Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 april, 2004

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Uppdatering till 8.0d: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 april, 2004
Av Lars Skillius Torsdagen den 11 mars, 2004 - 11:59:

Jag laddade hem, 8,0d, den senaste uppgraderingen och sparade den i C:\Program\Dis\Disgen8 (där bl a Disgen.exe och föregående uppgradering dg8u-80c.exe finns). Men när jag skulle installera filen fick jag felmeddelandet "The file C:\Program\Dis\Disgen8\Disgen.exe is not a valid previous version and could not be upgraded". Och installationen gick heller inte att genomföra.
Vad har jag gjort för fel?

Av karlet Torsdagen den 11 mars, 2004 - 16:31:

Installation av uppdatering till 8.0d
Hej Lars, jag tror inte att Du gjort något fel vid uppdateringen, jag fick samma problem, vet ej om det är allmänt.
Installera om disgen från din Cd och kör sedan uppdateringen till 8.0d direkt, utan ev. andra uppdateringar.

Av Joel Vogler Torsdagen den 11 mars, 2004 - 17:45:

Jag gjorde precis som Lars beskriver, men för mig gick allt perfekt, utan några som helst problem (har XP home).

Av Joel Vogler Torsdagen den 11 mars, 2004 - 17:50:

Nej förresten, inte exakt så som Lars beskriver. Jag valde att låta installationen ske i C:\Program\Dis\Disgen8, men uppdateringsprogrammet dg8u-80d.exe låg på ett annat ställe (i min särskilda nedladdningsmapp). Är månne det av betydelse?

Av Kjell Weber Torsdagen den 11 mars, 2004 - 18:38:

Jag lade d-uppdateringen i c:\Program\Dis\uppdat där jag har mina uppdateringar. Körde den där ifrån och allt ser ut att ha gått riktigt.

Av Kjell Weber Torsdagen den 11 mars, 2004 - 18:42:

Jag har Win 98

Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 11 mars, 2004 - 22:32:

Helt OK med Windows ME

Av Inger Amnefelt Fredagen den 12 mars, 2004 - 06:49:

Inga problem att installera 8d på XP home.
Jag sparade uppdateringen på disk och uppdaterade därifrån

Av Lars Skillius Fredagen den 12 mars, 2004 - 07:46:

Det tycks som att jag har två datauppsamlingsfiler till Disgen – ursäkta att jag inte behärskar nomenklaturen – med olika sökvägar : C:\Dokuments and Settings/All Users/ Delade Dokument/Dg8Data samt C:\Delade Dokument/Dg8Data. Bägge dessa förefaller vara lika dagsaktuella enligt kolumnen senast ändrad i utforskaren. Kan verkligen Disgen samla data på två olika ställen samtidigt? Märkligt! Eller skall det möjligen vara på detta vis? (Här bör kanske tilläggas att det gäller Windows XP Home samt att vi är två användare, som loggar in i datorn med olika personliga lösenord, varvid dock Disgen är tillgängligt för bägge användarna.)
Hur får jag reda på vilken av dessa Dg8Data som programmet arbetar emot? Ligger någon av dessa Dg8Data på fel plats. Kan och bör något av dem tas bort och i så fall vilket?
Kan detta vara orsak till mitt misslyckande (jfr inlägget ovan torsdagen den 11 mars – 11:59) att uppgradera till 8,0d?

Av Joel Vogler Fredagen den 12 mars, 2004 - 11:07:

Lars, vi är också två användare med var sin inloggning och för att båda skall kunna köra Disgen ligger DG8Data under C:\Dokuments and Settings\All Users\Delade Dokument så som de gör hos dig.
Men någon C:\Delade Dokument finns inte alls hos oss. Jag föreslår att du byter namn på den mappen och ser om dina program (även eventuellt andra än Disgen) fortfarande fungerar. I så fall bör du nog kunna ta bort den.

Av Lars Skillius Fredagen den 12 mars, 2004 - 12:27:

Tack, Joel, för ditt tips. Dessvärre fungerar det inte. När jag byter namn på endera mappen Delade Dokument, likgiltigt vilken, får även den andra samma namn (utan ytterligare åtgärd av mig) men programmet fungerar ändå. Byter jag i stället namn på endera av mapparna Dg8Data får även den andra Dg8Data-mappen samma namn och programmet upphör att fungera.

Av Christer Gustavsson Fredagen den 12 mars, 2004 - 18:33:

Lars, kan det vara så att det bara finns en mapp men att det också finns en genväg som pekar på´mappen?

Du kan se vilken datamapp som DG8 använder sig genom att välja Inställningar - Systemet och titta under rubriken Datamapp.

