den som ligger i 'D-stand'.
MVH
Bengt Holm
Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 23 juli, 2007 - 01:54: |
En årsak til at de også kan ha havnet der er om man ved et uhell trykker på Ctrl-1
Som for øvrig er en langt raskere måte å få vekk "uønskede" personer fra snabbvalget :-)
Marker de personer man ønsker i lista, og trykk Ctrl-1 :-)