Av Ola Nyberg Lördagen den 20 juli, 2002 - 03:09: |
Hej,
Jag letar efter ett bra släktforskningsprogram.
Att döma av er "sajt" verkar DISGEN ha de funktioner man behöver, men jag undrar också följande:
1. Vilken utvecklingsmiljö (Visual Studio/Delphi/etc.) och vilket programspråk (VC++/VB/Delphi/etc.) har använts? Behövs tonvis med supportfiler (t.ex. OCX:er till VB-program) för att köra DISGEN, eller är det bara en EXE-fil?
2. Vilket databassystem använder DISGEN? MS Access/ MS SQL Server/Sybase/Paradox/etc?
MVH/ Ola Nyberg
Av Bertil Magnusson Lördagen den 20 juli, 2002 - 10:02: |
Ola, för oss som använt DISGEN sedan 80-talet är din fråga "kinesiska".
Från DIS erhåller du en CD-skiva för installationen som skapar de exe-filer m.m. som behövs för att problemfritt köra programmet.
Programmet ger möjlighet till många "personliga" inställningar så att man kan anpassa det till ens egen smak. Möjligen kan valet av inställningar ibland skapa "problem" för dem med mindre vana vid datorer - jag tror inte du tillhör dem.
En styrka hos DISGEN, som sällan framhålls i jämförelsen med t ex Holger, är lättheten att arbeta med stamtavlor. D.v.s. ättlingar till en person längre bakåt i tiden.
I DISGEN kan du lika lätt nå individerna för uppdateringar antingen de finns i en antavla eller en stamtavla.
Programmet revideras kontinuerligt efter framförda önskemål och har under årens lopp fått en mycket god funktion. - Men visst kan ännu mer finesser införas.
Av Ola Nyberg Måndagen den 22 juli, 2002 - 23:07: |
Bertil,
Tack för informationen.
Jag vet att mina frågor kan te sig egendomliga från användarens synvinkel. Typen av databassystem är dock intressant, eftersom det är avgörande för t.ex. datamängden som kan lagras, systemets prestanda och hur pass lätt det är att utbyta information med andra system.
För användaren är det förmodligen föga intressant vilket utvecklingsverktyg som använts, men jag har dåliga erfarenheter av Visual Basic-program som förlitar sig på korrekta versioner av tiotals separata komponenter (OCX- och DLL-filer) som är gemensamma med andra program.
Jag vet att det är ett otyg att lägga in samma fråga på flera ställen och ber om ursäkt för det. Eftersom jag inte var bekant med forumets funktion och dessutom successivt hittade nya och lämpligare rubriker att lägga in min fråga på, hamnade den på flera ställen...
Av Ove Billing, m00895 Söndagen den 21 augusti, 2005 - 22:10: |
Jag håller på att hjälpa en hembygdsförening att bl.a. lägga in ett stort antal dokument i Access, typ köpehandlingar, lagfarter, testamenten. Där förekommande personer vill man ju gärna få lite kött på i form av andra data (född, gift med vem, föräldrar ...)och en väg vore att ha alla persondata separat i Disgen. Idealet vore ju då att man i Access klickar på personnumret, som då skulle leda till samma nummer i Disgen. Går det att ordna? Går det via htmlexport? Lite tips om gången i html-hanteringen välkomnas i så fall.
Av Gunnar Jonsson Måndagen den 22 augusti, 2005 - 14:41: |
Via htmlexport borde det gå, eftersom den skapade htmlfilen för varje person får disgens individnummer i namnet, typ "2_125.htm" som är flock 2 individ 125. Så om "personnumret" i din databas är samma som i disgen ska det gå. Man kan dock inte välja nummer själv i disgen, då dessa sätts löpande.
Av Ove Billing, m00895 Tisdagen den 23 augusti, 2005 - 22:02: |
Tack Gunnar för tipsen. Vid närmare fundering så medför ju html-vägen att man hela tiden måste ha en uppdaterad html-version av basen. Kan någon programmerare säga om det går att åstadkomma en länk i Access till rätt person i Disgen-basen så att länken dels öppnar Disgen, dels går till önskat nummer och gör honom till centrumperson eller fixar en ansedel på honom på skärmen för ev. utskrift..
