Av Bo L Magnusson Måndagen den 27 augusti, 2007 - 16:05: |
Jag överväger att byta mitt släktforskningsprogram Genesis och börja arbeta i Disgen istället. Jag gjorde ett litet test för några år sedan och fann då svårigheter att få med mig faddrarna över vid Gedcom-filen och därför blev det inget av den gången. Nu har en släkting till mig köpt och börjat använda Disgen och jag har exporterat en Gedcom-fil till henne. Jag har även testat den hos en annan släkting, som en ny flock. Fortfarande hänger inte faddrarna med, men det kanske går att lösa på något sätt – i värsta fall manuellt under lång tid. Några idéer? Samtidigt är det fem personer, som inte får några egna kopplingar vid importen, bl.a. min farfar. Han finns med som barn till sina föräldrar, med dem som centrumpersoner, han finns med som gift, med min farmor som centrumperson och han finns med som far, med min far som centrumperson. Klickar man på honom och gör honom till centrumperson är alla kopplingar däremot blanka. Hans personliga information ligger med under grunddata och notiser. Dock verkar inte alla noteringar följa med. Finns det någon storleksbegränsning vad gäller innehållsvolymen under notiser? Hur kan man koppla upp honom mot övriga släkten? Detsamma gäller 4 andra personer, vilka uppträder på precis samma sätt och som samtliga tappar en del av sina noteringar. Är detta orsaken till problemet, för stora notiser?
Jag funderar också på hur man får fram en komplett registerlista över alla inskrivna, t.ex. i alfabetisk ordning.
Av Karl-Erik Lerbro Tisdagen den 28 augusti, 2007 - 18:45: |
Hej Bo!
Dina problem med GEDCOM hoppas jag du får lösning på från någon av "experterna" på just GEDCOM-import.
Men vad det gäller en komplett lista över alla inmatade personer är det nog enklast att du gör en "Utskrift" av Udrag" där du väljer standardutdraget "Efternamn". Då får du en sorterad lista grupperad på efternamn. Om du vill kan du experimentera med lite olika inställningar på utdraget
Du kan också göra en "Söklista" på alla inmatade genom att göra en sökning utan att ange något sökkreterium.
Av Bo L Magnusson Lördagen den 1 september, 2007 - 00:20: |
Tack Karl-Erik,
nu har jag lärt mig hur listorna tas fram!
Av Daniel Berglund Lördagen den 1 september, 2007 - 19:34: |
Hej Bo,
Faddrar exporteras inte alls från DISGEN (eller importeras till DISGEN för den delen), så där får man hitta på något annat. Har tyvärr inga riktigt bra ideer. Kanske någon annan har?
Det finns en övre gräns på 50000 tecken per person (se annan diskussion). Kan det vara den som de här 5 personerna råkar slå i?
En komplett registerlista får du om du söker med tomma sökvillkor och sedan skriver ut söklistans innehåll (välj Utskrift | Skriv ut från huvudmenyn).
Av Bo L Magnusson Söndagen den 2 september, 2007 - 16:43: |
Tack, jag har kontrollerat antal tecken och de överstiger 50000. Det naturligaste hade väl då varit att klippa av informationen vid den gränsen?
Jag har inte undersökt om jag kan få kopplingarna till övriga personer att hänga med, om jag begränsar antal tecken.
Av Daniel Berglund Måndagen den 3 september, 2007 - 22:11: |
Ja, informationen borde klippas och ett ordentligt meddelande borde visas och skrivas till loggen. Nu finns det faktiskt ett felmeddelande för detta men det verkar inte ha dykt upp i ditt fall. När jag testade att importera en GEDCOM-fil med en rejäl dos data för en person kom det dock upp.
Det låter som att något inte hanteras korrekt i DISGEN, så det vore bra att ha din GEDCOM-fil att felsöka med. Har du lust kan du skicka den till mig. Emailadressen i rubriken fungerar.
Av Bo L Magnusson Tisdagen den 4 september, 2007 - 17:26: |
Hej Daniel,
jag har reducerat informationen på de fem personerna och då lyckas jag få med kopplingarna på fyra av dem, men inte den femte. Jag skickar över GEDCOM-filen separat till dig.