Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 juni, 2007

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Uppdatering till 8.1d: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 juni, 2007
Av anita canderhed Tisdagen den 5 juni, 2007 - 14:33:

Tack Alf!
Jag har nu kört Cd-skivan med version 8.1a och sedan installerat om 8.1b och så 8.1d. Det gick jättebra. Fort gick det och allt verkar vara ok.
Så återigen ett hjärtligt tack
Anita

Av Christer Lasson Onsdagen den 6 juni, 2007 - 10:54:

Jag har kört mitt Disgen i många år och även uppdaterat det ett antal gånger. Under tiden har jag bytt dator ett par gånger utan problem. Nu kan jag plötsligt inte uppdatera till version 8.1d. Jag påstås inte ha någor korrekt program. Sitter det programmerare på DIS som inte har något roligare för sig än att göra saker och ting på ett ANNAT sätt som om detta har ett egenvärde?

Av Daniel Berglund Onsdagen den 6 juni, 2007 - 16:56:

Hej Christer,
tydligen är det någon fil i din installation som inte är vad uppdateringsprogrammet förväntar sig. Det innehåller ju bara skillnaderna mot föregående version så därför vill det inte köra om inte alla filer är på plats.

Enklast är att du gör som Alf tipsar om här ovanför: plockar fram din original-CD och nyinstallerar från den, och sedan lägger på uppdateringarna en efter en.

Av Elenor Svensson Torsdagen den 14 juni, 2007 - 10:53:

När man har uppdaterat till nyaste versionen - kan man då radera de tidigare versionerna? Ser att de ligger kvar när man går in på kontrollpanelen - Lägg till eller ta bort program. De tar ju en hel del plats i min gamla dator...

Av Gunnar Jonsson (M00707) Torsdagen den 14 juni, 2007 - 19:12:

Nej ta inte bort dom Elenor.
Då tas det även det senaste bort.
Det är länkat till samma programfil.
Så det tar minimalt med plats.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 14 juni, 2007 - 21:52:

Uppdatering av Disgen.
Vill man spara utrymme vid uppdatering skall man inte spara de gamla disgenfilerna i backup katalogen det tar bara plats och har inget värde. Det är till föra att kunna backa ut uppdateringen och komma tillbaka till föregående version. Men då är det enklare att installera om Disgen från Cd'n och köra uppdateringarna på nytt.

Av Elenor Svensson Fredagen den 15 juni, 2007 - 08:21:

Tack, Gunnar och Karl Edvard, för svaren. Då vet jag. Tar alltså INTE bort de tidigare versionerna... :)

En fundering. Jag minns inte just nu vilken version det är på min originalskiva, (sitter på arbetet) men jag får alltid uppdatera en massa versioner när jag ominstallerar programmet. Finns det ingen möjlighet att köpa en senare version, så man slipper detta?

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Fredagen den 15 juni, 2007 - 09:30:

Svar till Elenor Svensson

Ja, du kan köpa en ny originalskiva av senaste versionen för 600 kronor men detta är ju fullständigt bortkastade pengar eftersom uppdateringarna är helt gratis för samtliga innehavare av programversioner 8.0x och 8.1x (där x står för alla bokstavstillägg).

Uppdateringsproceduren är inte heller så omständlig som det verkar.

Du som har skiva 8.0x laddar hem och sparar i din egen dator uppdateringsfilerna 8.1, 8.1b. 8.1d samt ortsuppdateringen. Version 8.1d innehåller senaste språkuppdateringen så detta behöver du inte bekymra dig om under uppdateringsproceduren. Därefter gör du uppdateringarna i den ordning som jag räknat upp uppdateringsfilerna. Före uppdateringen till 8.1 måste du kontrollera att mappen Dg8Data innehåller en tom mapp som heter html. Om mappen html saknas så skapar du en sådan.
Har du senare version än 8.0x så startar du från den nivån med nästa uppdatering. Är du osäker på något moment så finns utförliga instruktioner i anslutning till respektive uppdatering.

Om du har avinstallerat Disgen som alltid ska göras via Kontrollpanelen så bör du därefter även radera hela mappen Dis som normalt finns under C:\Program.

Jag vill ge ett gott råd, som inte anses nödvändigt men som visat sig vara bra på en del datorer: Efter uppdateringen till 8.1 startar du om datorn. Därefter startar du Disgen och när du ser att det fungerar så stänger du Disgen och fortsätter uppdateringarna. Du behöver inte starta om datorn fler gånger men provkör gärna Disgen efter varje uppdatering och glöm inte att stänga Disgen innan du fortsätter.

Av Åke Bjurström Lördagen den 16 juni, 2007 - 15:35:

Under "Uppgradering. Beställ Disgen 8" i vänsterspalten finns en uppgift att man (med oavbrutet medlemsskap) kan köpa den senaste versionen för 250:-, +manual.
Vad innehåller denna manual? Är det några nyheter jämfört med den som bifogades version 8.oc.
Mvh Åke Bjurström

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Söndagen den 24 juni, 2007 - 23:09:

Svar till Åke Bjurström
Erbjudandet för uppgradering till Disgen 8 gäller för användare som har Disgen ver 7 och tidigare versioner.
Du har ju redan Disgen 8 och har därmed tillgång till gratis uppdatering av version 8.0x och 8.1x. Tillägg till din manual finns i anslutning till respektive uppdateringsfil samt under flikarna "Nyheter" och "Läs mig" i startdialogfönstret "Välkommen till Disgen!"