Av Elisabet Bergkvist Fredagen den 12 mars, 2004 - 18:41:

Hejsan!
C:\Dokuments and Settings\All Users\Delade Dokument
och
Delade Dokument under "Den här datorn"
är samma sak. Namnet som börjar med C: är den fysiska placeringen på hårddisk C och den andra ligger inte under C utan visar en direktlänk till vissa mappar som det anses att man behöver nå snabbt (och utan att veta var de "egentligen" finns.
Så man ska inte byta namn på dessa kataloger.

Personligen tycker jag att denna "förenkling" komplicerar när man måste vara sin egen datoradministratör.

mvh Elisabet

Av Stig Frödeby Lördagen den 13 mars, 2004 - 22:05:

Hej,

Dethär felet måste tyda på att det är något fel på
installations programmet.

The file C:\Program\Dis\Disgen8\Disgen.exe is not a valid previous version and could not be upgraded".

Alternativt att någon nyckel i Windows register inte är rätt.

Kör DisGen under Win ME. *.exe filen ligger i den mapp som den skall.

Ansvariga för uppdateringen kanske kan ge en ledtråd??

/stig

Av Putte Bäck Tisdagen den 16 mars, 2004 - 20:13:

Hejsan!
Jag kör Windows 2000 Professional men uppdateringen fungerar ej. Jag har två installationer av Disgen 8c i olika mappar men ingen gick att uppdatera, fast jag anger rätt sökväg till Disgen.exe får jag meddelanderutan "Tidigare installation saknas". "På den angivna installationsmappen finns ingen tidigare gjord skarp installation av DISGEN 8 som är korrekt och fullständig. Uppdateringen kommer ej att genomföras".
Jag hade ikryssat att göra backupfiler.

Av Elisabet Bergkvist Tisdagen den 16 mars, 2004 - 22:08:

Hejsan!
Om man byter namn på katalogen där Disgen är installerad (efter installationen), så fungerar programmet utmärkt, men man kan inte uppgradera utan får ovanstående felutskrift, eftersom nyckeln i Registry då är fel.
Jag rekommenderar inte att man ändrar i Registry om man inte vet säkert vad man gör, så det bästa är att installera grundversionen och sedan uppgradera.
Detta är en anledning som jag sett till felet.

mvh Elisabet

Av Roland Ek Onsdagen den 17 mars, 2004 - 08:29:

Hej!
Jag har inte manipulerat registret på något vis. Ändå drabbades jag av samma problem med min Win-2000 maskin! Så något knepigt är det i uppgraderingen!
Fuskade och uppgraderade på en annan maskin med Win-ME och flyttade sedan över hela installationsbiblioteket till Win-2000.

Naturligtvis tog jag backupp innan jag exprimenterade!!!!!

Roland

Av Gunnar Jonsson Onsdagen den 17 mars, 2004 - 10:15:

Verkar vara samma problem som med uppgraderingen till 8.0c. Löses förhoppningsvis på följande sätt: Avinstallera DISGEN via kontrollpanelen och "lägg till/ta bort program". Installera DISGEN på nytt från CD-skivan. Installera uppdateringen.

Av Gabriel Frisk Onsdagen den 17 mars, 2004 - 13:26:

XPPro, flyttad datamapp (Dg8Data) utdelad till lokalt nätverk som nätverksenhet för automatisk synkronisering med bärbar dator. Uppdatering till v. 8d på båda datorerna utan problem.

Av Putte Bäck Torsdagen den 18 mars, 2004 - 21:27:

Jag installerade Disgen 8b från CD-n på nytt då gick uppdateringen till 8d utan problem. Sen skapade jag skilda arkiv för de olika släktena som jag haft, och kopierade in dem till sina arkiv.

Av Lars Skillius Måndagen den 12 april, 2004 - 19:06:

För att uppdatera till 8,0d nödgades jag (enligt Gunnar Jonssons förslag ovan) avinstallera DISGEN (inkl 8,0c)via kontrollpanelen och därefter åter installera DISGEN 8,0a från CDn. Därefter gick uppdateringen till 8,0d bra. Problemet är bara att programmet nu inte hittar alla inmatade data. Hur gör jag???

Av Gunnar Jonsson Måndagen den 12 april, 2004 - 19:27:

Då har du inte angett rätt datamapp. Dvs den plats på hårddisken där Dg8data finns. Du ändrar den under inställningar-systemet.

Av Lars Skillius Måndagen den 12 april, 2004 - 20:03:

Tack för dina råd, Gunnar, men de är dessvärre inte tillräckliga för en person med min begränsade datakompetens. Jag hoppas f. ö. kunna använda de data som redan finns på hårddisken (dvs slippa att använda den säkerhetskopia jag tog omedelbart före uppdateringen). Jag skulle därför uppskatta om du har möjlighet att vara mera detaljerad i din beskrivning av tillvägagångssättet.

Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 12 april, 2004 - 20:30:

Lars! Hoppar in här! Gör så här:

I Disgen under menyn Inställningar väljer du alternativet Systemet. Överst skall du byta till rätt datamapp. Tryck på knappen Ändra, och navigera fram till mappen Dg8Data. Den brukar ligga direkt under roten på C:disken.

Av Lars Skillius Måndagen den 12 april, 2004 - 20:54:

Tack, Sten-Sture och Gunnar, nu fungerar det. Orsaken till strulet var att jag hade åtminstone ett par filer Dg8data och bristande koll på vilken av dessa programmet arbetade med.

Av Ulla Nyström Lördagen den 17 april, 2004 - 14:51:

Hej
Har ominstallerat min mors dator och hon körde tidigare Disgen 8.0c. Självklart har jag alla installations disketter meddelade hon glatt innan jag blåste datorn. Nu visar det sig att hon bara har version 7 på diskett, uppgradering till 8 hade hon hämtat hem från dis hemsida men den länken fungerar inte längre. Kan någon hjälpa till med en uppgraderingsfil?

Tack

Jörgen

Av Gunnar Jonsson Lördagen den 17 april, 2004 - 16:36:

Uppgraderingen från version 7 till version 8 har aldrig funnits att hämta på hemsidan (där finns enbart en demoversion). Den måste köpas på CD-skiva från DIS och kostar 250 kr. Klicka på DISGEN i huvudmenyn och sedan på beställning.

Av Anders Berg Onsdagen den 28 april, 2004 - 22:01:

Försöker uppdatera från 8c (2002-11-22 16:55) till 8d, men får följande (från loggfilen):

*** Installation Started 04/28/2004 21:22 ***
Title: Disgen 8 uppdatering
Source: C:\INTERNET\NERLADDADE FILER\DG8U-80D.EXE
File Overwrite: C:\Program\Dis\Disgen8\UnWise.exe
File Overwrite: C:\Program\Dis\Disgen8\UnWise.ini
RegDB Key: Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Disgen 8.0d
RegDB Val: Disgen 8.0d uppdatering
RegDB Name: DisplayName
RegDB Root: 2
RegDB Old: Disgen 8.0d uppdatering
RegDB Key: Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Disgen 8.0d
RegDB Val: C:\PROGRAM\DIS\DISGEN8\UNWISE.EXE /R C:\PROGRAM\DIS\DISGEN8\INSTALL.LOG
RegDB Name: UninstallString
RegDB Root: 2
RegDB Old: C:\PROGRAM\DIS\DISGEN8\UNWISE.EXE /R C:\PROGRAM\DIS\DISGEN8\INSTALL.LOG
The file C:\Program\Dis\Disgen8\Disgen.exe is not a valid previous version and could not be upgraded.

Jag har alltså programmet i ordinarie mappen, så jag förstår inte vad som kan vara fel. Jag har gjort uppgraderingar hela vägen utan problem från 8a till 8c genom att ladda ner dessa filer. OS: Windows 98.

Av Karl-Erik Lerbro Onsdagen den 28 april, 2004 - 22:23:

Hej Anders!
Ja, vad all "grekiska" i loggen betyder säger mig inte så mycket. Men jag föreslår att prövar med att först avinstallerar DISGEN. Installera sedan programmet med den skiva du har; kör därefter uppgraderingen DG8U-80D.EXE direkt utan att uppgradera till "mellanversionerna".
Lycka till

Av Anders Berg Torsdagen den 29 april, 2004 - 00:46:

Vad händer med inställningar och datafiler då? Det vore bättre om DIS ordnade en uppdateringsfil som fungerar, tycker jag.

Av Karl-Erik Lerbro Torsdagen den 29 april, 2004 - 09:40:

Det händer ingenting med dina datafiler och inställningar.

Kanske skal tillägga att du måste avinstallera via Windows "Inställningar-Kontrollpanelen-Lägga till/ta bort program".

Håller med om att det borde fungera utan "knep", men nu händer det såhär ibland och då brukar detta vara ett sätt att komma vidare.

Av Magnus Sälgö Onsdagen den 24 mars, 2004 - 20:32:

Är det bara att öadda ned senaste version 8 då man hat version 7

Av Marianne Munktell Onsdagen den 24 mars, 2004 - 21:16:

Magnus!

Du måste köpa DISGEN 8, det kostar 250 kr om du har DISGEN 7.

Av Ingvar Kärrdahl Torsdagen den 25 mars, 2004 - 13:24:

För att kunna köpa uppgraderingen från Disgen 7 till Disgen 8 till medlemspriset 250:- krävs också obrutet medlemskap. I annat fall gäller nypriset 600 kr.