Av Håkan Ljungqvist Onsdagen den 8 augusti, 2007 - 21:17: |
Antag att man har skapat en egen flock1. Sedan importerar man en GEDCOM-fil och skapar en flock2.
Vad händer med individnummren om man kopplar ihop dessa två flockar? Får man dubbletter eller kommer personerna från flock2 att få nya nummer t ex "sista individnummret i flock1"+1 ?
För att hålla ordning på mina bilder har jag givit dem namn av typen "Individnummer_FörnamnEfternamn.JPG". Om det blir omnummrering eller dubbletter får jag problem...
Av Gunnar Bengtsson Torsdagen den 9 augusti, 2007 - 06:45: |
Hej
Så länge som du inte flyttar in personerna från flock 2 i din egen flock 1 så kommer alla att behålla sina flocknummer. Du kan själv se skillnaden i individnummret. Personer och giften i flock 1 har nr 1:xxx och personer och giften i flock 2 har nr 2:xxx där x står för numreringen i respektive flock. Koppla ihop flockarna går mycket bra.
Lycka till
Av Folke Strandberg Onsdagen den 15 augusti, 2007 - 22:44: |
Till någon fadder
Jag vill framställa en GED-fil och i slutet av sessionen i Disgen får jag:
"61 anteckningar har påträffats som inte kan exporteras".
Hur kan dessa ant ha uppstått, vilka ev viktiga data kan bli kvar i Disgen och vad gör jag för att detta ska försvinna?
Folke
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 16 augusti, 2007 - 22:15: |
Hej Folke!
Är det inte så att Du har lagt in anteckningar på några notiser? Då är det nog så att Gedcom inte har någon tag för anteckningar. D.v.s. Disgen har fler typer av data än vad Gedcom kan hantera.
Kör fram t.ex. en antavla på ditt material och skriv ut/granska det. Lägg anteckningarna i samma läge som fotnot, sist på sidan, så ser Du vilka anteckningar Du har inlagda.
Av Folke Strandberg Torsdagen den 16 augusti, 2007 - 22:42: |
Hej Karl Edvard
Nej jag har inte lagt in några anteckningar.
Tack för Ditt råd, ska följa det o se vad som redovisas.
M v h Folke
Av Joakim Fahlström Måndagen den 22 juni, 2009 - 19:42: |
Hej,
Jag håller på och försöker importera GED-exporter från både Heredis OSX och MacFamilyTree, men det spelar ingen roll hur jag gör, det vill säg inte
Disgen 8.2 känner att det är GED 5.5 kompatibel fil, men sen stoppar det.
Om det är någon som känner till hur man gör framgångsrika exporter från dessa till Disgen 8.2 vore jag tacksam.
mvh
Joakim
Av C-G Magnusson Tisdagen den 23 juni, 2009 - 18:24: |
Du kanske ska kolla hur väl de uppfyller standarden. Har nog bara testat den första nån gång för länge sen.
1. Gedchk
2. The Windows GEDCOM Validator
Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 23 juni, 2009 - 23:48: |
Hej Joakim,
vad är det som "stoppar"? Vad är det som blir fel?