Av Kristian Jerméus Måndagen den 13 augusti, 2007 - 10:01: |
På något sätt så har ortsregistret fått fler orter än tidigare.
När jag trycker på plusset framför Sverige så börjar länen med ett län som heter "dummy". Väljer jag sen något län så heter första kommunen "dummy".
Sammanfattningsvis så har det blivit fullt med "dummy" överallt i hela ortsregistret.
Jag verkar dock inte ha tappat några kopplingar i databasen, men det är irriterande.
Av Daniel Berglund Måndagen den 13 augusti, 2007 - 15:19: |
För att få ortsregistret att bli snabbare så stoppar DISGEN in "dummy"-orter på de noder i trädet som inte är utfällda, så att pluset ska synas. Dummyorten tas sedan bort när den delen av trädet fälls ut, och de riktiga orterna stoppas in i stället.
Jag kan inte upprepa det här (inte så konstigt, problemet är nog inte vanligt) men det borde fixas för det kan tyda på något annat som är fel. Antar att det är 8.1d det är fråga om? Vad har du för OS och miljö i övrigt? Har du någon känsla för när det började uppträda?
Av Ingvar Kärrdahl Måndagen den 13 augusti, 2007 - 23:20: |
Svar och några frågor till Kristian J.
Vid enstaka tillfällen när man gör något fel vid inläggning av nya orter kan det förekomma att den nya orten betecknas "dummy". I dessa fall behöver man endast radera dummyorten och göra rätt nästa gång.
Som du beskriver problemet är det helt okänt för mig och jag kan i likhet med Daniel inte återskapa det.
Vilket operativsystem har du?
Kör du Disgen som administratör?
Vilken Disgenversion har du?
Om du inte uppdaterat till 8.1d föreslår jag att du gör det och även uppdaterar ortregistret. Kontrollera sedan efter omstart av datorn om samma fel kvarstår.
Om felet finns kvar vill jag att du via mail skickar mig en kopia på följande filer: "DgKartOrt.dat" och "DgPlaces.ffd" som båda finns i mappen: .../Dg8Data/DgCommon
Min e-adress och telefonnummer hittar du under "Faddrar"
Av Kristian Jerméus Måndagen den 13 augusti, 2007 - 23:28: |
Jag kör Disgen genom Wine i Ubuntu Linux.
Om man bortser från Dummy-orterna så tycker jag allt fungerar tillfredsställande.
Kan ta lite lång tid när man ska söka på orter, men det kan jag stå ut med.
Jag har senaste versionen av Disgen (8.1d).
Finns det någon uppdatering till ortsregistret också?
Av Ingvar Kärrdahl Måndagen den 13 augusti, 2007 - 23:34: |
Ja, den finns i anslutning till uppdateringen 8.1d. Instruktion finns i pdf-filen.
Av Kristian Jerméus Tisdagen den 14 augusti, 2007 - 11:52: |
Jag testade att uppdatera ortsregistret, men svarade nej när frågan kom om jag ville byta ut orter eftersom det blev så drastiska förändringar.
Exempelvis så ville uppdateringen byta ut Skåne mot Uppland konstigt nog.
Skulle egentligen testa någon gång att exportera mina uppgifter och importera dom i Windows och se vad som händer.
Jag har haft Disgen i 8-9 år (osäker) och har aldrig haft detta fenomenet förut.
Av Daniel Berglund Tisdagen den 14 augusti, 2007 - 20:34: |
Detta (dummynoder i trädet) är såvitt jag kan se en bug i Wine, men koden i DISGEN är sådan att den nog kan göras om så den använder en annan lösning. Jag lägger in en bugrapport så får vi se om det blir tid att fixa det. Ortsuppdateringen låter allvarligare, ska se om det händer här...
Av Ingvar Kärrdahl Tisdagen den 14 augusti, 2007 - 21:01: |
Hej Kristian!
Så här förhåller det sig beträffande Skåne till Uppland.
Om du tittar noga i ditt ortregister så finns det ett antal orter i Uppland som felaktigt länge har legat med landskapsangivelsen Skåne. Det är alltså dessa orter som nu rättas endast i sin landskapsangivelse. Orterna flyttas alltså inte eftersom de ligger i rätt län och kommun. Vi har vid flera tillfällen fått påpekande om de felaktiga landskapsangivelserna och detta är alltså nu äntligen rättat.
Du kan därför lugnt göra uppdateringen av ortregistret.
Det finns fortfarande några problem kvar där det finns visningsproblem mellan ortregister och karta men de flesta av dessa tidigare fel har också rättats i denna uppdatering.
Av Daniel Berglund Tisdagen den 14 augusti, 2007 - 21:11: |
Ortsuppdateringen fungerade här (på en ortsdatabas i leveransskick, med DISGEN 8.1d och Wine 0.9.43) men det tog en rent löjligt lång tid. Kan bero på att jag kör under vmware...
Av Kristian Jerméus Tisdagen den 14 augusti, 2007 - 21:40: |
Tack för svaren.
Ska testa att uppdatera mitt ortregister.
Beträffande att det tog lång tid i vmware, så får jag vänta grymt länge med, men den som väntar på något gott ;-)
Förhoppningsvis så kommer Linux och även Macen ta mer marknadsandelar med tiden, och då kommer väl Disgen portas dit också.
Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 14 augusti, 2007 - 22:37: |
Som alternativ til treeview i Delphi kan anbefales på det varmeste å prøve Steema teeTree som jeg har gått over til å bruke selv i Gedtreff. Opplasting av 10000 stedsnavn tar under 1 s med teetree mens 10-20 sek med vanlig Delphi-komponent som er kun et overlegg over Microsoft sin egen metode.
Burde kunne løse problemet siden man ikke er avhengig av dll fra Microsoft og dermed bugs i Wine som vel er mer eller mindre basert på reverse engineering av samme komponent.
Av Daniel Berglund Tisdagen den 14 augusti, 2007 - 22:51: |
Har redan börjat använda en annan (Virtual Treeview, frivara från www.soft-gems.net) för en annan del av DISGEN. Vitsen med den är att den hämtar data från programmet vid behov, så man behöver inte fylla trädet först och visa det sedan. Mycket riktigt går det blixtsnabbt. - Om det sedan är rätt medicin för ortsträdet som redan är ganska effektivt gjort får vi väl se..
Av Sten Magnusson Lördagen den 13 februari, 2010 - 11:38: |
"Dummy" har jag ldrig sett till.
Däremot har det hänt tidigare att "DISGEN-ort saknas" men detta var i DISGEN7.
Mvh/Sten Magnusson
Av Runar Hortlund Lördagen den 13 februari, 2010 - 20:36: |
Dummy dök tidigare upp i ortdatabasen när man valde "Ny nästa nivå" och inte hade klickat på + för att visa de underliggande orterna.
Hälsar Runar