Av Bengt Holm Söndagen den 5 augusti, 2007 - 14:46: |
Jag har behov att identifiera personer som har fått en viss standard formulering i (käll-)citaten till händelsenotiserna. Det hör till saken att jag har endast DISGEN-källor och inga "vanliga" källor (gula lampan är tänd för alla källor). Jag har då upptäckt att när man söker på DISGEN-källor kan man endast söka på ett enskilt citat på en enskild källa. En sådan sökning är ju inte särskilt meningsfull eftersom man endast får fram en person i söklistan. Har även försökt söka med en textsträng i rutan 'källa' i fältet 'Sökning i händelsenotiser' (utan att gula lampan är tänd), men då får jag inte upp någonting. Hur gör jag för att hitta dessa citat som innehåller en viss formulering bland mina DISGEN-källor?
Av Bengt Holm Söndagen den 5 augusti, 2007 - 14:49: |
Glömde skriva att jag kör med DISGEN 8.1d.
Av Daniel Berglund Söndagen den 5 augusti, 2007 - 19:19: |
Jag tror inte detta går i 8.1, men en väg runt problemet är att göra ett GEDCOM-utdrag på hela databasen, öppna detta i en texteditor och leta där.
Av Bengt Holm Fredagen den 10 augusti, 2007 - 12:32: |
Nej, det förefaller inte som det går på det sätt jag tänkt mig. Det hade däremot gått om jag enbart haft vanliga (icke-DISGEN) källor. Möjligheten att söka i samtliga DISGEN-källor samtidigt är kanske en funktion som kommer i framtiden när detta fantastiska program utvecklas vidare?
Daniel: Att söka bland textsträngarna i ett GEDCOM-utdrag tycker jag är för besvärligt med alla styrtecken som störande inslag. Min lösning är istället att systematiskt gå igenom citat för citat. Tidsödande men enkelt eftersom citaten ligger där snyggt och strukturerat i dialogrutan 'Redigera källor'. Då och då söker jag med citatet som enda sökkriterium för att se vilken person som har citatet i fråga och för att kontrollera övriga citat hos den personen.
Under det arbetet har ett annat problem dykt upp. Mer om det i nästa inlägg.
Av Bengt Holm Fredagen den 10 augusti, 2007 - 12:38: |
SÖKFUNKTIONEN HITTAR INTE PERSONER NÄR CITATET FINNS I NOTISTYP '2 FLYTTAT'.
Jag söker på ett visst citat i en DISGEN-källa (har endast sådana, gula lampan tänd). Citatet visar sig ligga i en notis av slaget 'Flyttat (2)'. Då hittar sökfunktionen inte personen som har notisen i fråga. Jag har givetvis kontrollerat att notistypen '2' är markerad i rutan 'Notistyper att söka i'. Jag har inte funnit motsvarande problem med andra notistyper. ÄR DETTA EN BUG? (Kör DISGEN 8.1d)
Är felet i så fall anmält till utvecklingsteamet för DISGEN?
Av Daniel Berglund Fredagen den 10 augusti, 2007 - 17:07: |
Ja minsann, det var en liten bugg. Nu är den både fixad och felamäld (så vi kommer ihåg att testa den när det blir släppdags, vilket lär dröja ett tag). Tanken är för övrigt, precis som du är inne på, att se till att det går att söka även i DISGEN-källorna i nästa version.
Av Bengt Holm Söndagen den 19 augusti, 2007 - 16:56: |
SÖKFUNKTIONEN HITTAR INTE PERSONER SOM HAR KÄLLA/CITAT PLACERAD I NOTISSLAGET '8 SKILD'.
Precis som med notisslaget '2 Flyttat' ovan har jag funnit att 'Sök' inte hittar personer med citat som ligger i Skild-notisen trots att den är markerad och jag vet att notisen finns. Ytterligare en bug?
Av Daniel Berglund Söndagen den 19 augusti, 2007 - 22:39: |
Ytterligare en bug ja, och den är fixad nu. Tackar! Du får gärna fortsätta leta :-)
Av Lars Lövsén Måndagen den 13 april, 2009 - 22:27: |
I Disgen 8.1e tycks det vara så att sökfunktionen inte heller hittar personer där citatet är kopplat till en notis som refererar flera citat.
Av Daniel Berglund Tisdagen den 14 april, 2009 - 23:53: |
Detta verkar dock fungera i 8.2 (lyckligtvis, eftersom det nu är försent att ändra något där!)