Av Krister Onsdagen den 24 augusti, 2005 - 22:22: |
Hej Ove,
för att kunna göra detta måste nog Disgen startas med argument. Jag har
testat med en del olika argument, men inte lyckats få Disgen att reagera på något.
Jag har heller inte hittat någon dokumentation om detta. Endast de som utvecklat
Disgen verkar ha kännedom om detta.
Det enda jag lyckats med är att ändra i Disgen.ini så att man åtminstone
hamnar i rätt arkiv. Eventuellt skulle man kunna ändra i Disgen.sav så
att rätt person är överst i listan i dialogen "Välj person".
Av Olle Fåk Torsdagen den 25 augusti, 2005 - 19:02: |
Hej Ove
Tyvärr måste jag tala om att Disgen inte tar emot några argument för att styra hur man skall starta.
Av Krister Torsdagen den 25 augusti, 2005 - 21:05: |
Hej Ove,
ett alternativ är att från Disgen skriva ut ansedlar för alla personer till en fil.
Med lite Visual Basic i Access borde det sedan inte så svårt att leta fram rätt ansedel mha
individnummer.
Alternativt kan man göra ett program som delar upp filen med alla ansedlar till en fil för varje individ.
Av Nils-Åke Bjäresten Söndagen den 2 december, 2007 - 21:55: |
Databashanterare för en ny version av Disgen.
-----------------------------------------------------------------
Under rubriken ´Windows Vista´ skrev jag den 1 september att jag hade vissa idéer beträffande en central databas för Disgen. Jag har tänkt skriva om dessa idéer i Diskulogen nr 80 men förmodligen hinner jag inte bli klar med ett manuskript i tid och därför skriver jag i stället några rader här.
Den databashanterare jag tycker är intressant i detta sammanhang är Microsofts SQL Server Compact 3.5. Detta är en databashanterare under utveckling och enligt Microsofts planer skall man ha hunnit till version 4.0 när SQL Server 2008 släpps.
Microsofts produktlansering 2008-02-27.
Microsoft planerar ett stort lanseringsjippo den 27/2 2008. De berörda produkterna är:
Visual Studio 2008
Windows Server 2008
SQL Server 2008
Detta innebär inte att dessa produkter släpps just den dagen. Visual Studio 2008 är redan släppt; det skedde den 19 november. Förmodligen släpper man Windows Server 2008 under 1:a kvartalet 2008 och SQL Server 2008 under sommaren 2008.
MSDN Library
Dokumentation för Microsofts produkter hittar man på
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/default.aspx
För att hitta dokumentationen för SQL Server Compact expanderar man i tur och ordning MSDN Library, Servers and Enterprise Development, SQL Server och SQL Server 2008.
Bok om SQL Server 2005 Compact Edition.
Författare: Prashant Dhingra and Trent Swanson
Titel: Microsoft SQL Server 2005 Compact Edition
Förlag: Sams Publishing 2007, ISBN: 978-0-672-32922-7
Denna bok är skriven av två personer som haft en mycket god insyn i utvecklingen av SQL Server Compact. Boken är mycket detaljerad och behandlar också historiken bakom SQL Server Compact; se sidorna 13-15. Det framgår att denna databashanterare har haft många namn; ändå nämner man inte att den hette ´SQL Server Everywhere´ under tiden juni-oktober 2006.
Under rubriken ´Platform Support for SQL Server Compact Edition´ på sidan 36 kan man läsa:
"Microsoft released SQL Server Mobile Edition 3.0 for the mobile information worker. In version 3.1 and higher, Microsoft also added support for desktop-based systems. You can now use SQL Server Compact Edition in a desktop-based application.
----
NOTE: Microsoft received a lot of feedback from the user and MVP communities and finally decided to remove the restriction. Now SQL Server Compact Edition Database can be used on mobile devices, tablet PCs, and on a desktop."
Det mesta som nämns i denna bok torde även vara tillämpligt på SQL Server Compact 3.5. SQL Server Compact 3.5 är emellertid bättre integrerad med Visual Studio och kan t ex programmeras med LINQ ( Language Integrated Query).